نسخه چاپی

170 حلقه چاه غیر مجاز در همدان مسدود شد

مدیرعامل شركت آب منطقه ای استان همدان گفت: از ابتدای سالجاری تاكنون 170 حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان پر و مسدود شد كه به میزان 12 میلیون و 600 هزار متر مكعب صرفه جویی آب را در بر داشته است.

به گزارش نما؛ براساس ااین گزارش، مهندس "مرتضی عزالدین" در نشست اعضای شورای حفاظت از منابع آب استان که در استانداری همدان برگزار شد، افزود: در سال جاری در تصمیم‌های کشوری انسداد 300 حلقه چاه غیرمجاز برای استان همدان پیش‌بینی شده بود که استان انسداد تعداد 550 حلقه را تعهد کرده است که بیش از 2 برابر رقم تعیین شده است.
وی از تشکیل گروه‌های گشت و بازرسی در شرکت آب منطقه‌ای همدان خبر داد و گفت: در حال حاضر 28 گروه در قالب 22 اکیپ آب زیرزمینی، سه اکیپ آب سطحی و رودخانه‌ها و سه اکیپ نظارت بر نصب و راه‌اندازی و شارژ کنتورهای هوشمند در استان فعالیت می‌کنند.
عزالدین اظهار کرد: این گروه‌های بازرسی از ابتدای سال جاری تاکنون از یک هزار و 80 حلقه چاه مجاز و غیر مجاز استان بازدید کرده و مانع از حفر 180 حلقه چاه غیر مجاز شده‌اند که نشان دهنده اهمیت فعالیت گروه گشت و بازرسی در حفاظت از منابع آبی استان است.
بنا براین گزارش ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان یادآور شد: این گروه‌های گشت و بازرسی در سال 94 نیز از حدود هفت هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز بازدید کرده که در آن حدود یک هزار صورتجلسه تخلف تهیه شده و از حفر 454 حلقه چاه غیر مجاز جلوگیری شده است.
وی بیان کرد: 12 هزار و 352 حلقه چاه کشاورزی در استان همدان وجود دارد که 11 هزار و 422 مورد دارای پروانه بهینه و 924 مورد دارای مجوز حفر هستند که باید برای آن‌ها پروانه بهینه صادر کنیم.
عزالدین در ادامه این جلسه گفت: از ابتدای سال آبی 94 -95 تاکنون 467 میلیمتر بارندگی در ایستگاه‌های این شرکت ثبت شده که نسبت به سال گذشته 54.5 درصد و نسبت به بلند مدت 34 درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم.
وی درخصوص آخرین وضعیت سدهای مخزنی استان نیز گفت: حجم فعلی سد کلان ملایر هم اکنون به حدود 45 میلیون مترمکعب، حجم کنونی سد مخزنی سرابی به 9.2 میلیون مترمکعب و سد اکباتان به 34 میلیون مترمکعب رسیده و ظرفیت این سدها پر شده است.
عزالدین افزود: استان همدان سال گذشته جزو 13 استان مواجه با تنش آبی در کشور معرفی شده است، هم اکنون همه دشت‌های استان به دلیل افت شدید آب‌های زیر زمینی دشت ممنوعه بوده و دشت کبودرآهنگ دشت ممنوعه بحرانی معرفی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: براساس طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی تاکنون حدود 2 هزار و 27 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های کشاورزی استان همدان نصب شده است.
عزالدین افزود: در مدت اجرای این طرح در مجموع 2 هزار و 766 دستگاه کنتور الکترو مغناطیس و حجمی بر روی چاه‌های صنعتی و کشاورزی دیزلی و شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری نصب شده است.
وی از تعهد استان در نصب 2 هزار و 130 کنتور در سال جاری خبر داد و گفت: سیاست‌های نصب کنتور در کشور تغییر کرده است با این وجود امسال 231 دستگاه از کنتورهای قبلی نصب شده و در سال گذشته نیز 747 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی استان نصب شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان درباره اقدامات انجام شده در راستای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی نیز گفت: تهیه بروشورها و پوسترهای آموزشی، نشست دوره‌ای با بهره‌برداران منابع آب در شهرستان‌ها، اعضای امور صنفی، کشاورزان، شوراها و تعاونی‌ها و نشست با مقامات قضایی و انتظامی استان از جمله اقدام‌های مطلوب شرکت آب منطقه‌ای در زمینه اطلاع‌رسانی بوده است.
وی نشست با مقام‌های اجرایی استان و برگزاری جلسه‌های متعدد با مسئولان، نشست با روحانیون و انعقاد تفاهم‌نامه سه ساله با حوزه علمیه همدان، نشست با اعضای ستاد سیاست‌گذاری ائمه جمعه همدان و تهیه انیمیشن‌های مرتبط با آب برای پخش از شبکه استانی را از دیگر اقدام‌های انجام شده برشمرد.
به گزارش تجارت نیوز و به نقل از پاون، عزالدین گفت: پروژه نصب کنتورهای هوشمند آب و برق در چند سال اخیر در راستای حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی با اولویت دشت‌های ممنوعه استان اجرایی شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه استان همدان در حال حاضر در وضعیت تنش آبی قرار دارد و وضعیت آب در همدان نگران کننده است یکی از راه‌های کنترل مصرف آب در حوزه کشاورزی نصب کنتورهای هوشمند و یا حجمی بر روی چاه‌های کشاورزی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در پایان گفت: نصب کنتور هوشمند حجمی به منظور اندازه‌گیری دقیق و همزمان میزان آب برداشتی و کنتور هوشمند فهام برای اندازه‌گیری برق مصرفی چاه‌ها پیش بینی شده که نسبت به کنتورهای مکانیکی از دقت بالایی برخوردار است.

۱۳۹۵/۴/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...