نسخه چاپی

سید عباس عراقچی:

اسرائیل تهدیدی جدی برای منطقه و صلح و امنیت بین‌الملل است

معاون وزیر خارجه كشورمان با بیان اینكه رژیم صهیونیستی دارای بزرگترین زرادخانه تسلیحات كشتار جمعی است، آن را بزرگترین تهدید برای منطقه و صلح و امنیت بین‌الملل خواند و از جامعه بین‌الملل خواست تا برای پیوستن این رژیم به معاهدات بین‌المللی تلاش كند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در چهاردهمین اجلاس کشورهای آسیایی عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که پایبندی رژیم صهیونیستی به قوانین و اصول بین المللی نباید مورد بی‌توجهی قرار گیرد و جامعه بین الملل باید برای الزام این رژیم به پیوستن به معاهدات بین المللی خلع سلاح شامل کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی تلاش بسیار کند.

سید عباس عراقچی ضمن خوشامدگویی به نمایندگان کشورها، سازمان‌ها و ایرانی‌های حاضر در جلسه افزود:‌ خاورمیانه تنها منطقه‌ای است که پس از جنگ جهانی دوم شاهد استفاده گسترده از سلاح‌های شیمیایی است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی اسرائیل با برخورداری از زرادخانه بزرگ سلاح‌های کشتار جمعی و از پیوستن به سازوکارهای خلع سلاح و منع اشاعه سر باز می‌زند و یک تهدید جدی برای منطقه و صلح و امنیت بین الملل محسوب می‌شود.

معاون وزیرامورخارجه گفت: در حقیقت با توجه به عضویت اغلب بازیگران بین المللی در این کنوانسیون هیچ بهانه‌ای برای نپیوستن رژیم صهیونیستی به این کنوانسیون وجود ندارد.



وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو مسوول و متعهد در این اجتماع بین المللی، یک تصمیم قطعی برای پیوستن به معاهدات بین المللی خلع سلاح به ویژه آن‌هایی که به سلاح‌های کشتار جمعی مرتبط هستند، گرفته است.



معاون وزیرامورخارجه با بیان این که این رویکرد داوطلبانه ریشه در اصول مذهبی و محاسبات عقلانی منافع ملی و استراتژی دفاعی‌مان دارد گفت: استفاده از سلاح‌های کشتار توسط هر کسی و تحت هر شرایطی از سوی جمهوری اسلامی ایران محکوم است و کشور من حذف و پایان استفاده از هرگونه سلاح کشتار جمعی را خواستار است.



عراقچی افزود: ایران در عصر حاضر به عنوان یکی از قربانیان تسلیحات شیمیایی، نقشی کلیدی و سازنده در تهیه و تصویب کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ایفا کرده است.



وی ادامه داد: ملت ما به یاد می‌آورد که در دوران جنگ تحمیلی در سال‌های 1980 تا 1988، جامعه بین الملل تنها نظاره‌گر تاثیرات وحشتناک حملات شیمیایی رژیم صدام حسین که بیش از 100 هزار قربانی در کشورمان بر جای گذاشت، بود.

عراقچی با بیان این که قابل درک است که ایران یک حس همدردی قوی برای اجرای موثر کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی دارد گفت: حذف کامل تسلیحات شیمیایی، جلوگیری از ظهور مجدد این سلاح‌ها، به رسمیت شناختن جهانی کنوانسیون مربوطه و افزایش همکاری بین المللی میان کشورهای عضو، اولویت اصلی برای اجرای کامل این کنوانسیون است.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه یادآور شد: باید بگویم که پایبندی جهانی به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی یک گام برجسته در مسیر رسیدن به هدف اصلی این کنوانسیون است و می تواند به میزان قابل توجهی به صلح و امنیت بین المللی کمک ‌کند.

وی اضافه کرد: اهداف این کنوانسیون تا زمانی که حتی یک کشور غیر عضو بتواند سلاح شیمیایی در اختیار داشته باشد یا (آن را) کسب کند، به طور کامل محقق نخواهد شد.

۱۳۹۵/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...