نسخه چاپی

كره شمالی كارخانه تولید پلوتونیوم را بازگشایی كرد

به گزارش نما - تسنیم نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: کره شمالی ظاهرا کارخانه تولید پلوتونیم را از سوخت مصرف شده در رآکتور اتمی خود، بار دیگر راه اندازی و بازگشایی کرده است.

به گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی دوشنبه اعلام کرد: کره شمالی یک کارخانه تولید پلوتونیم را برای تامین مواد مورد نیاز برای تسلیحات اتمی، بار دیگر راه اندازی کرده است.

پیونگ یانگ در سال 2013 میلادی متعهد شده بود تا فعالیت همه تاسیسات هسته ای شامل رآکتور اتمی یونگ بیون را بار دیگر از سر بگیرد.

کره شمالی در ماه سپتامبر اعلام کرد که فعالیت راکتور یونگ بیون آغاز شده و تلاش برای ارتقای کیفیت و کمیت تسلیحات اتمی ادامه دارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی که هیچ دسترسی به فعالیت های هسته ای کره شمالی ندارد و تنها از طریق تصاویر ماهواره ای می تواند بر فعالیت های این کشور نظارت کند، سال گذشته نیز اعلام کرد که نشانه هایی از فعالیت مجدد در تاسیسات هسته ای یونگ بیون وجود دارد.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری در جریان نشست فصلی شورای حکام تاکید کرد: از سرگیری فعالیت های رآکتور 5 مگاواتی، توسعه تاسیسات غنی سازی، بازفرآوری، اینها برخی از نمونه های فعالیت مجدد این تاسیسات هسته ای است.

سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تاکید کرد: نشانه هایی از فعالیت مجدد کارخانه بازفرآوری وجود دارد. این احتمال هست که این کارخانه سوخت هسته ای استفاده شده را بازفرآوری می کند.

اقدامات کره شمالی در ماه های اخیر با محکومیت بین المللی روبرو شده است.

کره شمالی 6 ژانویه چهارمین آزمایش هسته ای خود را انجام داده و در ماه فوریه نیز یک ماهواره را با استفاده از موشک بالستیک به فضا پرتاب کرده است.

کره شمالی اعلام کرده است که توسعه برنامه موشکی و هسته ای و ارسال ماهواره به فضا حق حاکمیتی این کشور است و این برنامه ها را ادامه خواهد داد.

۱۳۹۵/۳/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...