نسخه چاپی

بان كی‌مون:به حل بحران سوریه تا پایان دوره‌ام خوش‌بین نیستم

دبیركل سازمان ملل روزهای واپسین حضور خود در این سمت را می‌گذارند؛ سمتی كه گرچه آغازی خوب داشت اما اكنون با توجه به مواجهه جهان با بحران‌های عمیق و متعدد می‌تواند یكی از دشوارترین مشاغل سیاسی جهان قلمداد شود. این دیپلمات 72 ساله در این آخرین حضورهای رسانه‌ای‌اش از روزهای سپری شده گفت.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ با شبکه خبری" یورو نیوز" به چالش‌ها و فرصت‌های دنیای امروز اشاره کرد و گفت: این حقیقتی است که ما اکنون در جهانی سرشار از چالش‌ها زندگی می‌کنیم؛ چالش‌هایی چون وضعیت پناهجویی و مهاجرت و تروریسم که گوشه گوشه دنیا را در بر گرفته است. با این حال در این شرایط هم ما باید نگاهی مثبت به آینده داشت، سران کشورهای جهان به تعهدات همکاری بسیار مهمی در این دوران دست یافته‌اند که برای نمونه می‌توان به اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار و توافق آب و هوایی پاریس اشاره کرد.

تروریسم

بان کی مون درباره تروریسم و نقش سازمان ملل در مقابله با این معضل گفت: در سال 2006 مجمع عمومی سازمان ملل یک استراتژی بسیار امیدوارانه و جامع درباره مقابله با تروریسم تصویب کرد.

استراتژی که با توجه به شرایط امروز جهان و تروریسم به نظر می‌آید به هیچ وجه کارآمد نبوده است.

دبیرکل سازمان ملل توضیح داد: اکنون وظیفه و اولویت من کارآمد ساختن این استراتژی است، به همین دلیل است که طی آخرین حضورم در مجمع عمومی قصد دارم برنامه عملیاتی‌ام را به عنوان اقدامی جامع برای جلوگیری از افراط گرایی خشونت آمیز ارائه دهم. این برنامه اکنون در اختیار کشورهای عضو قرار دارد و امیدوارم به زودی از سوی آنها تصویب شود.

بحران سوریه

بسیاری معتقدند شرایط کنونی جهان ناشی از تداوم جنگ در سوریه است و انفعال سازمان ملل در میان روسیه و آمریکا در سوریه به آن دامن می‌زند. بان کی مون در پاسخ به این سوال که آیا سازمان ملل می‌تواند با اتخاذ موضعی در بحران سوریه پیشرفتی را ایجاد کند گفت: من همواره از آمریکا و روسیه خواسته‌ام تا به صورت مشترک ریاست گروه بین المللی حمایت از سوریه را برعهده بگیرند و دست به اقدامات بیشتری بزنند و پیش از همه به تمامی مسائل از طریق مذاکرات سیاسی رسیدگی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که "به رغم تلاش‌های متعدد و بی‌شمار هیچ نشانی از بقای دیپلماسی نیست و اگر دیپلماسی نتیجه‌ای ندهد گام بعدی چیست؟" گفت: در رویارویی با تمامی بحران‌ها از جمله بحران سوریه سه مرحله وجود دارد. اول باید خشونت‌ها متوقف شوند تا ما بتوانیم کمک‌های بشردوستانه را به میلیون‌ها غیرنظامی برسانیم. همزمان ما باید از طریق مذاکرات سیاسی جامع به این مسائل رسیدگی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال گشایش در این بحران تا پیش از پایان دوران دبیرکلی سازمان ملل تاکید کرد: ضرب الاجل ما اول اوت است. با توجه به دو ماه باقی مانده این تفکر بسیار " بلندپروازانه" است و ما باید برای دستیابی به آن تمامی تلاش خود را به کار بسته و از ابتکارهای عمل متعدد خلاقانه بهره ببریم.

بحران آوارگان

بان کی مون در ادامه با اشاره به بحران‌های متعدد و سهمگینی که اروپا این روزها با آن دست به گریبان است گفت: من متوجه بزرگی چالش‌هایی که کشورهای اروپایی با آن درگیرند هستم. به ویژه چالش‌های ناشی از مساله پناهجویان و مهاجران که تمامی قاره را در بر گرفته است. اما حقیقت این است که این بحران مساله‌ای مربوط به پیوستگی و همبستگی جهانی است. همبستگی و پیوستگی که این روزها رو به نزول است.

این دیپلمات کهنه کار ادامه داد: همبستگی که کمبود آن احساس می‌شود. نوزدهم سپتامبر من پیشنهاد برگزاری نشستی را در سازمان ملل مطرح کردم و اطمینان دارم که تمامی سران جهان از جمله اروپاییان در آن حضور می‌یابند. ما قرار است در این نشست به ریشه‌های این بحران، چگونگی حفاظت از شأن و حقوق بشری پناهجویان و چگونگی ترکیب آنها در جامعه از طریق مسیرهای قانونی بپردازیم و به همکاری‌های با ارزشی اشاره کنیم که این پناهجویان می‌توانند در جوامع مختلف ارائه دهند.

توافق پاریس

دبیرکل سازمان ملل از توافق تغییرات آب و هوایی پاریس به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای دورانش یاد کرد و گفت: با هر معیاری این توافق "غرور آمیزترین" صحنه برای من بود که تمام انرژی و امیدم را برای آن صرف کردم. زمانی که من این سمت را برعهده گرفتم صحبت زیادی از تغییرات آب و هوایی نبود حتی بسیاری از همکاران ارشد ما به من توصیه می‌کردند که این مساله بسیار پیچیده و از نظر سیاسی بسیار مخاطره آمیز است.

وی در پاسخی به سوالی درباره احتمال تاثیرگذاری انتخابات آمریکا بر توافقات سازمان ملل از جمله مخالفت دونالد ترامپ‌، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری با توافق پاریس اذعان داشت: من تمایلی ندارم تا درباره فرضیات اظهار نظر کنم اما مناظره درباره تغییرات آب و هوایی صورت گرفته و پایان یافته است. ما اکنون این مذاکرات را پشت سر گذاشته‌ایم و جهان به روشنی مشخص کرده که تغییرات آب و هوایی به سرعت در حال وقوع است. این یک توافق و تعهد است و من مطمئنم که آمریکا به هر کسی هم اگر به قدرت برسد به همکاری مهم خود در این مورد ادامه می‌دهد.

بان کی مون در پایان به خود پداخته و در پاسخ به این سوال که به دوران دبیرکلی خود چه امتیازی می‌دهد گفت: این را باید مورخان و جهانیان قضاوت کنند اما تا جاییکه می‌دانم من تمام زمان و انرژی و انگیزه‌ام را صرف همکاری با کشورهای عضو کردم تا جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنیم. من تلاش کرده‌ام تا صدای مردم بی‌صدا و حامی مردم بی‌دفاع سراسر جهان باشم.

۱۳۹۵/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...