نسخه چاپی

پاسارگاد 50 ساعت سوخت

به گزارش نما - «خبرجنوب» نوشت: استانی که از نظر وسعت رویشگاه های جنگلی در بین استان های کشور مقام اول را دارد چنان از امکانات و تجهیزات اطفای حریق و حفاظتی برای جنگل های خود بی بهره است که با آتشی که از روز چهارشنبه گریبان جنگل های پاسارگاد را گرفت برای فرونشاندن زبانه های حریق دست به دامان مرکز شد.

*در این آتش سوزی، میراث هخامنشیان در امان ماند اما منطقه طعمه حریق محل کشف بسیاری از آثار تاریخی به شمار می رفت
*تعداد زيادي گونه هاي جانوري كه توان فرار از مهلكه را نداشتند در لهيب آتش سوختند
*در استانی که وسیع ترین رویشگاه جنگلی کشور را در اختیار دارد مسئولان برای فرو نشاندن آتش چشم به رسیدن هواپیمای آب پاش از تهران دوختند

آتش در دامان خرس قهوه ای
آتش سوزی تنگ بلاغی در شهرستان پاسارگاد استان فارس از ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه آغاز شد. شدت حریق به حدی بود که لحظه به لحظه بر وسعت آن افزوده می شد و هرچه را که بر سر راه خود بود خاکستر می کرد. در پیشروی بی امان آتش، انبوهی از پرندگان، لاک پشت ها و گونه های مختلف جانوری خاکستر شدند. این منطقه زیستگاه وسیع خرس قهوه ای به شمار می رود اما این که این گونه نادر جانوری نیز در لهیب آتش قربانی شده باشد، مسأله ای است که مدیرکل محیط زیست فارس آن را انکار می کند و می گوید: در این آتش سوزی هیچ خرس قهوه ای آسیب ندیده است.
وسعت آتش سوزی ها به حدی بود که مردم و جوامع محلی به کمک نیروهای امدادی آمدند و با کمترین امکانات برای فرو نشاندن لهیب آتش دست به کار شدند اما دریغ از رسیدن تجهیزات و امکانات به روز. تا فردای آن روز که پاسارگاد همچنان می سوخت مسئولان نشستند و چشم دوختند تا بالگردی یا هواپیمای آب پاشی از تهران سر برسد یا شاید دستی از غیب بیرون آید و به این جهنمی که در میان آن صدها موجود زنده ذوب می شدند، پایان دهد.
900 هکتار فقط روز اول خاکستر شد
هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت این آتش سوزی گسترده گزارش نشده است اما طبق اعلام فرماندار پاسارگاد 900 هکتار از پوشش گیاهی در منطقه بلاغی شهرستان پاسارگاد از توابع استان فارس بر اثر آتش سوزی که هنوز مهار نشده است، سوخت.
فرماندار شهرستان پاسارگاد، عصر چهارشنبه در این مورد در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: این آتش سوزی حوالی ساعت 30: 9 صبح به دلایل نامعلومی در منطقه یاد شده آغاز شد که از همان ابتدا گروه هایی از اداره های محیط زیست، منابع طبیعی و مردم برای فرونشاندن آتش به منطقه بلاغی عزیمت کردند.
طاهر ایزدی افزود: هم اینک بخشی از این آتش سوزی مهار شده لیکن به دلیل سخت گذر بودن، وسعت منطقه و پوشش گیاهی انبوه در این مکان هنوز این آتش به صورت کامل مهار نشده است.
فرماندار پاسارگاد ادامه داد: برای سرعت بخشیدن به کار مهار آتش در این منطقه از اداره های شهرستان های همجوار نیز درخواست کمک شده و همچنین از بالگرد برای انجام این کار استفاده شده اما به دلیل محدود بودن ظرفیت بالگرد، این وسیله چندان کارآیی برای خاموش کردن آتش در این منطقه ندارد.
۸ساعت عملیات هوایی
در همین حال رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از انجام عملیات هوایی ۸ ساعته برای کمک به مهار آتشسوزی جنگل های پاسارگاد خبر داد.
ناصر چرخساز درباره گزارش پوشش امدادی حریق جنگل های پاسارگاد واقع در استان فارس از ١٩ الی ٢١ خرداد ٩٥ تا ساعت ١٠:٣٠ ، اظهارداشت: بالگرد جمعیت هلال احمر طی انجام هشت ساعت و ۴۰ دقیقه عملیات هوایی نسبت به جا به جایی ۶ هزار کیلوگرم تجهیزات و اقلام امدادی و ۱۵۰ نفر نیرو اقدام کرد.
وی گفت: به دنبال درخواست بالگرد از این جمعیت برای کمک در مهار آتش، یک فروند بالگرد با ظرفیت جا به جایی ۱۵ نفر نیرو به منطقه اعزام شد.
اعزام بالگرد از خوزستان
به طور حتم اگر مشارکت های مردمی و تنها بالگرد اعزامي هلالاحمر وجود نداشت این حادثه از یک فاجعه زیست محیطی فراتر رفته و به یک تراژدی انسانی تبدیل می شد. در آن گیرو دار آتش و خاکستر تنها بالگرد هلال احمر هم انتقال نيروهاي داوطلب را بر عهده داشت و هم وظيفه اصلي خود يعني انتقال مصدومان احتمالي.
طبق اعلام روابط عمومی هلال احمر فارس به دلیل نقص فنی بالگرد جمعیت هلال احمر فارس و عدم شرایط لازم برای پرواز، با هماهنگی سازمان مدیریت بحران و سازمان امداد و نجات، بالگرد جمعیت هلال احمر خوزستان در ساعت 4 صبح روز پنج شنبه برای حضور در ارتفاعات شهرستان پاسارگاد اعزام شد و هماهنگی درون استانی برای سوخت گیری و پرواز بر فراز منطقه دچار حریق، از طریق جمعیت هلال احمر فارس صورت می گیرد و باز به رغم ساعت استاندارد پرواز بالگرد در طول روز یعنی 7 ساعت، بالگرد جمعیت به مدت 8 ساعت و 20 دقیقه به پرواز خود در منطقه حادثه دیده ادامه داده و علاوه بر جا به جایی 160 نفر، 7 تن تجهیزات مورد نیاز را به منطقه منتقل کرد.
از تهران جواب می خواهیم
عمق این تراژدی زمانی بود که روز پنج شنبه خبر رسید بالگرد و هواپیماهای آب پاش تقاضا شده از تهران هنوز به منطقه نرسیده اند
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس درباره عدم تجهیز این استان به امکانات اطفاي حریق در جنگل ها به انتقاد از وزارت دفاع برای عمل نکردن به تعهداتش پرداخته و می گوید: سال گذشته از سوی مدیریت بحران کشور هشت میلیارد تومان به وزارت دفاع برای دو سال پرداخته و وزارت دفاع متعهد شد بر حسب اعلام مدیران کل منابع طبیعی یا محیط زیست استان ها به صورت شفاهی یا تلفنی، نسبت به اعزام بالگرد و نیروهای نظامی اقدام کند.
فیاض پور ادامه می دهد: وزارت دفاع با گذشت ۲۴ ساعت از وقوع حریق به تعهد خود عمل نکرده و ما نیز این موضوع را به تهران اعلام کرده ایم و تقاضا داریم علت این تأخیر را اعلام کنند.
البته مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس این را نگفت که توضیح خواستن وی از مرکز برای تأخیر در ارسال بالگردها قرار است چه دردی را از جنگل های خاکستر شده فارس دوا کند و این که استانی که در مقایسه با هر استان کشور از بیشترین وسعت جنگلی برخوردار است چرا باید از داشتن امکاناتی چون بالگرد و هواپیمای آب پاش محروم باشد و دست روی دست گذاشته شود تا لحظه ای که چنین بحران دامنگیری سر برسد .
اوج این ناهماهنگی برای خاتمه دادن به حال و روز بحرانی پاسارگاد زمانی است که با وجود تداوم آتش سوزی ها تا روز گذشته، بالاخره آب پاش از پایتخت رسید.
اما مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری می گوید: به محض اعلام خبر آتش سوزی جنگل های پاسارگاد استان فارس، سازمان هواپیمایی کشوری مجوز اعزام یک فروند هواپیمای ایلوشن ۷۶ برای اطفاي حریق در منطقه مذکور را صادر کرد.
رضا جعفرزاده با اشاره به این که این هواپیمای باری امکان تخلیه 40 هزار تن آب را در مدت زمان 10 ثانیه داشت، می افزاید: در این مأموریت حدود 40 هزار لیتر آب در مکان آتش سوزی تخلیه شد.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: با وجود گرمای شدید، شرایط نامساعد جوی و با توجه به اهمیت این کار، سازمان هواپیمایی کشوری در نخستین فرصت مجوز پرواز این هواپیما را صادر کرد.
جعفرزاده تأکید کرد: تا کنترل نهایی آتش سوزی در جنگل های پاسارگاد استان فارس همکاری سازمان هواپیمایی کشوری در صدور مجوز پروازهای این چنینی ادامه دارد.
**ساعت پروازی محدود!
فرماندار شهرستان پاسارگاد از توقف هلي برد در اين منطقه خبر داد!
طاهر ايزدي گفت: خلبان و عوامل پروازي هليكوپتر هلال احمر حاضر در محل اعلام كردند كه چون ساعت پروازي آنان محدود است ديگر امكان ادامه كار را نخواهند داشت و هلي برد نيروها متوقف شده است.
آن گونه که فرماندار پاسارگاد می گوید، هليكوپتر اعزامی برای اطفاي حریق، متعلق به استان خوزستان بوده است و اگر امكان هلي برد نيروها با تعداد بيشتري هليكوپتر وجود داشت، سرعت فرو نشاندن آتش بهتر پیش می رفت.
به گفته ایزدی، نيروهاي بسيج، سپاه و ارتش نيز برای فرونشاندن آتش به نيروهاي مردمي پيوستند و دیروز 130 نفر از نيروهاي ارتشي در محل حاضر شدند.
** 50 ساعت برای خاکستر شدن
سرانجام دیروز پس از به آب و آتش زدن های فراوان، آتش سوزی منطقه تنگ بلاغی پاسارگاد با تلاش و کمک های مردم استان فارس مهار شد.
به گفته دبیر شورای بخش پاسارگاد با گذشت بیش از ۵۰ ساعت از آغاز آتش سوزی در منطقه پاسارگاد، دیروز با کمک مردم استان فارس این آتش مهار شد.
سلمان پویا به همکاری و مشارکت مردم شهرستان های مختلف استان فارس در این عملیات چند روزه اشاره کرده و می افزاید:
البته طی چند ساعت آینده باید خیلی مراقب بود که زغال درختان مجدد شعله ور نشود.
**مسئولان آمادگی نداشتند
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور دلیل آن را سهل انگاری و بی توجهی اعلام می کند.
جلالی می گوید: ما در آتش سوزی منطقه پاسارگاد فارس به دنبال مقصر نمی گردیم اما چیزی که اتفاق افتاده این است که بالگرد برای حمل نیرو اعزام نشده و عملیات مربوط به موقع انجام نگرفته و همین موضوع دامنه این آتش سوزی را گسترش داده است.
وی ادامه می دهد: بخش های مختلف تقاضای کمک و اعزام بالگرد کرده اند اما ظاهراً نیروهای مسئول آمادگی لازم را نداشتند و چون می بایست از جاهای مختلف بالگرد تهیه شود، صبح پنج شنبه این امکانات وارد منطقه شد اما اگر روز پیش از آن این هلی کوپترها وارد می شد مقدار کمتری از آسیب و صدمه را شاهد بودیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که سال گذشته با همکاری ستاد مدیریت بحران کشور با وزارت دفاع در زمینه مهار آتش سوزی ها قرار داد بسته ایم می گوید: این قرار دادها باید بتواند نیازهای هلی کوپتری و هوایی ما را تأمین کند؛ امسال هم این قرار داد تمدید شده است. در آتش سوزی پاسارگاد متأسفانه به موقع بالگرد و ناوگان هوایی تأمین نشد و اعزام نیرو تأخیر داشته است ولی طبق گزارش ها با تلاش های دستگاه های مختلف و مشارکت مردم آتش سوزی مهار شد.
به گفته وی، یگان های زمینی حفاظت در سراسر کشور به صورت آماده باش داریم، از نظر ناوگان زمینی و انفرادی آمادگی ما کامل است اما ناوگان هوایی ما امکاناتی ندارد، از این رو از امکانات نیروهای مسلح استفاده می کنیم، امید است آتش سوزی رخ ندهد و در صورت اتفاق در ساعت های اولیه بتوانیم با استفاده بهینه از امکانات و نیروها آتش را مهار کنیم .
جلالی با بیان این که از همه امکانات لشکری و کشوری باید دراین زمینه استفاده شود، می گوید: دستگاه های استان در این زمینه همکاری خوبی داشتند، نیروهای بومی همکاری کردند.
وی گفت: بر اساس قرار دادهای موجود وزارت دفاع هم باید همکاری کند و در 14 استان حادثه خیز باید نیروها در حال آماده باش باشند و در صورت بروز حادثه به موقع خود را به منطقه آتش برسانند.
**میراث هخامنشیان در امان ماند
با توجه به مجاورت این آتش سوزی گسترده با میراث بزرگ هخامنشیان، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس اعلام کرد که آتش سوزی تنگه بلاغی پاسارگاد تهدیدی برای آثار باستانی منطقه به همراه نداشته است.
به گفته مصیب امیری، تنگه بلاغی یکی از راه های مواصلاتی تخت جمشید و نقش رستم به پاسارگاد در زمان هخامنشیان بوده است که تاکنون آثار بسیاری از زمان هخامنشیان در آن کشف شده است.
**آتش سوزی در پارک ملی بمو
دیروز هنوز ساعتی از مهار آتش در منطقه پاسارگاد نگذشته بود که از وقوع یک آتش سوزی دیگر درقسمت صخره ای پارک ملی بمو خبر رسید.
علت این آتش سوزی هم که یکی از مهمترین زیستگاه های جانوری فارس به شمار می رود، مشخص نشد اما گفته مي شود تعداد زيادي گونه هاي جانوري كه توان فرار از مهلكه را نداشتند در آتش سوخته اند.
به گفته مسئول مدیریت بحران محیط زیست استان فارس به دنبال حریق در پارک ملی بمو ، با توجه به صعب العبور بودن منطقه ، تعدادی از گونه های حیات وحش و پوشش های گیاهی در آتش سوخت.
حجت الله گشتاسب می افزاید : در این منطقه تعداد زیادی از گونه های مختلف حیات وحش مانند آهو، کله و بز، قوچ و میش، پرندگان و خزندگان وجود دارد. وی ادامه داد : حیواناتی که توان فرار از آتش را داشتند موفق به فرار شدند اما تعدادی لاک پشت و مار و مارمولک و پرندگان در آتش سوختند.
**زنگ هشدار
آتش فرو نشست، آتشی که اگر چه خسارات سنگینی از خود برجای گذاشت اما یک بار دیگر جرقه هشدارها را هم روشن کرد و آن هم عدم هماهنگی و نبود مدیریت بحران و تجهیزات مناسب در صورت وقوع حوادث مشابه می باشد.
استانی که درختان سرسبزش یا درکوره های جهرم زغال می شوند یا در چنبره آتش بی مبالاتی خاکستر می شوند. در استانی که روزی سوسک های چوبخوار به جان جنگل هایش می افتند و دیگر روز جنگل خواران و در استانی که هر لحظه خواب سبزش را نعره یک ماشین راهسازی به کابوس تبدیل می کند باید نشست و فقط به مصائب آن چشم دوخت، به حال نزار پریشان، به بختگان و مهارلو با آن سموم خطرناک که سرطان و ده ها درد مهلک را به ارمغان می آورند، به چاه هایی که شیره جان زمین را مکیده اند و مسئولانی که معلوم نیست در جواب آیندگان چه خواهند گفت.

۱۳۹۵/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...