نسخه چاپی

آمارهای معاون رییس جمهور از اعتیاد زنان

به گزارش نما - ایسنا نوشت: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه براساس یکی از پژوهش‌های انجام شده، 83.6 درصد زنان معتاد اعلام کرده‌اند که قبل از شروع اعتیاد سیگار و قلیان مصرف می‌کردند گفت: این مسئله زنگ خطری است برای همه خانواده‌هایی که با قصد تفریح با دختران خوداقدام به مصرف قلیان می‌کنند.

شهیندخت مولاوردی در مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه «ابتدا بشنو! گوش کردن به کودکان و نوجوانان گام نخست در کمک به رشد سالم و ایمن آنهاست» شعار سال 2016 سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است، اظهار کرد: اعتیاد به موادمخدر بی شک یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین معضلات جامعه جهانی در عصر حاضر است.

وی افزود: این خطر روز به روز در جامعه دامنه وسیع‌تری یافته و صورت‌های متفاوت و گوناگونی پیدا می‌کند. با تغییراتی که در عرصه سوءمصرف مواد در جهان به وجود آمده، رویکردهای مواجهه با این پدیده شوم تغییرات اساسی را طلب می‌کند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه جهان امروز به این واقعیت رسیده است که استفاده از نگاه ایجابی مبتنی بر نقش مهم و اساسی خانواده در پیشگیری از سوءمصرف مواد یکی از اصلی‌ترین راه‌های مبارزه با این پدیده است، گفت: شعار امسال سازمان ملل نشان از این واقعیت دارد که زمان آن فرا رسیده است که با اتخاذ نگاهی مبتنی بر خانواده‌محوری به سمت رویکردهای ایجابی با تکیه بر پیشگیری‌های اولیه و با تقویت روابط همدلانه در خانواده گامی مهم را در عرصه مبارزه با این معضل برداریم.

مولاوردی تاکید کرد: بسیاری از این تغییرات در صورت عدم مدیریت صحیح در خانواده، می‌تواند به بستری برای ایجاد معضلاتی مهم و اساسی تبدیل شود به طوری که در برخی موارد خود منشاء بروز صورت‌های نوپدیدی چون اعتیاد به ویژه در بین جوانان، دانش‌آموزان و زنان شده است.

وی افزود: براساس یکی از پژوهش‌های انجام شده، 83.6 درصد زنان معتاد اعلام کرده‌اند که قبل از شروع اعتیاد سیگار و قلیان مصرف می‌کردند و این زنگ خطری است برای همه خانواده‌هایی که با قصد تفریح با دختران خوداقدام به مصرف قلیان می‌کنند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بالا رفتن نرخ شیوع اعتیاد در زنان، بالا بودن جرایم مرتبط با موادمخدر در زنان، کاهش سن مصرف مواد و حضور پررنگ اعتیاد در رده سنی 20 تا 36 سال، تغییر الگوی مصرف مواد از سنتی به صنعتی، مصرف با انگیزه‌های نوظهور چون کاهش وزن و قدرت تمرکز همگی جزو تغییراتی هستند که در عرصه سوءمصرف مواد به چشم می‌خورند، گفت: مواجهه با هر یک از این موضوعات، مستلزم ظرفیت‌های عظیمی از منابع مادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

مولاوردی افزود: در جمعیت زنان شاهد هستیم که اگر تا چند سال قبل زنان تنها با انگیزه همراهی با همسران و یا با فشار یکی از مردان خانواده و با هدف همسو شدن با انگیزه‌های منفعت‌جویانه مردان معتاد درگیر اعتیاد می‌شدند، امروز پژوهش‌ها نشان می‌دهد تنها عامل درگیری زنان در اعتیاد اینگونه عوامل نیست و انگیزه‌های دیگری چون کاهش وزن، رهایی از استرس، تفریح و اصرار دوستان جزو عوامل اصلی اعتیاد زنان به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد: 50 درصد از زنان معتاد در سن 15 تا 19 سالگی مصرف مواد را آغازکرده‌اند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه مساله طرد زنان آسیب‌دیده از کانون خانواده یکی از موضوعاتی است که با فرهنگ‌سازی و انگ‌زدایی و اقدامات فرهنگی و طولانی مدت، فضای اجتماعی را برای تغییر نگاه به این گروه فراهم کرد، گفت: امروز در عرصه عمومی جامعه، نسبت به تغییر جرم‌انگاران نسبت به اعتیاد مردان اقدامات خوبی انجام شده است، اما در مورد اعتیاد زنان هنوز مهم‌ترین استراتژی خانواده ها در مقابله با لغزش زنان، استراتژی طرد و دوری‌گزینی است.

۱۳۹۵/۴/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...