نسخه چاپی

چشم‌انداز صلح اسرائیل-فلسطینیان به این زودی نخواهد بود

رئیس رژیم صهیونیستی طی سخنرانی در پارلمان اروپا تصریح كرد كه توافق سازش میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها به این زودی رخ نخواهد داد.

به گزارش نما به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «روون ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه (دیروز) طی سخنرانی در پارلمان اروپا ضمن انتقاد از طرح کنفرانس صلح فرانسه که اوایل ماه جاری میلادی آغاز شده است، گفت که چشم‌انداز توافق صلح با فلسطینیان در آینده نزدیک رخ نخواهد داد. ریولین از اتحادیه اروپا خواست به منظور تسهیل مذاکرات آتی میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها، صبر پیشه کنند و اقداماتی را که انجام می‌دهند، مورد ارزیابی قرار دهند. روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در این زمینه گزارش کرد، وی در خصوص طرح کنفرانس صلح فرانسه گفت که این طرح معادل «مذاکرات بخاطر مذاکرات است» و تنها اختلافات میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان را بیشتر می‌کند. اواخر روز چهارشنبه نیز «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که به بلژیک سفر کرده بود، طرح صلح فرانسه را «یک کنفرانس حیاتی برای منطقه ما و تمامی جهان» خوانده بود. مذاکرات میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان به میانجیگری آمریکا در سال 2014 به دلیل اختلافات در خصوص معاوضه زمین و تبادلات زندانی با شکست روبرو شد.
کاخ‌سفید در تلاش است تا قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا بر روی گزینه‌هایی برای احیای مذاکرات سازش میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها کار کند. مقامات اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ابراز امیدواری کردند که عباس و ریولین در بروکسل با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. این عالیرتبه‌ترین سطح از مذاکرات بین دو مقام صهیونیستی و فلسطینی از زمان مذاکرات 2014 تاکنون به حساب می‌آید اما هیچ دیداری تا غروب روز گذشته بین دو نفر صورت نگرفت و این در حالی است که مقامات صهیونیستی اعلام کرده بودند که ریولین آمادگی دارد که «در هر مکان و هر زمان» با عباس دیدار کند. از آنجایی که در دوسال گذشته هیچ مذاکرات مستقیمی بین طرفین فلسطینی و صهیونیست‌ها برگزار نشده است، دولت‌های اتحادیه اروپا در تلاش هستند که دو طرف را به میز مذاکرات بازگردانند. طیفی از رهبران اتحادیه اروپا و وزرای خارجه این اتحادیه از تل‌آویو به دلیل ادامه شهرک‌سازی در قلمرو فلسطینیان و دیگر اقدامات انتقاد می‌کنند و معتقدند که این اقدامات صهیونیست‌ها، راه‌حل دو دولتی را تهدید می‌کند. قدرت‌های جهان که روز 5 ژوئن در پاریس با یکدیگر دیدار کردند، توافق کردند که طی ماههای آینده به منظور ترغیب فلسطینیان و صهیونیست‌ها به توافق سازش، یک بسته محرک‌ اقتصادی و امنیتی به وجود بیاورند. هیچ‌یک از نمایندگان اسرائیل و فلسطینیان در این کنفرانس حضور نداشتند. فرانسه امیدوار است که تا پایان سال، کنفرانس صلح رهبران را برگزار کند. ریولین روز گذشته اعلام کرد که هرگونه توافق صلح میان فلسطینیان و اسرائیل در حال حاضر غیرممکن است و این به واسطه اختلافات میان تشکیلات خودگردان و حماس و همچنین آشفتگی‌های منطقه‌ای و نبود شرایط اقتصادی برای اعتمادسازی بین دو طرف می‌باشد. وی به قانونگذاران اروپایی گفت: «اگر جامعه بین‌الملل واقعا و حقیقتاً خواستار آن است که یک بازیگر سازنده (در فرایند صلح) باشد، می‌بایست تلاش‌های خود را از تجدید مذاکره به خاطر مذاکره به سوی اعتمادسازی بین طرفین معطوف کند».
رئیس رژیم صهیونیستی خواستار همکاری با «قدرت‌های میانه‌رو منطقه» از جمله مصر و اردن برای توسعه سیستم آموزشی و اقتصادی فلسطینیان و تقویت پروژه‌های مشترک اسرائیل-فلسطینیان در زمینه‌هایی همچون انرژی تجدیدپذیر و گردشگری شد. عباس در یک کنفرانس خبری عصر روز چهارشنبه اعلام کرد که خواستار مشاهده «یک صلح عادلانه است که امنیت همه را تضمین کند» اما اسرائیل «می‌بایست با پایان دادن به هژمونی خود در منطقه آغاز کند و نقض حقوق افراد ما را متوقف کند». «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای دیدار با عباس اعلام آمادگی کرده بود و مقامات صهیونیستی، رهبری فلسطینیان را متهم به اجتناب از مذاکرات مستقیم با تل‌آویو کرده است. این دیدار بعد از آن صورت گرفته است که کمیته چهارجانبه خاورمیانه متشکل از اتحادیه اروپا، سازمان ملل، آمریکا و روسیه، گزارشی را آماده می‌کنند که در آن جزئیات بن‌بست کنونی شرح داده شده است و توصیه‌های خاصی در خصوص گام‌هایی که دو طرف برای اعتماد سازی به منظور مذاکرات نهایی صلح باید بردارند، ارائه شده است. «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که انتظار می‌رود این سند در روزهای آینده منتشر شود. وی تصریح کرد که اروپا « به شدت از وخامت اوضاع خاورمیانه نگران است» و خیلی فوری اقدامی به منظور کاهش تنش‌ها که برای هر دو طرف، منطقه و جامعه بین‌الملل «بسیار خطرناک است» باید انجام شود.

۱۳۹۵/۴/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...