نسخه چاپی

دلالان برای خوشه های طلایی فارس دندان تیز كردند

به گزارش نما - «خبرجنوب» نوشت: مدیرکل تعاون روستایی فارس از کشاورزان خواست از فروش گندم خود به دلالان خودداری کنند.

احد بهجت حقيقي با اشاره به برداشت گندم در شهرستان مرودشت، گفت: مرودشت قطب توليد گندم فارس است و بيشترين حضور دلالان مربوط به آن شهرستان مي شود؛ دلالاني كه با وعده پرداخت پول نقد اقدام به خريد گندم از كشاورزان با بهايي كمتر از بهاي دولتي مي كنند و در نهايت به وعده خود عمل نكرده و پول نقد به كشاورزان پرداخت نمي نمايند.
وي با بيان اينكه انتظار مي رود كشاورزان در فروش گندم توليدي خود، فروش آن به مراكز دولتي را در اولويت قرار دهند، افزود: با توجه به اينكه كشور، خودكفايي در توليد گندم را در دستور كار دارد و از آنجا كه معلوم نيست گندمي كه دلالان مي خرند سر از كجا درآورد، توصيه اكيد مي شود كشاورزان گندم توليدي خود را از طريق مراكز خريد تعاون روستايي و يا شركت غله تحويل دولت دهند.
بهجت حقيقي با ابراز اميدواري نسبت به خريد 150 هزار تن گندم از سوي دولت در شهرستان مرودشت، گفت: خريد گندم در مرودشت از يك هفته پيش شروع شده و تا دو يا سه هفته ديگر ادامه دارد.
وي پيش بيني كرد: در شهرستان مرودشت در عرض 24 تا 25 روز بالغ بر 240 هزار تن گندم خريداري و حمل شد.
وي به كشاورزان اين منطقه اطمينان داد در صورت فروش گندمشان به دولت، ظرف 20 روز پول آنها به حسابشان واريز شود، كما اينكه تاكنون بخش اعظم پول گندمكاران استان در كمترين زمان ممكن به حساب آنها واريز شده است.
طبق اظهارات اين مسئول، تاكنون 390 هزار تن گندم در سطح استان از گندمكاران خريداري و در انبارها ذخيره شده است.
مديركل تعاون روستايي فارس در بخش ديگري از سخنان خود، طرح خريد حمايتي شير را طرحي پايان يافته اعلام كرد.
بهجت حقيقي با بيان اينكه اين طرح از امروز ديگر در فارس اجرا نخواهد شد، افزود: طرح حمايتي خريد شير به منظور حمايت از دامداران و به جهت آنكه كارخانجات شير ملزم به پرداخت سريع وجه شير خريداري شده به دامداران شوند، اجرا شد.
وي با اشاره به اينكه طرح مذكور از نيمههاي خرداد تا پايان خردادماه در فارس اجرا شد، اضافه كرد: در طرح مذكور 750 تن شير خريداري شد كه قيمت آن بين 1200 تا 1300 تومان بود. در اين طرح مقرر شد پول دامدار از محل اعتبارات دولتي و همچنين حراج هفتگي خامه استحصال شده از شير پرداخت گردد.
مديركل تعاون روستايي فارس يادآور شد: كارخانجات فرآوري شير، پول دامدار را ظرف شش ماه به حساب وي واريز مي كردند كه با اجراي اين طرح هم قيمت ها متعادل گرديد و هم مدت پرداخت وجه كاهش پيدا كرد.
وي در عين حال عملكرد كارخانجات لبني در فارس را نسبت به ساير استان ها مطلوب ذكر كرد و افزود: خوشبختانه در فارس تعامل كارخانجات فرآوري شير با دامداران و اتحاديه هاي مربوطه بسيار بهتر از ساير استان هاست و شايد به همين دليل اين طرح در ساير استان ها يك ماهه اما در فارس 18 روزه اجرا گرديد.
بهجت حقيقي همچنين درخصوص خريد جو در فارس نيز گفت: در فارس 72 هزار تن جو خريداري و از طريق بازار بورس براي نخستين بار عرضه شد.

۱۳۹۵/۴/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...