نسخه چاپی

گزارش المانیتور از ادامه ممنوعیت پخش «ربنای» استاد آواز ایران در صداوسیما

او درباره ربنا كه در سال 58 ضبط شده، می گوید: « این به من تعلق ندارد. این مال مردم است. این بخشی از زندگی و علاقه مردم است و كسی حق ندارد آن را از مردم بگیرد».

به گزارش نما به نقل از نامه نیوز ، چند سالی است که صدای محمدرضا شجریان استاد آواز ایران و آوای ربنای او در ماه مبارک رمضان از تلویزیون ایران پخش نشده است. آوای این خواننده که می توان از او به عنوان بهترین خواننده آواز سنتی ایران نام برد و فعالیت خود را با قرائت قرآن آغاز کرده بود، به ایرانیان ماه رمضان را یادآوری می کرد. امسال، پس از هفت سال غیبت و با وجود گمانه زنی های رسانه ای درباره بازگشت ا،و صدای شجریان در اولین شب ماه رمضان به خانه های ایرانی بازنگشت.

احتمال بازگشت شجریان در چند روز گذشته باعث بحث هایی شد. روزنامه کیهان نسبت به بازگشت او اعتراض کرد. این روزنامه نوشت که مسئولان دولت طوری رفتار می کنند که انگار نرخ بیکاری و ازدواج دیگر مساله ای نیست، و شنیدن صدای یک فرد مساله اصلی آسیا و چه بسا جهان شده است.

شجریان که در ماه می 2015 در مراسم بزرگداشت حافظ اعلام کرده بود اجازه ی اجرا ندارد، موضوع مقاله اصلی روزنامه دولتی ایران قرار گرفته بود. تصویری لبخندزنان از او در حالی که دستانش را پشت سرش گذاشته روز 6 ژوئن روی صفحه اول این روزنامه را پوشانده بود. او درباره ربنا که در سال 58 ضبط شده، می گوید: « این به من تعلق ندارد. این مال مردم است. این بخشی از زندگی و علاقه مردم است و کسی حق ندارد آن را از مردم بگیرد».

او درباره سیاسی شدن پخش تلویزیونی ربنا گفت: «اگر این یک خواسته سیاسی است که صدای من پخش نشود، به آن ها مربوط است. اما نباید دروغ بگویند و اعلام کنند من اجازه ندادم ربنا پخش شود». شجریان همچنین گفت انتقاد از مسئولان دولتی وقتی اشتباه می کنند به معنای مقابله با جمهوری اسلامی ایران نیست.

در همین حال، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفت آخرین آلبوم شجریان برای توزیع عمومی مجوز گرفته است. طبق گزارش ها این آلبوم پیش از 2009 ضبط شده بود و تا کنون اجازه نشر پیدا نکرده بود.

بازگشت شجریان امسال اهمیت ویژه ای پیدا کرده بود، چرا که در ماه مارس با موهای تراشیده در فیلم کوتاهی حاضر شد و اعلام کرد در حال جنگیدن با سرطان است، و بسیاری از ایرانیان را شوکه کرد. رسانه های ایران پس از آن گزارش دادند که او به سرطان کلیه مبتلا است.

خانه موسیقی ایران رسما برای پخش ربنا از تلویزیون تلاش کرده بود. آن ها در نامه ای به رئیس صداوسیمای ایران نوشتند پخش ربنای شجریان خواسته میلیون ها ایرانی است. در این نامه از ربنای شجریان به عنوان اثری تاثیرگذار برای همه زمان ها نام برده شده بود.

فض الله شریعت پناهی، مدیر شبکه یک ایران در ماه می پس از گزارش هایی در مورد پخش ربنای شجریان در رسانه های ایران با بحث هایی روبرو شده بود. او در 30 می این گزارش ها را رد کرد و گفت این مسئله در یک جلسه مطرح شد، اما اضافه کرد تصمیم در این مورد مسئولیت ما نیست.

۱۳۹۵/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...