نسخه چاپی

ظریف:دستاوردمذاكرات این بودكه برخی فشارهای3سال پیش رافراموش كرده‌اند

وزیر امورخارجه كه می‌گفت در ابتدای دولت یازدهم پول نقد زیادی در خزانه نبود، از بازگشت چندین میلیارد دلار بدهی خارجی به خزانه پس از توافق هسته‌ای خبر داد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاين، محمد جواد ظريف امروز مهمان صحن علني مجلس بود تا گزارشي از روند اجراي برجام به اهالي خانه ملت ارائه دهد. او در ابتداي سخنانش از نمايندگان خواست تا در ماه مبارک رمضان براي او دعا کنند و گفت: اگر دعاي مردم در ماه رمضان گذشته نبود و استقامت آنان و دعاي خير رهبري و حمايت‌هاي ايشان نبود، اين کار دشوار ميسر نمي‌شد.

او سپس به سوابق و چارچوب‌هاي ذهني در مذاکرات هسته‌اي پرداخت و ادامه داد: به دليل حضور مردم در صحنه بويژه در انتخابات رياست جمهوري و مجلس و مقاومت آنان بود که طرف مقابل را وادار کرد از فشار و تحريم و تحميل ديدگاه‌هايشان دست بردارند. چون ديگر نمي‌توانستند فاصله‌اي ميان "مردم و حاکميت" و "دولت و مجلس" ايجاد کنند. البته اين به معني پايان فشار بر ايران نيست، چون نه ماهيت آنها تغيير کرده و نه ما از آرمانهايمان کوتاه مي آييم. تنها در مورد برجام در يک حوزه مشخص، بهانه‌هايي که باعث شده بود آنها بتوانند فضاي منفي عليه ما در جو بين المللي ايجاد کنند را رفع کنيم.وگرنه آنها کارشکني‌هايشان را کنار نمي گذارند و از در دوستي با ما وارد نمي شوند. به گفته رهبري بايد ما با تکيه بر اعتماد و دعاي مردم و ائمه اطهار، بکوشيم حقمان را از کساني که دنبال بهانه جويي هستند، بگيريم.

او با تاکيد بر اينکه هر روز به دنبال پيگيري حقوق جمهوري اسلامي ايران است، به دستاوردهاي مذاکرات هسته‌اي اشاره کرد و افزود: اگر مذاکرات و برجام نبود، بر تحريم‌ها افزوده مي‌شد. کما اينکه سال و ماهي نبود که تحريم جديد عليه ما اعمال نشود. حتي اگر تحريم‌هاي قبلي ادامه مي يافت، امروز فروش نفت ما به کمتر از 200 هزار بشکه مي‌رسيد. ما در طول دولت گذشته از فروش دو نيم ميليون بشکه به 800 هزار بشکه نفت رسيده بوديم! اگر تحريم‌ها ادامه مي يافت، اين روند نزولي ادامه داشت اما خوشبختانه امروز بار ديگر به فروش دو و نيم ميليون بشکه نفت رسيده ايم و اين جاي شکر از وجود مردم و رهبري دارد.

به گفته ظريف، دستاوردهاي مذاکرات آنگونه بوده که برخي فشارهاي سه سال پيش را فراموش کرده اند که چه تهديدها و تحريم هايي عليه مردم ما اعمال مي شد و اين مردم چگونه با صبوري آن را تحمل مي کردند!

رفع مباني فشار و تحريم، از ديگر دستاوردهاي مذاکرات هسته اي از نظر ظريف بود که مي گفت: حذف PMD و نقض قطعنامه هاي شوراي امنيت و اتحاديه اروپا، مباني تحريم ها را از بين برد. از لحاظ رواني نيز سرازير شدن هيات هاي خارجي به ايران، نشان دهنده اين است که دنيا، ايران را محيطي امن براي سرمايه گذاري مي داند و بايد اين امنيت را به رخ دنيا بکشيم که ايران نه تنها براي مردمش امن است بلکه براي سرمايه گذاران نيز امن است.

وزير خارجه با بيان اينکه در ابتداي دولت يازدهم در خزانه کشور، پول نقد زيادي وجود نداشت، خاطرنشن کرد: در سايه رفع تحريم ها دست کشور براي استفاده از منابع مالي خارج از کشور باز شد. منابع ما الان در دسترس است و بانک هاي جهاني با بانک مرکزي و خصوصي ما ارتباطات گسترده اي ايجاد کرده است. البته هنوز موانع موذي گرايانه آمريکا وجود دارد. گشايش اعتبارات اسنادي و ال سي ها به 14 هزار مورد رسيده که هر روز رو به افزايش است. بانک هاي متعددي در اروپا و ژاپن و کره با شرکت نفت ما در ارتباطند. مطالبات نفتي ما هم که سالها خارج از دسترس ما بود، به کشور برگشته. 5 ميليارد دلار بدهي يک شرکت دبي و 2 ميليارد بدهي شرکت شل، به کشور برگشته است. از 6 ميليارد وجوه ايران نزد هند، يک ميليارد برگشته و مابقي آن به کشور ما برخواهد گشت. تسويه بدهي هاي نفتي با يونان و ديگر کشورها نيز در حال انجام است.

به گفته وي کمتر اين اخبار شنيده مي شود و بيشتر روي مشکلات تاکيد مي شود. مشکلاتي که از قبل بوده و تازه نيست. نمايندگان توجه داشته باشند که نبايد فضاي رواني را تشديد کرد بلکه بايد آن را از ميان برد. دشمنان ايران و رژيم صهيونيستي تمام تلاششان اين است که ايران را ناامن جلوه دهند. بايد بکوشيم ارتباطاتي معقول و نه يک جانبه، با ديگر کشورها داشته باشيم. نبايد بلندگوي تبليغاتي گروه هاي مخالف ايران باشيم. بايد به ديگر بانک ها بگوييم که مباني تحريم از بين رفته و ايران هراسي از ميان رفته و بر همه ماست که از تمام توانمان براي پيشبرد اهداف اقتصاد مقاومتي استفاده کنيم.


ظریف با اشاره به اینکه بیمه های صادراتی برقرار شده است، گفت: مشکلات در این حوزه برطرف شده است و تمامی اختلافات با بیمه هرم هم ظرف روزهای آینده برطرف خواهد شد.

وزیر خارجه ادامه داد: خطوط ارتباطی با کشورهای مختلف و بانک ها در اختیار ایران قرار گرفته است اما دولت از دو جهت وسواس دارد. یکی ایجاد نکردن تعهدات بیجا برای کشور و دوم هدایت تعهدات در حوزه اولویت‌های ایران. به همین علت نسبت به مذاکره این خطوط اعتباری با دقت پیش می رویم .

ظریف با بیان اینکه امروز موسسات مختلف کشور از جمله وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مشغول مذاکره و سخت گیری برای حفظ منابع ملی هستند، گفت: از ابتدای تاریخ ایران تا امروز تنها 60 توافق حمایت از سرمایه گذاری خارجی داشتیم ولی 7 توافق از این 60 توافق در این 5 ماه اخیر صورت گرفته است. اینها واقعیت هایی است که باید به رخ دنیا بکشاینم که در سایه هدایت مردم و رهبری این میزان امکان برای کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تا امروز 6/3 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران تصویب و ثبت شده است، تصریح کرد: از سوی دیگر نفتکش های ما را بیمه نمی کردند و امکان حمل و نقل نداشتیم اما امروز این مشکل حل و فصل شده است. البته مشکلات کوچکی هست که حل خوهیم کرد.

ظریف گفت: در حوزه انرژی تحریم هایی وجود داشت که به قول آنها فلج کنننده بود و هدفش صفر کردن صادرات نفت ایران بود. آنها بازارهای ایران را به دست رقبا و معاندین ما داده بودند، دولت سعودی با سفاکی و بی رحمی مقدار زیادی از بازارهای ما در دنیا را بلعید ولی با رفع تحریم های نفتی ما امروز توانستیم صادرات نفت را به دو میلیون بشکه نفت برسانیم.

وزیرخارجه با بیان اینکه شرکت های معتبر بین المللی به سمت ایران سرازیر شدند، اظهار داشت: شرکت هایی که اگر در نمایشگاه ها به سمت غرفه های آنها می رفتیم می گفتند ما نمی توانیم با شما صحت کنید . اگر قبلا در دبی به سمت مایکروسافت می رفتید می گفت من حتی اجازه ندارم با شما صحبت کنم اما امروز نمایندگان مایکروسافت در ایران هستند برای اینکه بتوانند ما را از این فناوری بهره مند کنند. ما امروز بین کشورهای مختلف رقابت ایجاد کردیم نه اینکه آنها که برای ما تعیین تکلیف کنند.

این مقام دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه قدر این نعمت که حاصل شده است را بدانیم، خاطرنشان کرد: ناوگان هوایی، کشتیرانی و ریلی در حال بازساری است. فراموش نکنیم در شرایط عادی مذاکره، انعقاد و اجرای یک قرارداد چند میلیاردی سالها طول می کشد نه حتی ماه ها بروید مطالعه کنید. اما امروز این زمان کوتاه شده است.

وی گفت: البته همانطور که در ابتدا گفتم موانع، مخالفت ها، کارشکنی ها و شیطنت ها را فراموش نکردیم. قرارمان نبود که اختلافات مبانی و اصولی مان را با دیگران حل و فصل کنیم. ما اعتقاد داشتیم و داریم که قدرت جمهوری اسلامی براساس حفظ آرمان‌ها، دیدگاه ها و مبانی انقلاب و پیام و یادگارهای امام راحل و دستور و رهنمودهای رهبری است. نه قصد مذاکره در این حوزه ها را داشتیم نه آمادگی ورود به گفتگوها را داشتیم.

ظریف افزود: آن حوزه ها، حوزه های اختلافی هستند . تلاش ما این بود که با حفظ مبانی و اصول جمهوری اسلامی بهانه ها را بگیریم. نباید بهانه تراشی کنیم، نباید ایجاد فضا برای بهانه گیری کنیم.

وی با تاکید براینکه محیط ایران تحریمی ندارد، گفت: قرارمان نبود با آمریکا معامله کنیم قرارمان نبود تحریم های شرکت های آمریکایی را برداریم . این عقب افتادن آمریکا از صحنه رقابت ایران است. قرار بود که مداخلات غیرقانونی آمریکا در ارتباطات مان با دیگر دنیا را متوقف کنیم که انجام شده است.

وزیر خارجه گفت: کاری کرديم و وزير خارجه آمريکا امروز به جاي قلدري، بگويد مي کوشيم تحريم ها را برداريم. کاري با اينکه صداقت دارند يا نه، ندارم. بحث من اين است که اگر روزي به تحريم ايران افتخار مي کردند، امروز فرار مي کنند از اينکه بگويند ايران را تحريم مي کنند. از اين دستاورد براي به دست آوردن امکانات بيشتر و فشار بيشتر بر بدخواهان ايران و اسلام استفاده کنيد.

وی افزود: به برکت مقاومت مردم و حضورشان پاي صندوق هاي راي گيري، اميد دشمنان و افراطيون نااميد شده و نبايد اجازه دهيم اين فضاي مبارک، دستخوش اختلافات جناحي شود و سرمايه گذار داخلي نااميد شده و سرمايه گذار خارجي احساس کند محيط ايران با تحريم آغشته است.

۱۳۹۵/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...