نسخه چاپی

بهره برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی استان یزد تا پایان سالجاری

مدیرعامل برق منطقه ای یزد از صدور مجوز تولید 660 مگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی در استان خبر داد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین از یزد، محمد حسن صباغ زادگان روز دوشنبه در نشستی خبری باحضور رسانه های محلی و ملی، با اشاره به این‌که هدف صنعت برق استان، تامین برق پایدار و مطمئن برای کلیه مشترکان و عبور از پیک‌بار تابستان 95 بدون خاموشی است، افزود: همکاران ما در سه بخش تولید در نیروگاه‌های استان و توزیع در مبادی ورودی شهرها با محوریت شرکت برق منطقه‌ای یزد برای این هدف تلاش می‌کنند.

مدیرعامل برق منطقه ای با تشریح وضعیت نیروگاه‌های خصوصی و دولتی استان یزد، ظرفیت نامی این نیروگاه‌ها را‌ تا پایان سال93، به میزان 1952 مگاوات و ظرفیت نامی نیروگاه‌ تا پایان سال94، 2هزار و 288 مگاوات عنوان و تصریح کرد: دو واحد نیروگاه گازی تابان هرکدام به ظرفیت 160 مگاوات اسفندماه سال 94 با حضور ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید و واحد بخار نیروگاه سرو با ظرفیت 160 مگاوات در اردیبهشت‌ماه سال 95 وارد مدار شد.


صباغزادگان همچنین گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش تلفات 10 مورد مجوز مولدهای مقیاس کوچک با ظرفیت نامی 135.7 مگاوات و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در محل مصرف داده‌شده است که تاکنون 4 مورد از آن‌ها با ظرفیت 64 مگاوات به بهره‌برداری رسیده است و امیدواریم تا پایان سال 95 به 100 مگاوات هم برسد.

این مقام مسئول در صنعت برق استان با تشریح وضعیت تولید برق استان و افزود: مقدار تولید ناخالص انرژی در سال 94 در استان یزد 10069 میلیون کیلووات ساعت با رشد 13 درصدی همراه بوده است.
وی تاکید کرد: با توجه به مازاد تولید استان در سال 1394 نسبت به مصرف، استان یزد در سال 94 صادرکننده انرژی الکتریکی بوده است.

صباغزادگان با اشاره به بحث انرژی خورشیدی گفت: موافقت‌نامه‌ها و مجوزهای صادرشده 660 مگاوات در شهرستان‌های اشکذر، خاتم، اردکان، تفت، خاتم، یزد، ابرکوه، بهاباد، میبد است که اولین نیروگاه خورشیدی استان با قدرت 10 مگاوات در اشکذر تا پایان سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد بابیان این‌که حدود 80 درصد انرژی استان برای تولید مصرف می‌شود و این‌یک ترکیب مصرف بسیار خوبی است، تصریح کرد: مصرف استان در سال 94، به مقدار 6976 میلیون کیلووات ساعت بوده است و با توجه به اینکه پیک‌بار استان در سال 93، مقدار 1180 مگاوات بود، با همکاری مردم و صنایع این میزان در سال 94 با کاهش 2 درصدی به 1158 مگاوات رسید.

وی هزینه‌ کاهش 11 درصدی پیک‌بار تابستان 94 استان یزد را حدود 43 میلیارد ریال دانست و گفت: برای این امر طرح شناورسازی ساعت‌های پیک‌بار در تابستان 94، طرح تعطیلات و تعمیرات تابستانه صنایع بزرگ و طرح ذخیره عملیاتی با همکاری صنایع بزرگ استان، اجرا شده است.
صباغزادگان ابزار امیدواری کرد: با همکاری صنایع و مردم در ساعات پیک‌بار که از ساعت 12 تا 17 و 20 تا 23 است تابستان بدون خاموشی را در پیش داشته باشیم.

وی مجموع تخفیفات دریافت شده توسط صنایع را در طرح تعطيلات و تعميرات و طرح ذخيره عملياتي 94 در حدود 4 میلیارد و 200 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: میزان ساعت پیک‌بار استان ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساعت است که احداث نیروگاه برای این مقدار ساعت مقرون‌به‌صرفه نیست و با مدیریت مصرف می‌توان بدون خاموشی از پیک‌بار عبور نمود و از هدر رفت سرمایه ملی جلوگیری کرد.

وی همچنین کسب رتبه اول در گروه دوم شرکت‌های برق منطقه‌ای کشور در کاهش پیک‌بار سال 94 را نتیجه تلاش بی‌وقفه و برنامه‌ریزی دقیق همکاران صنعت برق استان دانست.
صباغزادگان در ادامه افزود: پیک 53 هزار مگاواتی برای کشور و پیک 1314 مگاواتی برای استان در تابستان امسال پیش‌بینی می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد یکی از اقدامات خوب سال گذشته این شرکت را راه‌اندازی مركز پژوهش‌هاي خورشيدي يزد برشمرد و بیان کرد: راه‌اندازي آزمايشگاه outdoor فتوولتاييك، راه‌اندازي آزمايشگاه مرجع اقدامات پسيو و خورشيدي، راه‌اندازي مركز پیش رشد و رشد پسيو و خورشيدي، فعال‌سازي مركز رصد فناوري‌هاي مرتبط و راه‌اندازي كلينيك مشاوره فعاليت‌هاي اشتغال‌زايي پسيو و خورشيدي از اهداف دو سال آينده این مرکز است.

وی همچنین پروژه‌های بهره‌برداری شده در سال 94 را پست63 به 20 کیلوولت میبد با هزینه 72 هزار میلیون ریال، خط 230 کیلوولت سورمق - ابرکوه با مشارکت بخش خصوصی با هزینه 240 هزار میلیون ریال، بخش 230 کیلوولت پست 400 نخلستان بافق با هزینه 450 هزار میلیون ریال برشمرد.

صباغزادگان در پایان هماهنگی و نظارت بر احداث پست 230 به 33 به 11 کیلوولت سرمد ابرکوه، هماهنگی و نظارت بر احداث پست 230230 به 33 کیلوولت فولاد ثامن، هماهنگی و نظارت بر احداث پست 400 کیلوولت نیروگاهی تابان از جمله پروژه‌های تحت نظارت شرکت برق منطقه‌ای یزد دانست.

۱۳۹۵/۳/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...