نسخه چاپی

جزئیات كشف اشیا تاریخی از یك مسافر مترو

عکس خبري -جزئيات کشف اشيا تاريخي از يک مسافر مترو

كارشناس میراث فرهنگی استان تهران گفت: همه اشیایی كه از مسافر مترو گرفته شده، از جمله الواح گلی اصلی هستند و هیچ كدام تقلبی نیست.

به گزارش نما به نقل از مهر؛ محمد رضا نعمتی کارشناس میراث فرهنگی استان تهران در پی کشف تعدادی از آثار باستانی از یک مسافر در متروی تهران گفت: ۳۰ قطعه شی از مسافر مترو کشف و ضبط شده که تعدادی از آن ظروف شیشه ای بوده و ۶ عطردان که متعلق به دوره ساسانی است.چند النگو و درفش مفرغی که مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است نیز در میان این اشیا وجود دارد.



وی گفت: همچنین در بین این اشیا چهار تبلت گلی یا لوح گلی نیز وجود دارد که احتمالا متعلق به تمدن بین النهرین بوده است. فردی که این اشیا را در اختیار داشته، در آخرین بازجویی های خود اعتراف کرده که اشیا را از عراق آورده است به همین دلیل حدس می زنیم که الواح گلی متعلق به تمدن بین النهرین باشد. ولی این موضوع به تحقیقات بیشتر نیاز دارد. چون حتی ممکن است الواح گلی متعلق به تمدن عیلام باشد. این اشیا به امین اموال توقیفی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تحویل داده شده است تا در مراحل بعد کار تحقیقاتی روی آنها انجام گیرد به خصوص تحقیق روی الواح گلی.



پیش از این سرهنگ علی راقی، فرمانده یگان انتظامی متروی شهر تهران در تشریح جزئیات این خبر گفته بود: با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و تجهیز و راه‌اندازی گشت‌های هدفمند با رویکرد بررسی بسته‌های مشکوک و افراد مظنون در ایستگاه‌های مترو این مهم در دستور کار قرار گرفت. گشت زنی‌های هدفمند ماموران پلیس مترو ادامه یافت تا اینکه ساعت ۱۶:۰۰ روز ۱۷ خردادماه ماموران به شخصی که یک عدد گونی برنج در دست داشت مشکوک می‌شود و وی را تحت مراقبت قرار می‌دهند و موفق می‌شوند متهم را حین پیاده شدن در ایستگاه مترو صادقیه دستگیر و جهت بررسی بیشتر به مقر پلیس منتقل کنند. در بازرسی صورت گرفته از وسایل همراه متهم تعدادی قطعات سفالی و فلزی شبیه آثار باستانی که جملگی به صورت مجزا در پارچه پیچیده بود، کشف شد.



سرهنگ علی راقی با بیان اینکه در میان اقلام مکشوفه ۴ عدد النگوی فلزی، ۳ عدد دستبند، ۵ عدد سرمه دان نیز کشف شد، افزود: متهم که خود را به نام «مهدی» معرفی کرد، در ابتدا از بیان حقیقت طفره رفت اما زمانی‌که با پیگیری کارشناسان مواجه شد، عنوان داشت اشیاء را از کشور عراق آورده و حدودا ۳ میلیارد تومان ارزش دارند.

۱۳۹۵/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...