نسخه چاپی

درختان سالم قطع شده اند؟

شبكه های اجتماعی و شهروند خبرنگارها حالا تبدیل به نقطه قدرت رسانه ها شده‌اند. نقطه قوتی كه شاید برای بسیاری از عملكردهای مسئولان در سراسر جهان نوعی پاشنه آشیل محسوب می شود.

به گزارش نما به نقل از قانون: شبکه های اجتماعی و شهروند خبرنگارها حالا تبدیل به نقطه قدرت رسانه ها شده‌اند. نقطه قوتی که شاید برای بسیاری از عملکردهای مسئولان در سراسر جهان نوعی پاشنه آشیل محسوب می شود.

دیروز عصر بود که خبری تکان دهنده با عکس های آن فضای مجازی را درنوردید. تصاویر درختانی که قطع شده بودند و گاه حتی رودخانه ای از درخت را به تصویر می کشیدند.خبرهاي مربوط به قطع درختان در جنگل‌هاي ايران تمام شدني نيست و گویا قرار است هر هفته با يك فاجعه به صدر اخبار باز ‌گردند؛اين بار قطع درختان قلعه موران و سرگل رامیان در قالب طرح جنگل‌داري به سوژه داغ شبكه‌هاي اجتماعي تبديل شدند.

شنيده‌ها و خبرهایی که در فضای مجازی منتشر شدحاكي از آن است كه طي دو روز گذشته صداي اره‌هاي برقي در جنگل‌هاي قلعه موران و سرگل راميان خاموش نشده و صدها درخت در اين جنگل‌ها قطع شده اند؛آن‌هم درختاني سالم و سبز نه پير و پوسيده.ماجرا آن قدر پیش رفت که اهالي منطقه دست به دامن شبكه‌هاي اجتماعي براي نجات اين سرمايه ملي شده‌اند. هرچند در نهایت تا لحظه تنظیم گزارش با اینکه مسئولان منابع طبیعی استان ، موضوع قطع درختان را تایید کردند اما این که تصاویر تازه یا آرشیوی هستند به تایید قطعی نرسید.با انتشار خبر و تصاویر در شبکه های اجتماعی به نظر می رسد که ساکنان منطقه رامیان از مسئولان استاني قطع اميد كرده و دست به دامن افکار عمومی شده اند.

به‌گفته افراد محلي آن‌ها هر روز شاهد صحنه عبور چندين کامیون چوب در اين جنگل‌ها هستند. حتي برخي از افراد نيز اقدام به تصرف و فروش جنگل كرده‌اند اما قطع درخت در اين تعداد بي‌سابقه بوده است.

اتفاقي كه علي‌رغم داغ شدن آن در شبكه‌هاي اجتماعي به سراغ هر مسئولي از سازمان جنگل‌ها كه رفتيم درباره آن ابراز بي‌اطلاعي كرد.

صدا هست اما همه بی خبر هستند

سرهنگ قاسم سبزعلي فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها با ابراز بي‌اطلاعي از قطع درختان جنگل‌هاي قلعه موران و سرگل راميان به «قانون» مي‌گويد: « تا اين لحظه اطلاعي از اين ماجرا نداريم. شايد همكاران در جريان باشند ولي بنده اطلاعي ندارم. »

حيدر ابراهيم‌فر معاون فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها نيز در ابتدا ابراز بي‌اطلاعي كرد و پس از تماس‌هاي مكرر خبرنگار «قانون» گفت: تاكنون موفق به برقراري ارتباط با مسئولان استان گلستان در اين خصوص نشده‌ام اما به احتمال زياد طرح جنگل‌داري بوده است. درحال حاضر نمي‌توانم اظهار نظر قطعي در اين‌باره داشته باشم زيرا ما روزانه بيش از 100 واقعه داريم. آنچه كه در اين عكس‌ها براي من تعجب‌آور بود، قطع درختان تنومند و سالم در روز روشن كنار جاده بود چراكه يك قاچاقچي هيچگاه در چنين شرايطي اقدام به اين كار نمي‌كند. آن‌ها معمولا درخت‌هايي با قطر كمتر را قطع مي‌كنند تا بتوانند به‌سرعت و به‌راحتي آن را تكه تكه كرده و جابه جا كنند. در هرصورت ما متولي صدور مجوز طرح‌هاي جنگل‌داري نيستيم و تنها موظف به برخورد با قطع غيرمجاز درختان هستيم.

بهزاد انگورج معاون امور جنگل سازمان جنگل در پاسخ به «قانون» درباره ماجراي قطع اين درختان و چگونگي صدور مجوز براي آن‌ها مي گويد: « هيچ اطلاعي از اين ماجرا ندارم و بايد اين موضوع را از مديركل مربوط در استان گلستان پيگيري كنيد. »

اما ابوطالب قزل صف‌لو مديركل منابع طبيعي استان گلستان تنها مسئولي بود كه كم و بيش از ماجراي قطع درختان جنگل‌هاي قلعه موران و سرگل رامیان مطلع بود. وي گفت:«قطع درختان اين جنگل در قالب طرح جنگل‌داري انجام شده است. »

درختان سالم قطع شده اند؟

به‌گفته ابراهيم‌فر معاون فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها قطع درختان تنومند و سالم در روز روشن جاي تعجب دارد و از آنجايی كه در طرح جنگل‌داري درختان پوسيده، آسيب‌ديده و خشك قطع مي‌شوند؛ اجراي طرح جنگل‌داري را با شائبه‌هايي مواجه مي‌كند. قزل‌صف‌لو در اين‌باره عنوان كرد: درختان در عكس‌ها سالم به‌نظر مي‌آمدند؛از نظر ما هيچ درخت سالمي قطع نمي‌شود. تمامي آن درختان آسيب‌ديده، خشك و پوسيده بودند. در استان گلستان چندين دستگاه نظارتي بر عملكرد ما نظارت دارد و اقدمات ما را رصد مي‌كند. از تعداد درخت‌هاي قطع شده اطلاع ندارم زيرا چندين طرح جنگل‌داري درحال اجرا داريم و براي اطلاع از تعداد درخت‌هاي قطع شده بايد به كتابچه آن مراجعه شود.

طبق قانون پس از اجراي طرح‌هاي جنگل‌داري، نهال‌هاي جايگزين درخت‌هاي قطع شده كاشته مي‌شود؛ قزل‌ صف لو از قرق كردن منطقه قطع درختان خبر مي‌دهد و مي‌گويد:«قطع درختان در فواصل طولاني بوده است و از آنجايي كه منابع طبيعي تجديد‌شونده هستند و توان احيا ي مجدد خود را دارند نيازي به كاشت نهال نيست. براي احياي مجدد تنها بايد منطقه حفاظت و قرق شود. اگر عرصه خالي وجود داشته باشد در آن صورت نهال كاشته مي‌شود. »

قانون تنفس جنگل چگونه است؟

طبق قانون هر جنگل بعد از بهره‌برداري بايد تنفس داشته باشد. اين اقدام به‌منظور احياي دوباره جنگل صورت مي‌گيرد اما طي 10 سال گذشته اين قانون در كشور اجرا نشده است. طبق آمار، در هر ثانیه 350 مترمربع جنگل و مرتع در ايران نابود می‌شود.

حال پرسش اينجاست؛ گلستاني كه اين روزها از يك سو جنگل‌هاي آن شاهد تاخت‌و تاز مافياي قاچاق چوب و از سوي ديگر تغييركاربري جنگل‌ به مزارع كشاورزي، باغ و ويلا است چگونه توان احياي خود را خواهد داشت.

۱۳۹۵/۳/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...