نسخه چاپی

گزارشی از مراسم گلریزان برای ١٥ نفر از زندانیان زیر ١٨ سال

به گزارش نما - روزنامه اعتماد نوشت: زورخانه جوانمردان شهر زیبا در شب نوزدهم ماه رمضان شاهد گلریزان نیکوکارانی بود که آمده بودند کودکان و نوجوانان زیر١٨ سال زندانی را از بند میله‌های زندان رها کنند.

كودكاني كه جرم‌هاي‌شان مختلف و مبلغ ديه‌هاي‌شان از يك و نيم ميليون تومان شروع مي‌شود. كودكاني كه تعدادي از آنها كمك خرج خانواده‌هاي‌شان هستند و براي مبالغ پايين پشت ميله‌هاي زندان روزهاي‌شان را به شب مي‌رسانند. در ميان ليست خيريني كه در اين خيريه شركت كرده‌اند از مديرعامل يكي از بانك‌هاي خصوصي هست تا زنان و مرداني از اهالي شهر زيبا كه با ديدن بنر اين مراسم در خيابان و سردر زورخانه آمده‌اند تا سهمي اندك در آن داشته باشند. زن‌ها يك طرف و مردها در سمت ديگر سالن زورخانه نشسته‌اند. عكس‌هاي تختي در كنار پورياي ولي و ديگر پهلوانان قديمي شاهد برگزاري مراسم است. تنديس‌هاي بزرگ كه اسمش را تنديس جوانمردي گذاشته‌اند را كنار گود زورخانه چيده‌اند تا به متوليان مراسم اهدا كنند. سازمان شهرداري تهران با ايجاد انجمن‌هاي خيريه در هر منطقه سعي در جمع‌آوري خيرين دارد. همچنين تبليغاتي كه در سطح شهر براي مراسم شده را اين سازمان انجام داده است.
دستگاه كارتخوان دست به دست ميان خيران مي‌چرخد و هر كدام با توجه به وسع‌شان كمك مي‌كنند. يكي ده هزار تومان و ديگري پانصد هزار تومان. يكي از جواناني كه همراه با پدرش از كودكي در زورخانه رفت و آمد دارد درباره برگزاري چنين مراسم‌هايي به «اعتماد» مي‌گويد: «اين مراسم گلريزان براي كودكان و نوجواناني است كه مانند ما اميد به زندگي دارند. دست سرنوشت و تقديرشان را طوري نوشته كه حالا بايد پشت ميله‌هاي زندان باشند. آنها مي‌توانند از زندان بيرون بيايند و زندگي‌شان را دوباره از نو شروع كنند. زندان يعني انتهاي دنيا براي آنها. روزهايي كه آنها مي‌توانند زندگي‌شان را بسازند بايد در زندان بمانند.» يكي ديگر از اين جوانان مي‌گويد: « چقدر خوب است كه اين خيريه‌ها براي بعد از آزادي اين نوجوانان هم برگزار شود. چرخه جرم در كشور ما طوري است كه اين كودكان بعد از رهايي به علت بيكاري يا نداشتن هزينه زندگي دوباره درگير اين جرايم مي‌شوند.» فلور نظري هنرپيشه سينما و تلويزيون به همراه فرهاد بشارتي از مهمانان ويژه اين مراسم بودند. فلور نظري با اشاره به ثواب شركت در اين مراسم به «اعتماد» مي‌گويد: «چقدر خوب است كه خانواده‌ها از كودكي به بچه‌هاي‌شان آموزش بدهند كه براي شركت در خيريه‌ها هميشه پيش قدم باشند. اگر اين فرهنگ در خانواده‌هاي ايراني جا بيفتد ما در اين خيريه‌ها شاهد حضور خيرين بيشتري هستيم. اصلا همين حس مهرباني اندك اندك باعث از بين رفتن خشونتي كه ممكن است در جامعه به وجود بيايد مي‌شود.» فرهاد بشارتي نيز به «اعتماد» مي‌گويد: «زندان يعني آخر خط. وقتي كلمه زندان را براي كودكان به زبان مي‌آوريم بايد بدانيم كه خيلي از آنها قرباني شرايطي هستند كه به آنها تحميل شده است. اين بچه‌ها نااميد هستند و دل‌شان گرفته است. اين احساس بسيار خوبي است كه با خودشان فكر كنند كساني در بيرون از زندان هستند كه به يادشان هستند و براي آزادي‌شان چنين مراسم‌هايي را برگزار مي‌كنند.»
اميد اميدي دبير همايش مهر رهايي درباره برگزاري دومين دوره از اين مراسم كه امسال هم در شب قدر برگزار شد به اعتما مي‌گويد: « در سال گذشته نخستين دوره اين مراسم برگزار شد، قرار بود گلريزان براي ١١٠ زنداني انجام شود اما مبلغي كه جمع شد توانست ٢٤٩ زنداني غيرعمد را از زندان رهايي بخشد. در مراسم امسال ما پيگير آزادسازي ١٥ زنداني زير ١٨ سال بوديم و مبلغي كه بايد تهيه مي‌كرديم هشتصد ميليون تومان بود. اما پولي كه امسال جمع شد به ٥٢٥ ميليون تومان رسيد كه اين مبلغ براي ١٢ نفر از ١٥ نفر بود.»
اميدي درباره دوره بعدي مراسم گلريزان كه دو هفته بعد از ماه رمضان برگزار مي‌شود، افزود: «در مراسم آينده كه در برج ميلاد برگزار مي‌شود هدف ما گلريزان براي زنان و مرداني است كه به علت جرايم غيرعمد در زندان هستند. از اين تعداد زنان سرپرست خانوار و مرداني كه به علت ورشكستگي مالي در زندان هستند اولويت دارند. زنان و مرداني كه جرايم غيرعمد داشته‌اند و با پرداخت ديه مي‌توانند به زندگي برگردند.» اميدي با بيان اينكه در سال گذشته مبلغ دوميليارد و هفتصد ميليون تومان در دوره اول مراسم جمع‌آوري شد، افزود: «تنها يك ميليون تومان از اين مبلغ به صورت يكجا و توسط يكي از خيرين تامين شد و مابقي از جمع‌آوري پول‌هايي به دست آمد كه بيشترين‌شان يك ميليون تومان بود. البته در دوره‌هاي بعدي مراسم خيريه كمك به خانواده اين زندانيان نيز در دستور كارمان هست. بچه‌هايي كه از زندان بيرون مي‌آيند و حتي پولي براي ادامه تحصيل ندارند. ما به خانواده‌هاي آنها كمك مي‌كنيم تا به نوعي از درگير شدن دوباره آنها با آسيب‌هاي اجتماعي جلوگيري كنيم.» فرزاد هوشيار پارسيان مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران نيز درگفت‌وگو با «اعتماد» گفت: « با همكاري معاون دادستان تهران و مجمع حمايت از خانواده زندانيان ليستي شامل تعدادي از زندانيان زن و مرد به ما ارايه شد. در اين ليست ١٢ نوجوان زير ١٨ سال قرار دارند كه با ٨٦٣ ميليون تومان مي‌توانند آزاد شوند و به آغوش خانواده برگردند. تمام تلاش ما و مجمع خيرين در مناطق اين است تا با همكاري يكديگر گامي در راستاي كمك به زندانيان دربند و بازگرداندن آنها به زندگي اجتماعي برداريم.» از قديم‌ترها فضاي زورخانه‌ها مكاني براي جوانمردي بوده و حالا زورخانه جوانمردان شهر زيبا شبي را به خود مي‌بيند كه در آن ١٢ نفر از زندانيان زير ١٨ سال از زندان آزاد مي‌شوند.

۱۳۹۵/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...