نسخه چاپی

صنعت لبنیات زنجان در آستانه ترشیدگی

وضعیت نابسامان صنعت شیر امروز به جایی رسیده كه هیچ‌كس پاسخگوی افزایش قیمت آن نیست و این افزایش قیمت موجب كاهش مصرف شیر شده كه می‌تواند در آینده تبعات زیانباری برای جامعه در عرصه سلامت داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از فارس، موضوع قیمت شیر در طی سال‌های اخیر به یکی از بحث‌های مهم تبدیل شده است، داستان ادامه‌داری که سرآغاز آن از گرانی سال 91 آغاز شد.

پس از افزایش قیمت در این بازه زمانی، در سال‌های آغازین فعالیت دولت یازدهم نیز موضوع قیمت شیر و دغدغه تعیین قیمت برای آن، نگرانی مسؤولان را به همراه داشت به نحوی که برای جلوگیری از افزایش قیمت لبنیات، پرداخت 300 میلیارد تومان یارانه به دامداران از طریق پرداخت علوفه یارانه‌ای در دستور کار دولت قرار گرفت.

اما پس از مدتی این یارانه قطع شده و دامداران خواستار افزایش قیمت شیر شدند، بازار شیر تو شیر، شیر در حالی دوران سرگردانی خود را طی می‌کرد که شیر به صورت چند باره گران شد و در نهایت دی‌ماه سال گذشته، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مجوز افزایش قیمت شیر را به واحدهایی که قیمت شیر خام آنها 100 تومان افزایش پیدا کرده بود را صادر کرد.

روند افزایش قیمت شیر در حالی ادامه داشت که در طرف دیگر، مصرف این محصول مهم و حیاتی روز به روز کمتر می‌شد، تا اینکه در روزهای پایانی سال قبل اعلام شد قیمت ماست لیوانی 750 گرمی از محصولات کارخانه شیر پگاه و قیمت شیر پاکتی تا 6 درصد افزایش پیدا کرده است، اما گویا ماجرا چیز دیگری بوده است و به علت عدم کشش بازار، قیمت این دو محصول نیز افزایش نیافته بود.

*دامداران قیمت شیر را افزایش نداده‌اند

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان زنجان به عنوان نخستین مسؤول در واکنش به افزایش قیمت شیر، هرگونه افزایش قیمت شیر از سوی دامداران را تکذیب کرد و گفت: قیمت مصوب شیر از سوی دولت یک هزار و 440 تومان اعلام شده است، اما قیمت خرید کارخانجات پایین‌تر از این میزان است.
محمود اوغلی قیمت هر کیلوگرم شیر صنعتی را یک هزار و 200 تا یک هزار و 250 تومان و قیمت شیر سنتی را نیز یک هزار و 100 تومان تا یک هزار و 150 تومان اعلام کرد و گفت: دامداران در فروش هر کیلو شیر حداقل 200 تومان متضرر می‌شوند و به همین دلیل اقدام به کاهش دام خود کرده‌اند.

*تعطیلی برخی از واحدهای لبنیات فروشی در زنجان

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات فروشان نیز با تایید افزایش قیمت شیر در برخی از محصولات اظهار کرد: افزایش قیمت شیر نه تنها موجب کاهش 50 درصدی مصرف شیر از سوی مردم شده بلکه موجب متضرر شدن، فروشندگان نیز شده است.

جلیل علی‌محمدی با اشاره به افزایش پنج درصدی افزایش تعطیلی واحدهای فروش لبنیات گفت: متاسفانه فروش لبنیات هزینه‌های اجاره مغازه و هزینه‌های جانبی برخی از واحدها را که اتفاقا به صورت اجاره‌ای نیز فعالیت دارند را نمی‌دهد و از همین رو برخی از تولیدکنندگان مجبور به تعطیلی واحد شده‌اند و پروانه‌های خود را ابطال کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌های تعیین شده برای محصولات بسته‌بندی از سوی کارخانجات مقطوع است و سود چندانی برای فروشنده ندارد، گفت: عدم سوددهی موجب تعطیلی تعدادی از واحدها در این بخش شده است.

*گرانی تنها در برخی از محصولات لبنی اعمال شده است

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در تایید گرانی شیر از سال گذشته تاکنون گفت: گرانی شیر تنها در برخی از محصولات اعمال شده و مربوط به همه فرآورده‌ها نیست.

اسماعیل مسلمی اظهار کرد: این گرانی بر اساس مجوز سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در نتیجه افزایش 100 تومانی قیمت شیر خام اعمال شده است.

* هفت واحد تولیدکننده فرآورده‌های لبنی در شهرک‌های صنعتی فعال است

مسؤول روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی نیز در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: هفت واحد تولید‌کننده فرآورده‌‍های لبنی در داخل محدوده شرکت شهرک‌های صنعتی فعال است.

جواد کریمی با اشاره به اینکه برخی از واحدهای فعال در این زمینه کاربری ندارد و تبدیل به سردخانه شده است، اضافه کرد: برخی از واحدها به علت عدم فروش و نداشتن توجیه اقتصادی با واحدهای دیگر همکاری کرده و تغییر کاربری داده‌اند.

* شیر خوردنی نیست

یک شهروند زنجانی درباره موضوع افزایش قیمت شیر گفت: تقریبا 5 سال است که به جز پنیر و ماست، فرآورده لبنیاتی مصرف نکرده‎‌ایم.

فاطمه احمدی گفت: با داشتن دو فرزند در سن رشد، مدتی است که مصرف شیر خود را به صفر رسانده‌ایم، چرا که علاوه بر افزایش قیمت آن، دیگر اعتمادی به شیرهای تولیدی نیست.

وی با بیان اینکه دخل و خرج اجازه خرید شیر را نمی‌دهد، افزود: تنها مصرف روزانه یا چند روزه فرزندانم محدود به شیرهای پاکتی است که در مدارس توزیع می‌شد.

با این وضعیت شیر تو شیر در بازار شیر زنجان، حال سوال اینجاست، ذی‌نفع اصلی از افزایش قیمت 100 تومانی در هر کیلوگرم شیر چه کسی و یا کدام طرف قضیه است و اگر بازار کشش ندارد، به چه علت قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است.

محصولات کارخانجات لبنیات شامل شیر نایلونی، شیر پاکتی، ماست پاستوریزه، انواع دوغ پاستوریزه در بسته بندی‌های نایلونی و بطری و پاکتی، انواع شیرهای ساده پاستوریزه و استریلیزه، خامه پاستوریزه و استریلیزه، انواع آبمیوه و شیر میوه، انواع ماست موسیر و چکیده است که از این محصولات تنها قیمت شیر نایلونی افزایش یافته است.

افزایش قیمت شیر در حالی انجام شده که شیرهای نایلونی مشتری چندانی ندارند، چون این شیرها سال‌ها است که از سفره غذایی مردم حذف شده‌اند و قرص‌های کلسیم‌دار جای آن را گرفته‌اند، چون مردم دیگر اعتمادی به شیری که آب و روغن قاطی کرده ندارند و ترجیح می‌دهند، قرص‌های تلخ را بخورند تا شیرهایی که مشخص نیست چند درصد از ترکیبات آن شیر است.

حال سوال اینجاست، مقصر اصلی آشفته بازار شیر که منجر به ضرر دامداران، فروشندگان، کارخانجات و حتی مردم نیز شده است، چه کسی است، که هیچ ارگانی مسؤولیت آن را به عهده نمی‌گیرد، اگر به گفته دامدار، اتحادیه و کارخانه تولید کننده فرآورده لبنی و حتی خود مردم، گرانی شیر منفعتی برای مردم ندارد، پس چرا هر بار خبری مبنی بر افزایش قیمت آن اعلام می‌شود، در صورتی که هیچ‌کس از آن سودی نمی‌برد.

درست است که در برخی از کالاها گرانی موجب منفعت حداقل یک گروه از فروشندگان و یا تولید‌کنندگان می‌شود، اما در کالایی همچون شیر اینگونه نبوده و نه تنها سودی نداشته بلکه به ضرر خیلی از تولید‌کنندگان و فروشندگان نیز منجر شده و موجب شده است که حتی کالاها پایین‌تر از قیمت واقعی خود به فروش برسند.

۱۳۹۵/۳/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...