نسخه چاپی

پاكستان كاردار افغانستان را احضار كرد

وزارت امور خارجه پاكستان روز دوشنبه كاردار سفارت افغانستان را احضار كرد تا مراتب اعتراض شدید اسلام آباد را نسبت به درگیری های روز گذشته در منطقه مرزی تورخم به وی ابلاغ كند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، پاکستان مدعی است که نیروهای افغانستان بدون دلیل اقدام به گشودن آتش به سمت نیروهای پاکستانی در گذرگاه مرزی تورخم کرده اند.

براساس بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، در جریان درگیری های روز گذشته در مرز تورخم، دو سرباز ارتش پاکستان و 9 نفر از مردم عادی از جمله چند زن و کودک مجروح شدند.

در جریان احضار کاردار سفارت افغانستان به وزارت خارجه پاکستان، به وی ابلاغ شد که حادثه تیراندازی روز گذشته از سوی نیروهای افغان مغایر با روح روابط دوستانه میان دو کشور است.
همچنین از افغانستان خواسته شد تا درباره حوادث روز گذشته در تورخم تحقیقات دقیق انجام دهد و نتایج آن را با دستگاه های ذیربط پاکستان در میان بگذارد.

مرز تورخم که بیش از یک ماه پیش به دلیل تشدیل مسائل امنیتی و تشدید اختلاف ها میان پاکستان و افغانستان، از سوی پاکستان بسته شده بود، چند روز پس از مسدود شدن و در نتیجه ملاقات عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان با ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش این کشور بازگشایی شد.

افغانستان نسبت به اقدام پاکستان برای احداث مانع و سیم خاردار در منطقه مرزی تورخم به شدت اعتراض دارد.

مرز تورخم یکی از اصلی ترین گذرگاه های مرزی میان پاکستان و افغانستان است که نقش مهمی در تجارت و البته رفت و آمدها و تجارت غیرقانونی میان دو کشور دارد.

پاکستان علاوه بر تلاش برای ایجاد مانع و سیم خاردار در مرز تورخم برای مهار رفت و آمده های بی حساب و کتاب در این منطقه، به شدت تلاش می کند تا هرچه سریع تر نزدیک به سه میلیون مهاجر و آواره افغانستان را که بیش از سه دهه است در پاکستان حضور دارند، به کشور خودشان بازگرداند. بیش از نیمی از این تعداد مهاجر، بدون مدارک معتبر و بطور غیرقانونی در پاکستان اقامت دارند.

روابط پاکستان و افغانستان که حدود یک سال و نیم پیش پس از پیروزی اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بطور مقطعی و موقت تاحدودی بهبود یافته بود، اما بعد از متوقف شدن روند مذاکرات صلح افغانستان و طالبان در تابستان سال گذشته و افزایش حملات تروریستی در افغانستان، این روابط بار دیگر متشنج شد و اتهام زنی های متقابل دو همسایه به یکدیگر مبنی بر پناه دادن به گروه های ترویستی و شبه نظامی، بار دیگر سایه سنگین بی اعتمادی و تنش را برفضای روابط دو همسایه حاکم کرد.

۱۳۹۵/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...