نسخه چاپی

مقامات اطلاعاتی معتقدند كشتار اورلاندو ارتباطی با داعش نداشته است

رادیو ملی آمریكا نوشته است كه با پیشرفت تحقیقات در مورد تیراندازی اورلاندو، مقامات آمریكایی به این جمع‌بندی رسیده‌اند كه عامل این حادثه احتمالا ارتباطی با داعش نداشته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) روز شنبه گزارش داد که با پیشرفت تحقیقات در مورد تیراندازی مرگبار هفته گذشته در اورلاندو، مشخص شده است که عامل این حادثه احتمالا ارتباطی با داعش یا تفکرات افراط‌گرایانه نداشته است.

در جریان تیراندازی هفته گذشته در یک باشگاه شبانه متعلق به همجنسگرایان، فردی به نام عمر متین 49 نفر را کشت و بیش از 50 تن را زخمی کرد.

هرچند گفته می‌شود که او در تماس با پلیس عنوان کرده که این تیراندازی را به نمایندگی از داعش انجام می‌دهد، اما تحقیقات حاکی از آن است که نشانه‌های چندانی از تفکرات افراطی در وی وجود نداشته و مولفه‌های شخصیتی و روانی وی بیشتر شبیه به دیگر افرادی است که تاکنون دست به تیراندازی‌های کور و دسته‌جمعی زده‌‌اند.

بنا بر این گزارش، مقامات اطلاعاتی و بازپرس‌های پرونده می‌گویند که «هرچه بیشتر به این جمع‌بندی نزدیک شده‌اند که انگیزه این حمله ارتباط چندانی به داعش نداشته یا به کلی با این گروه بی‌ارتباط بوده است.»

«دینا تمپل راستون» خبرنگار ان‌پی‌ار با بیان اینکه حملات داعش الگویی متفاوت از کشتار اورلاندو دارد، می‌گوید: «می‌دانیم که او به هنگام حمله پیامی در فیسبوک منتشر کرده با این مضمون که دارد این کار را از طرف داعش انجام می‌دهد. اما مقامات هنوز هیچ‌یک از مشخصه‌هایی را که عموما در افرادی که افراطی‌ می‌شوند، وجود دارد، در او نیافته‌اند. آن‌ها با ده‌ها نفر از افرادی که یا او را می‌شناخته‌اند یا با متین در ارتباط بوده‌اند، مصاحبه کرده‌اند.»

وی افزود: «آن‌ها می‌گویند هنوز نشانه‌ای دال بر اینکه او به نحوی قابل توجه مذهبی‌تر شده باشد، که یکی از نشانه‌های رادیکال شدن است، نیافته‌اند. او همچنان به همان مسجد قبلی می‌رفته، طرز لباس پوشیدنش تغییری نکرده و رابطه‌اش با خانواده مثل سابق بوده است. این‌ها نشانه‌هایی هستند که عموما به والدین، دوستان و مدرسان گفته می‌شود که اگر نسبت به افراطی شدن کسی نگرانی دارند، آن‌ها را مد نظر داشته باشند.»

به گفته مقامات اطلاعاتی، نشانه‌های افراطی شدن در متین وجود نداشته و همین امر آ‌ن‌ها را به این جمع‌بندی نزدیک کرده که احتمال دارد وی برای آنکه توجه بیشتری به خود جلب کند، اسم داعش را مطرح کرده است.

بازپرس‌های پرونده می‌گویند «اینکه زندگی متین تا چه حد شبیه به سابقه افرادی بوده که معمولا دست به تیراندازی‌های جمعی می‌زنند»، برای آن‌ها تکان‌دهنده است.

راستون در این باره گفت: «زمانی که او بچه بود، در مدرسه به او زور می‌گفته‌اند. مدارک مستندی از سوءرفتارهای وی وجود دارد. او با دیگر کودکان رفتار پرخاشگرانه داشته و وقتی هم بزرگتر شده، اوضاعش بهتر نشده است.»

پیش از این هم گمانه‌زنی‌هایی در مورد بی‌ارتباط بودن این حمله با داعش مطرح شده بود. حتی همسر این فرد گفته بود که وی خود گرایشات همجنسگرایانه داشته است.

۱۳۹۵/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...