نسخه چاپی

مردم موصل آماده خیزش علیه داعش هستند

فرمانده نیروهای ویژه عراق می‌گوید مردم موصل شورش‌های پراكنده‌ای علیه داعش داشته اند و ارتش عراق برای آزادسازی این شهر، روی حمله به مواضع داعش از داخل موصل حساب باز كرده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، ژنرال «طالب شقاطی مشاری الکنعانی» فرمانده مرکز عملیات مشترک ارتش عراق و نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا امروز از نحوه استفاده از نیروهای مردمی در عملیات جاری فلوجه و عملیات آتی آزادسازی موصل خبر داد.

وی که با رویترز مصاحبه می‌کرد، ابتدا به راهکار ارتش عراق برای کاهش تلفات غیرنظامی در عملیات پیچیده آزادسازی فلوجه اشاره کرد و گفت که علاوه بر استفاده از نیروهای ویژه برای نبرد خیابانی، راهکار دیگری هم اندیشیده است.

ژنرال الکنعانی گفت ارتش در حین عملیات آزادسازی فلوجه شاید راه را برای فرار مدیریت شده عناصر داعش و جلوگیری از نبرد سهمگین در مناطقی که شهروندان عراقی هنوز در آن حضور دارند، باز کند.

این فرمانده عراقی البته نحوه تعامل احتمالی داعش با این رویکرد نرم ارتش را هم خاطرنشان کرد و گفت: «اما تروریست‌های داعش خود را در فلوجه منفجر خواهند کرد و شهروندان بیگناه را خواهند کشت تا به اعتقاد خود به بهشت بروند.»

ژنرال کنعانی به نگرانی‌ها از رویارویی نیروهای مسلح متعلق به قومیت‌های مختلف در داخل فلوجه هم اشاره کرد و گفت به همین دلیل، نیروهای مردمی فقط تا دروازه‌های فلوجه پیش خواند آمد.

ژنرال عراقی گفت که استفاده از نیروهای مردمی برای عملیات در داخل فلوجه، جایی در برنامه‌های ارتش ندارد؛ این فرمانده عراقی به صورت مشخص به «حشدالشعبی» اشاره کرد و گفت که از این گروه علاوه بر عملیات داخل فلوجه، در عملیات آینده برای آزادسازی موصل هم استفاده نخواهد شد.

آمریکایی ها اصرار داشتند که ارتش عراق ابتدا به آزادسازی موصل بپردازد اما فلوجچه در همسایگی بغداد قرار دارد و دولت اعتقاد دارد که بسیاری از عملیات تروریستی داخل پایتخت از این شهر سرچشمه می‌گیرد.

فرمانده نیروهای ویژه عراقی اخباری هم از جو حاکم بر مردم موصل داشت؛ مردمی که 2 سال اخیر را تحت حاکمیت داعش گذرانده‌اند.

ژنرال الکنعانی گفت ارتش عراق اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد بخشی از جمعیت داخل موصل که این روزها شمارشان به یک میلیون نفر می رسد، آماده طغیان علیه داعش شده‌اند و نیروهای مسلح عراق هم قصد دارند که در عملیات آزادسازی موصل با این نیروهای مردمی داخل شهر، هماهنگی بعمل آورند.

وی گفت که حتی در برخی خیابان‌های موصل، عروسک‌های بدشکل از اعضای داعش ساخته و در معابر به نمایش گذاشته شده؛ پست‌های ایست و بازرسی داعش در داخل شهر هم در برخی نقاط تحت حمله قرار گرفته ولی این حملات در حدی نیست که بتوان در قالب یک جنبش مقاومت آن را بررسی کرد.

۱۳۹۵/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...