نسخه چاپی

می توانیم در طراحی و دوخت چادر در دنیا برندساز باشیم

رئیس انجمن تولیدكنندگان محصولات عفاف و حجاب گفت: در طراحی و دوخت چادر نه تنها مستقل هستیم بلكه می توانیم الگو ساز و برند ساز بازار چادر در دنیا باشیم و كشورهای دیگر از ما طرح و الگو بگیرند.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمد علی صدق آمیز، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف درباره نحوه ورودش به عرصه تولید محصولات حجاب می گوید: 15 سال پیش با همکاری همسرم که یکی از طراحان قدیمی در زمینه لباس های حجاب در ایران است یک تولیدی راه انداختیم و وارد کار تولیدات حجاب شدم و به کمک ایشان سالهاست در زمینه تولید طرح و دوخت لباس حجاب فعالیت می کنم.

وی در خصوص چگونگی راه اندازی انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب نیز می گوید: من و عده ای از همکارانم پس از سالها فعالیت در زمینه پوشاک حجاب مدتها بود از مسئله متمرکز نبودن بازار حجاب و فعالان دراین عرصه رنج می بردیم تا اینکه تصمیم به تاسیس یک NGO گرفتیم تا طبق شرایط و اساسنامه انجمن تشکیل شود و تولید کنندگان لباس حجاب در یک جا متمرکز باشند سال گذشته همین انجمن نوپا به گواه استقبال کنندگان یکی از بهترین نمایشگاههای مستقل در امر حجاب را برگزار کرد و امسال هم بنیاد مد و طراحی اجرای نمایشگاه حجاب را برعهده انجمن قرار داده است.

وی افزود: 6 عضو رسمی داریم و بیش از 120 متقاضی از سراسر کشور، اکثر اعضای ما فعلا از استان تهران هستند از توابع و استان کرمان و قم هم عضو داریم و به زودی از سراسر ایران عضو خواهیم داشت.

رئیس انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب در مورد شرایط عضویت در این انجمن گفت: اولین و مهمترین شرط تولیدی بودن صنف است یعنی فعلا کسانی که فروشنده یا واسطه هستند حق عضویت ندارند حتما باید تولیدی باشد و در تولیدی هم اولویت محصولات حجاب باشد.

مهم ترین محدودیت ما در عرصه حجاب محدودیت تکنولوژی است

صدق آمیز تصریح کرد: یکی از مهمترین محدودیت های ما در زمینه صنعت حجاب، محدودیت دانش و تکنولوژی های رور دنیاست.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ما در ایران تولید مناسب چادر مشکی نداریم، گفت: این موضوع دلیل عمده رونق واردات است ما در زمینه طراحی و دوخت چادر نه تنها مستقل هستیم بلکه می توانیم الگو ساز و برند ساز بازار چادر در دنیا باشیم و کشورهای دیگر از ما برای دوخت و طراحی مدل بگیرند.

صدق آمیز در مورد اقدامات انجمن برای حل مشکل تولید چادر مشکی تصریح کرد: توان انجمن محدود است و اختیارات ما در این حد نیست که بتوانیم مثلا در کنترل واردات و گمرک کالا دخیل شویم اما با توجه به همین امکانات محدود در زمینه کاهش مالیات ها و تعرفه پارچه درخواست و پیگیری هایی داشتیم و امیدواریم حداقل این شرایط بهتر شود تا تولید کنندگان داخلی با امید بیشتری به کار ادامه دهند.

ماجرای افزایش تعرفه پارچه چادری یک توجیه است

وی ماجرای افزایش تعرفه پارچه چادری را یک توجیه دانست و گفت: این افزایش ها اصلا دلیل منطقی ندارد قبل از این، بهانه آوردند که برای حمایت از تولید کنندگان داخلی تعرفه پارچه وارداتی زیاد شده است شما دقت کنید ما یک کارخانه تولید چادر مشکی در ایران داریم که در شهرکرد است و از سال گذشته تا کنون قرار است به مرحله تولید انبوه برسد این کارخانه اگر به بالاترین حد کیفیت و کمیت برسد تنها 8 درصد از نیاز بازار را تامین می کند پس تولید کننده مجبور است از جنس خارجی استفاده کند حالا گران شدن جنسی که مجبور به واردات آن هستیم چه کمکی به تولید داخلی است مشخص نیست! یا همین توجیه آخرشان اینکه آقایان نمی توانند گمرک را کنترل کنند و مانع از ورود پارچه غیر چادری به قیمت چادری به داخل شوند نه گناه تولید کننده است و نه مصرف کننده اما باید در نهایت جور همه این کم کاری ها را با پرداخت قیمت نهایی بپردازد.

صدق آمیز یکی از مشکلات بزرگ در زمینه تولید چادر مشکی را انحصاری شدن واردات در دست چند شخص خاص عنوان کرد و گفت: ما با چند مسئله روبرو هستیم اول اینکه واردات در انحصار چند نفر است، دوم اینکه متاسفانه اجناس بی کیفیت هم در بازار زیاد شده است. امیدوارم هرچه سریعتر ما در زمینه تولید چادر و محصولات حجاب خودکفا شویم و پس از آن صادرکننده باشیم تا وارد کننده اما تا آن روز بهتر است حداقل تلاش کنیم جنس بی کیفیت به صرف ارزان تر بودن در بازار نفوذ نکند امروز متاسفانه کالاهای چینی و بی کیفیت هم در بازار دیده می شود و این موضوع باعث می شود اعتماد مردم کمترشود.

وی افزود: از طرفی باید تلاش کنیم طراحی و دوخت این بازار را در اختیار داشته باشیم چرا که خارجی ها به مسئله چادر به عنوان یک کالا فقط نگاه می کنند برایشان چادر یک مسئله یا ابزاری برای اجرای اعتقادات نیست. من می ترسم مجبور شویم کنترل کیفی اجناس را از طریق همین مافیا انجام دهیم و به آنها بگوییم حالا که تولید داخلی نداریم لطف کنید فقط چادر باکیفیت وارد کنید ، این واقعا دردآور است .

صدق آمیز ضمن ابراز تاسف از ضعف در صنعت نساجی و تولید چادر گفت: شبیخون فرهنگی یعنی همین و متاسفانه ما از داخل داریم به خارجی ها کمک می کنیم تا به اهدافشان برسند. برخی از مدل های جدید اصلا حجاب نیست و به محض استفاده شخص را انگشت نما می کند من امیدوارم همانطور که کتاب و فیلم حتی مخرب هایش کالای فرهنگی محسوب می شود اقلام حجاب هم روزی کالای فرهنگی حساب شوند.

کار کردن در عرصه تولیدات حجاب در حال حاضر توجیه اقتصادی ندارد/ فعالان این عرصه عاشق هستند

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب اظهار داشت: اداره مالیات درهر مرحله واردات ، تولید و فروش 9درصد ارزش افزوده می گیرد این جدای از مالیات و عوارض شغلی و سالیانه است ، عوارض گمرک هم که مدام درحال افزایش است با توجه به این حجم از هزینه که شاید قریب 15 میلیون تومان باشد؛در کنار هزینه کارگر، فروشنده ،انبار ، قبوض مصرفی و... واقعا کارکردن در زمینه حجاب در حال حاضر توجیه اقتصادی چندانی ندارد و کسانی که دراین امر فعال هستند عاشق این کار هستند چرا که آنها بعد معنوی کار را می بینند.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب در کنار نمایشگاه قرآن در مصلای تهران نیز اظهار داشت: در حال حاضر تنها جایی که مردم می توانند به طور متمرکز نیازهایشان در زمینه تهیه محصولات حجاب را برطرف کنند همین جاست که امیدوارم هر سال با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شود.

به گزارش فارس، بخش عفاف و حجاب بیست و چهارمین دوره نمایشگاه قرآن که به همت انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب در محل مصلای تهران در حال برگزاری است همه روزه از ساعت 17 تا 23 پذیرای بازدیدکنندگان است.

۱۳۹۵/۴/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...