نسخه چاپی

در پی دیدار معاون هنری سازمان با رییس جهانی ایكوم صورت گرفت؛

تفاهم‌نامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با كمیته جهانی موزه‌ها

پروفسور هانس مارتین هاینز رییس كمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایكوم) كه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها به ایران سفر كرده بود از باغ موزه هنر ایرانی بازدید كرد.

به گزارش نما به نقل از برنا، در این دیدار که با حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، احمد محیط طباطبایی قائم مقام کمیته ملی موزه‌های ایکوم ایران، گاگیک گیوریان رییس کمیته ملی موزه‌های ارمنستان، امین توروسیان معاون شهردار ایروان، شهرام بابایی مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان و جمعی از مدیران موزه‌های ایران همراه بود، مقدمات امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با کمیته جهانی موزه‌ها فراهم شد.

امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این باره گفت: مهم‌ترین دستاورد حضور آقای هاینز در ایران این بود که برای اولین بار و به مناسبت ۲۹ اردیبهشت (۱۸می) پیام روز گرامیداشت موزه‌ها با شعار «موزه‌ها و چشم‌انداز فرهنگی» از موزه ملی ایران به سراسر جهان مخابره شد.

وی افزود: اولین رکن موزه، انتقال تاریخ و مواریث گران‌بهای فرهنگی و هنری و معرفی سنت‌های فرهنگی است و اعلام پیام روز جهانی موزه‌ها توسط رییس کمیته بین‌المللی موزه‌ها فرصت مغتنمی است تا گنجینه‌های فرهنگی و هنری ایران اسلامی برای سایر ملل جهان بازخوانی شود.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سازمان با کمیته موزه‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: طی بازدید پروفسور مارتین هاینز از باغ موزه هنرهای ایرانی مقدمات انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان و ایکوم جهانی فراهم و مقرر شد با نظر ایکوم ایران تفاهم همکاری بین این دو مجموعه فراهم آید. با توجه به اینکه موزه‌ها و خانه‌موزه‌های متعددی در زیر مجموعه سازمان فعالیت دارند، انعقاد این تفاهم‌نامه شرایط بهره‌وری بهتری از این فضاهای فرهنگی را فراهم می‌کند.

عبدالحسینی در ادامه گفت: رییس کمیته بین‌المللی موزه‌ها ضمن ابراز شگفتی از وجود باغ موزه هنر ایرانی در تهران، این مکان را نمونه خوبی دانست تا مخاطبان در بازدید از این فضا با مفهوم باغ ایرانی آشنا شوند.

وی افزود: باغ موزه هنر ایرانی با مساحت یک هکتار یکی از بناهای اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول است. این باغ محل سکونت توران مهاجر (همسر سپهبد امیر احمدی) بود. در سال ۱۳۸۶، تعداد ۱۲ ماکت از بناهای تاریخی که توسط ماکت‌سازان ایتالیایی ساخته و در سال ۵۷ وارد ایران شده بود به باغ موزه هنرهای ایرانی منتقل و در فضای باز باغ موزه نصب شد. با وجود این ماکت‌ها، نمونه‌ای از مهم‌ترین بناهای تاریخ معماری ایرانی که شاخص‌ترین بناهای تاریخ معماری اسلامی به شمار می‌روند، در این مکان قابل مشاهده است. بعدها ۹ اثر حجمی دیگر (شامل ۶ اثر به جا مانده از اولین سمپوزیوم مجسمه‌سازی و سه اثر از هنرمندان معاصر) نیز به عنوان آثار حجمی ثابت در باغ موزه نصب شد تا مجموع ماکت‌ها و آثار حجمی فضای باز به ۲۱ اثر برسد.

عبدالحسینی در پایان گفت: در مجموع ۱۲ باغ ایرانی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده که از این ۱۲ باغ ایرانی، ۹ باغ مهم در ایران، ۲ باغ در هند و ۱ باغ در پاکستان به ثبت رسیده است. همچنین می‌توان باغ‌های سعدآباد، نیاوران، فرمانیه، فردوس، نگارستان و باغ موزه هنر ایرانی در تهران را نمونه‌های خوبی از باغ ایرانی دانست.

۱۳۹۵/۳/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...