نسخه چاپی

عربستان ۱۱۱ میلیارد دلار سلاح از اوباما خریده

بروس رایدل گفت: رئیس جمهور آمریكا در هفت و نیم سالی كه در مسند امور بوده است، تسلیحاتی به ارزش یكصد و یازده میلیارد دلار به عربستان سعودی فروخته است. این رقم بسیار تكان دهنده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، مقام سابق آمریکایی تصریح کرد اوباما یکصد و یازده میلیارد دلار سلاح به عربستان فروخته است.

بروس رایدل Bruce Riedel رئیس سابق دفتر حوزه خاورنزدیک و جنوب آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا که در حال حاضر مدیر بخش تحقیقات اطلاعاتی در اندیشکده بروکینگز است در سخنانی در نشست اندیشکده شورای آتلانتیک با عنوان {تاثیر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر نقشهای منطقه ای ایران} گفت:«عربستان سعودی از زمان وقوع بمب گذاری در برجهای الخبر به دنبال آن بوده است که تقصیر این ماجرا را به گردن ایران بیندازد. بعید هم نیست که فردی پیدا شود و دقایقی پیش از جداشدن سرش به دست سعودی ها اعتراف کند که این کار با دستور ایران انجام شده است! غربی ها با دیده تردید به این اعترافها خواهند نگریست اما سعودی ها ، اماراتی ها و کویتی ها و بحرینی ها این سخن را خواهند پذیرفت.

عربستان سعودی به شدت نگران آن است که ایران در پانزده سال گذشته نقش و نفوذ منطقه ای خودش را افزایش داده است. این اقدامات ایران نخست در عراق شروع شد و سپس به افغانستان کشیده شد.

در این میان باید به روابط آمریکا و عربستان سعودی نیز توجه داشت. رئیس جمهور اوباما در هفت و نیم سالی که در مسند امور بوده است، تسلیحاتی به ارزش یکصد و یازده میلیارد دلار به عربستان سعودی فروخته است. این رقم بسیار تکان دهنده است. این رقم بسیار بیشتر از بودجه نظامی برخی کشورهای منطقه است. این رقم معادل سیزده درصد تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی است. اگر امارات عربی متحده را کنار بگذاریم، عربستان سعودی بیشتر از هر کشور دیگری در جهان، ثروتش را صرف تسلیحات می کند. البته اسرائیل را هم باید در نظر داشته باشیم که هزینه نظامی اش هم بسیار زیاد است با این تفاوت که آمریکا سالانه سه میلیارد دلار برای اسرائیل تسلیحات می خرد و درنتیجه این رقم بخشی از تولید ناخالص داخلی آمریکا است و نه اسرائیل(باطعنه).

۱۳۹۵/۳/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...