نسخه چاپی

چرا باید تلگرام را كنار بگذاریم؟

احتمال این كه شما هم كاربر تلگرام باشید بسیار زیاد است. اما تلگرام یك ایراد نه‌چندان كوچك هم دارد: تلگرام آن‌قدرها كه ادعا می‌كند امن نیست.

به گزارش نما به نقل از برسام - رضا اسکندری: نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام امروز بیشتر از صد میلیون کاربر در سرتاسر جهان دارد و پرطرفدارترین نرم‌افزار پیام‌رسان بین ایرانی‌ها هم محسوب می‌شود. بنابراین احتمال این که شما هم کاربر تلگرام باشید بسیار زیاد است. اما تلگرام یک ایراد نه‌چندان کوچک هم دارد: تلگرام آن‌قدرها که ادعا می‌کند امن نیست.



کارشناسان امنیت و رمزگذاری معتقدند Telegram دوست‌داشتنی ما انواع و اقسام حفره‌های امنیتی را دارد و قادر نیست امنیتی را که ادعا می‌کند برای کاربرانش به همراه بیاورد. مهم‌ترین این مسایل این است که تلگرام به صورت پیش‌فرض گفتگوهای ما را رمزگذاری نمی‌کند. در بین نرم‌افزارهای پیام‌رسان بزرگ، تلگرام از این نظر یک استثناء است و کاربران اگر می‌خواهند گفتگوهایشان در محیطی امن و کدگذاری‌شده صورت بگیرد، باید تنظیمات آن را به صورت دستی فعال کنند. از این نظر تلگرام نه نرم‌افزار محبوب ما، بلکه نرم‌افزار محبوب نهادهایی است که بدشان نمی‌آید گاهی در زندگی خصوصی افراد سرک بکشند. (داستان‌های FBI و پلیس روسیه و … که یادتان نرفته!)

البته این تمام مشکل نیست. کارشناسان امنیت اطلاعات معتقدند حتی جایی که تلگرام گفتگوهای ما را کدگذاری می‌کند هم از روش‌ها و ابزارهای نه چندان مناسبی برای این کار بهره می‌گیرد. سیستم کدگذاری مورد استفاده‌ی Telegram ساخته‌ی دست خودشان است و نه تنها هیچ سندی درباره‌ی کیفیت و دقت کار آن در دست نیست، بلکه هیچ گروه یا سازمان امنیتی هم قادر به تایید آن نبوده‌ است. به همین دلیل هیچ‌کس نمی‌تواند با اطمینان از ایمنی سرویس کدگذاری این نرم‌افزار صحبت کند.

مدتی پیش یک هکر نشان داده بود که چطور می‌تواند به سادگی به اطلاعات مربوط به زمان آنلاین و آفلاین بودن کاربران دست پیدا کند. هرچند هنوز کسی مدعی هک تمام و کمال نرم‌افزار تلگرام نشده، اما به نظر می‌رسد در زمان استفاده از این نرم‌افزار با مخاطبمان تنهای تنها هم نیستیم! به همین دلیل، اگر حفظ امنیت و محرمانگی گفتگوهای آنلاین‌تان برایتان مهم است، بهتر است استفاده از نرم‌افزار دیگری مانند Signal یا WhatsApp را در دستور کارتان قرار بدهید.

۱۳۹۵/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...