نسخه چاپی

اعتراض به بازی دی‌كاپریو در نقش مولانا

عکس خبري -اعتراض به بازي دي‌کاپريو در نقش مولانا

هفته گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد كه قرار است دیوید فرانزونی نویسنده معروف فیلم «گلادیاتور» و «شاه آرتور» داستان زندگی «مولانا جلال‌الدین بلخی» را به نسخه سینمایی تبدیل كند و بازیگری این نقش را لئوناردو دی كاپریو ایفا كند.

به گزارش نما به نقل از ایبنا: هفته گذشته خبری در فضای مجازی منتشر شد که قرار است دیوید فرانزونی نویسنده معروف فیلم «گلادیاتور» و «شاه آرتور» داستان زندگی «مولانا جلال‌الدین بلخی» را به نسخه سینمایی تبدیل کند و بازیگری این نقش را لئوناردو دی کاپریو ایفا کند. در پی این خبر افراد بسیاری به استفاده از یک بازیگر سفیدرو در این نقش اعتراض کردند.

به نقل از تلگراف، لئوناردو دی کاپریو قرار است نقش اول نسخه سینمایی زندگی مولانا، شاعر ایرانی قرن سیزدهم را بر عهده گیرد.

اعتراض به بازی دی‌کاپریو در نقش مولانا

نویسنده فیلمنامه این فیلم در مصاحبه‌ای با مجله «گاردین» گفته است: می‌خواهم تصویری را که همیشه از مسلمانان در سینمای غرب ایجاد شده است به چالش بکشم. به همین دلیل تصمیم گرفتم زندگی شاعر بزرگ صوفی را بنویسم.

وی افزود: مولانا جلال‌الدین بلخی در ایالات متحده بسیار محبوب است. ساختن این فیلم به چنین شخصیتی داستان و چهره‌ای در اذهان مردم اعطا می‌کند.

تصویری که این نویسنده می‌خواهد از مولانا ارائه کند قرار است با چهره یک بازیگر سفید‌رو به مردم ارائه شود.

مردم از این موضوع ناراضی هستند و معتقدند این شاعر بزرگ پارسی سفیدرو نبود. شاعر بزرگ قرن سیزدهم که در شرق امپراتوری پارس که در حال حاضر کشور افغانستان است به دنیا آمد در داخل و خارج از دنیای اسلام بسیار محبوب و شناخته‌شده است.

«دیوان اشعار» و «مثنوی» از حماسه‌های اساطیری و روحی «مولانا» و جزو بهترین اشعاری است که تاکنون نوشته شده است. نسخه جیبی این اشعار در سال در ۲۰۱۴ «ایالات متحده» منتشر و از جمله آثار پرفروش و محبوب شد.

فرانزونی که نویسنده فیلمنامه «گلادیاتور» در سال ۲۰۰۰ نیز است برای نگارش این سناریو به ترکیه سفر کرده است و با دانشجویان متخصص شعر مولانا دیدار می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره زندگی وی جمع‌آوری کند. این شاعر معروف اواخر عمر خود را در صوفیه سپری کرد و در آنجا از دنیا رفت.

فرانزونی درباره «مولانا» می‌گوید: او مانند ویلیام شکسپیر است. وی از استعداد بی‌سابقه‌ای برخوردار بود و در میان جامعه و مردمش دارای ارزش بالایی بود. چنین انسانی ارزش کشف شدن را دارد و به عنوان نویسنده وظیفه انجام این کار را دارم.

البته تولید این فیلم در مراحل اولیه قرار دارد و قرار است فیلمبرداری آن از سال آینده مشخص شود، اما مردم در توییتر به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و عنوان می‌کنند چرا باید نقش شخصیت‌های تاریخی را فردی از دنیای هالیوود بازی کند و چرا نباید فردی از همان کشور مبدأ برای انجام این کار انتخاب کرد. عامر رحمان کمدین استرالیایی و منستانس وو بازیگر تایوانی-آمریکایی از جمله چهره‌هایی بودند که به بازیگران احتمالی فیلم «مولانا» اعتراض کردند.

مسوولان نسخه سینمایی «مولانا» تاکنون واکنشی به این اعتراضات نشان نداده‌اند.

۱۳۹۵/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...