نسخه چاپی

تكاندن جیب مردم با ترفند تازه ای به نام سلول درمانی

به گزارش نما - «خبرجنوب» نوشت: تبلیغات فریبنده ای که معلوم نیست با مجوز کدام نهاد و یا مقام مسئولی بر در و دیوار شهر و نشریات و سایت های مختلف به صورت قارچ گونه سبز می شود، با ارائه روش های گوناگون و مدرن سعی در جذب بیماران دارد.

«پي آر پي» و سلول درماني يكي از روش هاي درماني است كه اين روزها در بسياري از فضاهاي مجازي تبليغ مي شود. روشي كه براساس اين تبليغات بسياري از دردها از پوست و مو گرفته تا قلب و درد مفاصل و خلاصه هر دردي كه فكر كني را يك شبه درمان مي كند. اين وضعيت به نحوي است كه براساس تبليغات فريبنده يادشده، فقط كافي است به يكي از اين مطب ها سر بزنيد تا پس از گرفتن نمونه خون شما، اقدام به تزريق سلول هاي بنيادي خون به شما كنند و بلافاصله با نتايج خوبي، دردهاي گذشته را فراموش كنيد.
اما به گفته متخصصان و پزشكان، اين يك دروغ بزرگ است و ما روشي با عنوان سلول درماني و تزريق سلول هاي بنيادي به اين سرعت آن هم در مطب نداريم و اين روش تنها در مراكز تحقيقاتي و فضاهاي استريل شده آن هم تنها در چند مركز دانشگاهي كشور به صورت محدود انجام مي گيرد و تمامي تبليغات و ادعاها در اين خصوص بي اساس و به نوعي كلاهبرداري است!
عضو كميته سلول درماني دانشگاه علوم پزشكي شيراز در اين خصوص به خبرنگار «خبرجنوب» مي گويد: متاسفانه بحث پزشكي مثل بسياري از مشاغل ديگر به تقاضا و فرهنگ مردم و ديد موجود در جامعه برمي گردد و تا هنگامي كه جامعه براي اين تبليغات فريبنده و نادرست هزينه مي پردازد، اين روند هم ادامه پيدا مي كند.
دكتر اميني مي افزايد: طبق اطلاعات موجود، بسياري از كارهاي مربوط به «پي آر پي» و سلول درماني كه در برخي مراكز خصوصي و يا مطب ها انجام مي شود مبناي دقيق علمي ندارد و يا حداقل در حد تبليغات موجود موثر نيست.
اين جراح عمومي و فوق تخصص جراحي لاپاراسكوپي و چاقي يادآور مي شود: البته علت رشد قارچ گونه اين مراكز را بايد علاوه بر استقبال مردم و فرهنگ غلط موجود در اين خصوص، در كميت و كيفيت آموزش پزشكي، تربيت بيش از حد نياز پزشك، درآمدهاي غيرمعقول در برخي از مشاغل غيرعلمي و فشارهاي عمومي و رسانه اي به پزشكان موثر براي جامعه جست وجو كرد.
رئيس بيمارستان مادر و كودك غدير مي گويد: روش سلول درماني در بسياري از مراكز جهان در حد مطالعات تحقيقي و يا كارآزمايي باليني محدود انجام مي شود. در شيراز هم در دانشگاه علوم پزشكي شيراز در برخي از رشته هاي خاص، توليد سلول هاي بالغ از سلول هاي بنيادي (جنيني) انجام مي شود كه چند كارآزمايي باليني نيز در اين زمينه ها صورت گرفته است.
عضو كميته سلول درماني دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي افزايد: براي مثال تكثير بيش از 20 ميليون سلول غضروفي از سلول هاي بنيادين نيازمند 5 تا 6 هفته كار برروي سلول هاست تا توسط متخصصين مربوطه در درمان سائيدگي زانو استفاده شود. دكتر اميني مي گويد: توليد اين سلول ها نياز به فضاهاي كاملا استريل، دستگاه هاي پيشرفته و تخصص بسيار بالاي علمي دارد اما متاسفانه امروزه بعضي از پزشكان با گرفتن پلاسماي خون در مطب و تنها با صرف چند دقيقه، مدعي توليد «پي آر پي» هستند و آن را براي رفع چروك پوست به ويژه در صورت تزريق مي كنند كه با وجود بي تاثير بودن اين روش و عدم وجود دلايل قطعي علمي در اين خصوص، استقبال بسيار زيادي توسط مردم و به ويژه زنان از آن شده است.
وي يادآور مي شود: استقبال افراد از اين فعاليت هاي فريبنده باعث رونق اين گونه مراكز و فعاليت هاي غيرعلمي يادشده و رونق بازار بي تاثير و غيرعلمي آن شده است.
دكتر اميني عنوان مي كند: انجام اين روش هاي بي اثر به اسم «پي آر پي» و سلول درماني هرچند ممكن است عارضه مهم و جدي در بر نداشته باشد اما باعث اتلاف منابع مالي، ايجاد فرهنگ غلط اجتماعي، بي اعتمادي به جامعه پزشكي در درازمدت و تاثير بر گرايش پزشكان به رشته هاي كم هزينه و پردرآمد مي شود.
متخصص ژنتيك پزشكي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم در اين خصوص مي گويد: سلول درماني هنوز در مرحله كارآزمايي باليني است و به تدريج به عنوان يك روش استاندارد در حال ورود به سير درمان مي باشد و اين وضع در تمام دنيا به همين گونه است.
دكتر مهدي ديانت پور مي افزايد: در برخي مطب ها ديده مي شود كه در شرايط غيراستريل و غيراستاندارد، پلاسماي غني از پلاكت خون را تحت عنوان سلول بنيادي تزريق مي كنند در حالي كه اين امر هنوز به اثبات نرسيده و اين تزريق در شرايط غيراستريل و غيراستاندارد مي تواند مشكلاتي از قبيل التهاب و عفونت را براي فرد درپي داشته باشد.
وي مي گويد: اگر كسي قصد انجام سلول درماني را دارد بايد در مراكز معتبر دانشگاهي و توسط افراد متخصص و مجرب در فضاي استريل اين كار را انجام دهد.

۱۳۹۵/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...