نسخه چاپی

موگرینی: پارلمان ایران باید «سی‌تی‌بی‌تی» را تصویب كند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه از همه كشورها از جمله ایران خواست پیمان جامع منع آزمایش‌های اتمی را پذیرفته و تصویب كنند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه از کشورهای جهان خواست توافقنامه موسوم به «پیمان جامع منع آزمایش اتمی» (سی‌تی‌بی‌تی) را بپذیرند.



وی که در نشستی با همین موضوع صحبت می‌کرد، گفت: «تمام اعضای اتحادیه اروپا پیمان جامع سی‌تی‌بی‌تی را تصویب کرده‌اند. ما نیازمند فشاری قدرتمندتر از سوی همه به کشورهای باقی‌مانده هستیم.»



موگرینی افزود: «8 کشور باقی مانده، به تصویب پیمان جامع منع آزمایش اتمی نزدیک‌تر نشده است.»



ایران، آمریکا، مصر، چین و رژیم صهیونیستی این معاهده را امضا کرده اما به تصویب پارلمان خود نرسانده‌اند. پاکستان، هند و کره شمالی هم تاکنون از امضای این معاهده که در سال 1996 در سازمان ملل تصویب شد، خودداری کرده‌اند.



این پیمان هرچند به ظاهر تنها برای مقابله با انفجارهای هسته‌ای مطرح شده، اما برخی کارشناسان می‌گویند پذیرش چنین عهدنامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این امکان را می‌دهد که حضور گسترده‌تری در کشورها داشته باشد.



در صورت پذیرش این پیمان، آژانس می‌تواند در کشورها پایگاه‌های لرزه‌نگاری ایجاد کرده و تأسیسات مختلفی را در کشورها مستقر کند.



موگرینی امروز گفت که «تصویب سی‌تی‌بی‌تی می‌تواند به معنای شکل‌گیری یک منطقه عاری از سلاح اتمی در خاورمیانه باشد.»

۱۳۹۵/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...