نسخه چاپی

امروز اگر امام نیست...

آقا سید روح الله خمینی مردی از سلاله ی زهرای اطهر، اهل علم، هجرت و مجاهدت، وارث سجایاى اخلاقی اجداد خویش بـود. روحیه مبارزه و جهاد در راه خدا ریشه در بینش اعتقادى، تربیت خانوادگى و شرایط سیاسى و اجتماعى دوران زندگى وی داشت.

مهدی یاراحمدی خراسانی

مبارزات او از نوجوانى آغاز و سير تكاملى آن به موازات تكامل ابعاد روحى و علمى ایشان و همچنین اوضاع سياسى و اجتماعى ايران و جوامع اسلامى در اشكال مختلف ادامه يافت. در سالهای 40 و 41 ماجراى انجمن هاى ايالتى و ولايتى فرصتى پديد آورد تا وی در قامت رهبر نهضتی بزرگ ايفاى نقش نماید. تا آنجا که قيام سراسرى روحانيت و ملت در 15 خرداد 1342 فصل نوینی در مبارزات ملت ايران شد كه بعدها تحت عنوان انقلاب اسلامى در جهان معرفى گردید. امام خمینی با عبودیت و اخلاص به بزرگی رسید و مجاهدت های وی تاریخ سیاسی جهان را تحت الشعاع قرار داد. مبارزه ی بی چون و چرا با استعمار و استکبار به علاوه ی مهارت ادارکی بالای وی در مدیریت بحران ها و پیش بینی اتفاقات آتی در بسیاری از موارد حتی دشمنان انقلاب اسلامی را وادار به ستایش می کرد. به هرحال این ابرمرد تاریخ در 14 خردادماه 1368 چشم از جهان فروبست و انقلاب اسلامی و ارزش های ناب آن را برای همه ی آزادگان جهان و نسل های بعدی انقلاب به عنوان امانت به یادگار گذاشت. بعد از رحلت امام تا کنون اتفاقات بسیاری در عرصه ی داخلی و بین الملل رخ داده که برخی از مهمترین آن ها به شرح زیر است:

جانشین امام

بعد از امام جانشین وی فردی از شاگردان پرورش یافته در مکتب انقلاب اسلامی بود که با نگاهی از جنس رویکردهای خمینی کبیر بر مسند زعامت امور مسلمین نشست. سلوک آیت الله خامنه ای بعد از رحلت امام تاکنون به گونه ای بوده که در؛ رعایت تقوای الهی، ساده زیستی، باور عملی به نقش مردم، قانون مداری، مبارزه با صهیونیزم و استکبار جهانی، وفاداری به آرمان های انقلاب اسلامی و زنده نگه داشتن یاد و خاطره امام از همگان پیشی گرفته است و کشتی انقلاب اسلامی را به گواه دوست و دشمن در بحران ها و طوفان های پیش رو به خوبی هدایت و رهبری نموده است.

اصول و ارزش های امام

علی رغم فراز و نشیب هایی که بعد از رحلت امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی به خود دیده است اما اصول اساسی آن یعنی ارزش هایی همچون؛ علاقه و توجه به آموزه های اسلامی، استقلال و وحدت ملی، دفاع از مظلومان و مستضعفان جهان، باور "ما می توانیم" و... کماکان در اندیشه و رفتار اکثریت اعضای جامعه اسلامی به چشم می خورد و در مقاطع حساسی که کشور با آن روبرو می شود به خوبی متجلی می گردد. اما متأسفانه امروز که سال ها از حیات آن عزیز سفر کرده می گذرد برخی ارزش ها از مبانی جامعه ی آرمانی که آن رهبر عالیقدر برای تحقق جامعه اسلامی بنیان گذاری کرده بود کمرنگ شده و مواردی همچون؛ ساده زیستی و پرهیز از تجملات در بین مردم و مسئولان، استقلال فرهنگی، سلامت اداری سازمان های دولتی، مسئولانی که شیفته ی خدمت باشند، عدالت اجتماعی و اقتصادی و... نیاز به روحی تازه و حیاتی مجدد دارد.

ریزش ها

بعد از امام برخی اتفاقات زمان رحلت پیامبر اعظم(ص) تکرار شد و انقلاب اسلامی ریزش های فراوانی را به خود دید. به قسمی که برخی از چهره ها که در زمان حیات امام از یاران انقلاب اسلامی بودند بعد از رحلت وی نتوانستند به آرمان های وی وفادار باشند. این ریزش ها بیشتر شامل افرادی است که علی رغم سیاست جذب حداکثری مقام معظم رهبری چنان عمل کرده اند که یا دیگر جایی در میان دوستداران ایران اسلامی نداشته و یا اینکه امیدی به بازگشت آن ها نیست. همان هایی که اکنون یا در خارج از کشور آب به آسیاب دشمن می ریزند، یا در داخل با به راه انداختن فتنه ای ناجوانمردانه می خواستند انقلاب اسلامی را تا لبه ی پرتگاه به پیش برند و امروز در کنج عزلت به سر می برند، و یا هر روز با به راه انداختن هیجانات کاذب در جامعه ناامیدی و دلسردی را به مردم تلقین می کنند.

رویش ها

بی شک بعد از امام چندین برابر ریزش های انقلاب اسلامی رویش های آن بوده است. چه در میان دایره نخبگان جامعه و افرادی که دوران حیات امام را درک نموده اند و چه در میان نسل های بعدی یعنی همان جوان ها و نوجوان هایی که به تعبیر مقام معظم رهبری بدون آن که امام را دیده باشند چنان علاقه و اشتیاقی به امام و آرمان های مورد نظر ایشان از خود نشان می دهند که گویی از مجالست و هم صحبتی وی بهره مند گشته اند.

صدور انقلاب امام

به طور کلی انقلاب اسلامیِ امام انسان‌ها را به سوی دین، معنویت و خداوند رهنمون می‌شود. دینی که جهانشمول است و جهان‌بینیِ آرمان‌ساز و آرمان‌خواه دارد. در اوايل انقلاب در چگونگي راهبرد صدور انقلاب، بحث هاي بسياري مطرح بود تا اينکه امام تکليف اين بحث ها را با تأکيد بر «صدور معنوي انقلاب» يکسره کردند. امروز که سال ها از رحلت امام می گذرد نشانه هایی از صدور ماهوی و معنوی انقلاب در مبارزه با استکبار جهانی و حکومت های طاغوتی سرسپرده مشاهده می گردد که اوج آن در انقلاب های کشورهای عربی است.

راه امام

امام در برابر اندیشه‌هایی که با شعارهای؛ نوگرایی، تجددطلبی و... مدرنیته و ساختار لیبرال دموکراتیکِ آنرا آرمان زندگی بشری معرفی می‌کردند، مدل نوینی از نظام سیاسی ارائه داد که ساختار اسلامی داشت. امروز سال ها بعد از رحلت امام با نمایان شدن ماهیت واقعی هر دو بلوک سرمایه‌داری و سوسیالیستی، داعیه ایشان مبنی بر فروپاشی قطب بندی حاکم بر نظام جهانی و ترسیم "راه سوم" فراسوی ملت‌های مظلوم و جنبش‌های آزادی‌بخش و ایفای نقش‌ "ام‌القری" تا حدی رنگ واقعیت به خود گرفته و پایه‌های ساختارهای مسلط بین‌المللی را تغییر داده است.

ایران اسلامی

اکنون که سال هاست امام خمینی(ره) در بین ما نیست ایران اسلامی علی رغم تحریم ها، کارشکنی ها و دشمنی های فراوانی که بر علیه او می شود توانسته است باالهام از مبانی فکری وی در عرصه های مختلف علمی همچون؛ سلول های بنیادی، انرژی هسته ای، ماهواره های فضایی و ... به پیشرفت های زیادی دست یافته و در عرصه های سیاست بین المللی ضمن حفظ رویکرد مستقل خود در سایه "عزت، حکمت و مصلحت" به عنوان یک کشور مقتدر ظهور و بروز داشته باشد.

سخن پایانی این که اکنون بیش از دو دهه است مسلمانان و آزادگان جهان در فراق عبد صالح و نیایشگر گریان نیمه شب‌ها خمینی کبیر(ره) به سر می برند اما کماکان دیدگاه ها و آرمان های جهان شمول وی برای آن ها فروزان و هدایت گر است. رهبر معظم انقلاب با اذعان به اهميت بررسي و تحليل تحولات گسترد‌‌‌‌ه اي كه امام(ره) درعرصة جهاني پديد آورده اند بارها به تبيين مقولة «عصر امام خميني (ره)» پرداخته‌اند. ايشان دراين باره مي‌فرمايند: «امروز يك عصر و يك دوران جديد به وجود آمده است‌، دوران جديد را بايد دوران امام خميني ناميد. با آغاز دوران جديد نه تنها در ايران يا كشور‌‌‌‌هاي اسلامي‌مردم به باور‌‌‌‌هاي الهي بازگشته‌اند بلكه در سطح جهان «عقيدةمذهبي»وگرايش معنوي درميان جوامعي كه ده‌ها سال تحت سلطة حكومت‌‌‌‌‌هاي ضد مذهب زندگي كرده بودند رشد نموده است» امروز اگر امام نيست، خداي او، راه او، آرمان ها و رهنمودهاي او و انگشت نوراني اشاره هاي او كه ما را به راه راست هدايت مي كرد، هست و مهم اين است كه ما كار بزرگ امام را بشناسيم، قدر بدانیم و به امام و شهدای راه امام وفادار باشیم.

۱۳۹۵/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...