نسخه چاپی

روستایی بدون مردم سیگاری و قلیانی

روستای سجادیه از دیرباز مهد دانش و فضیلت بوده و به گفته قدیمی‌ها حوزه علمیه بردخون مدتی در این روستا فعالیت می‌كرده و بزرگانی از این روستا بر خواسته‌اند كه منشأ خیر و بركت هستند، با این وجود این روستا از داشتن زمین ورزشی محروم است.

به گزارش نما به نقل از فارس از بوشهر، روستای سجادیه دارای 100 خانوار و جمعیت ثابت 400 نفر است که در فصل کشاورزی به‌ویژه برداشت گوجه‌فرنگی به بیش از 1500 نفر می‌رسد که در قدیم بدون امکانات کافی و تنها با آب چاه، کشاورزی می‌کردند و نان بازوی خود را می‌خوردند.

این روستا به‌عنوان روستای پاک نام‌ گرفته زیرا هیچ‌یک از مردم این روستا اهل دود و استفاده از سیگار یا قلیان نیستند و اهل هیچ خانه‌ای را نمی‌توان یافت که اهل دود سیگار یا قلیان باشند و همه مردم در بیشتر اوقات مشغول به کار و فعالیت هستند و این ویژگی منحصر به فرد نصیب روستای سجادیه بردخون شده است.

بنا به گفته دهیار روستا قدمت این روستا به بیش از 300 سال می‌رسد و بیش از 150 نفر از مردم روستا در مقاطع عالی تحصیلی در دانشگاه و حوزه و رشته‌های مختلف و مهم تحصیل کرده‌اند یا در حال تحصیل هستند و برخی از آنان در مسؤولیت‌های مهم در استان و شهرستان مشغول هستند.

احمد ابراهیمی ادامه داد: تعدادی از اهالی از سادات بزرگوار و برخی از مردم پرتلاش و سخت‌کوش هستند که از راه کشاورزی، دامداری، کارگری و صیادی امرار معاش می‌کنند و هنوز به‌رسم و آداب قدیم پایبند و دارای روحیه‌ای پاک و قلبی صاف هستند.

وی بابیان اینکه انسان‌های برجسته‌ای در این روستا سکونت داشته‌اند، افزود: بسیاری از مردم روستا در زمینه قرآنی مهارت داشته‌اند و اساتید ممتازی بوده‌اند که باوجود موقعیت‌های خوب، زادگاه خود را رها نکرده‌اند و در این دیار زندگی می‌کنند.

ابراهیمی موقعیت روستا را در زمینه گردشگری مناسب دانست و گفت: به دلیل وضعیت روستا، وجود پارک جنگلی، درختان خودرو، کشت همه زمین‌ها و کشاورزی سالانه، سراسر روستا و اطراف آن با درختان گوناگون پوشیده شده و شمال کشور را به یاد انسان می‌آورد که اگر مسؤولان برای ساماندهی و توجه به روستا برای ساختن روستای گردشگری اقدام کنند شاهد حضور مردم سراسر کشور و استفاده از این فضای دل‌انگیز خواهیم بود.

دهیار روستای سجادیه وجود آثار تاریخی مانند قلعه زندان و دره‌های طبیعی اطراف روستا را موقعیت بسیار خوبی برای حضور علاقه‌مندان خواند و گفت: دو سد سنگی و تپه‌های شنی اطراف روستا برای مردم فضای جذابی است که نیاز به معرفی و ساماندهی دارد.

وی با ذکر برخی مشکلات و کمبودهای روستا، اضافه کرد: عدم وجود زمین ورزشی، پارک ویژه کودکان، مراکز فرهنگی و اوقات فراغت، مشکل آب شرب و مصرفی، سوخت ویژه موتورهای کشاورزی، وجود پایه‌های برقی در محل عبور مردم، سنگ‌فرش پیاده‌روها، روشنایی ورودی روستا، احداث راه دسترسی روستا به شهر، بازسازی جاده کمربندی و توجه به چشم‌انداز روستا گوشه‌ای از مشکلات و خواسته‌های مردم روستا است.

ابراهیمی تصریح کرد: تنها شهید روستا پس از 14سال مفقودی به خانواده‌اش تحویل شد و در گلزار شهدای بردخون آرام گرفت.

وی از میراث فرهنگی و گردشگری و نهادهای فرهنگی و مسؤولان دلسوز خواست این روستا را به‌عنوان روستای هدف گردشگری معرفی کنند و حمایت لازم به‌منظور جذب گردشگر و ایران‌گرد از روستا داشته باشند.

بخشدار بردخون نیز گفت: مردم این روستا در همه برنامه‌ها و مناسبت‌ها حضوری فعالانه و مصمم دارند و نسبت به شعائر اسلامی و دینی الفتی دیرینه دارند و بر اساس همین اعتقادات استفاده از هرگونه دود شامل سیگار و قلیان را تحریم کرده‌اند.

حیدر عمرانی افزود: فضای بانشاط و سبز در همه ایام سال و وجود جنگل و اراضی بکر و حاصل خیز باعث شده این روستا به‌عنوان روستای پاک نام گیرد که امیدواریم با تلاش مردم و همراهی مسؤولان شاهد عمران و آبادانی بیشتر آن باشیم.

روستای سجادیه که نام قدیمی آن احشام کهنه است در سمت شرقی و به فاصله کوتاهی از شهر بردخون و مشرف به آن قرار دارد و در محاصره جنگل، مزارع کشاورزی و تپه‌های شنی اطراف روستا است و دارای مناظر دل‌نشین و هوایی مطبوعی است که اگر توجه کافی به آن شود روستایی نمونه در کشور خواهد شد و جزء روستاهای آباد خواهد بود.

۱۳۹۵/۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...