نسخه چاپی

كره شمالی پیشنهاد كنفرانس صلح به كره جنوبی داد

به گزارش نما - ایرنا نوشت: کره شمالی روز سه شنبه به کره جنوبی پیشنهاد کرد که طرفین یک کنفرانس صلح جهت عادی سازی مناسبات در شبه جزیره کره برگزار کنند.


به گزارش ایرنا، کره شمالی بر اساس این پیشنهاد خواستار برگزاری اجلاسی شده است که در آن دو موضوع وحدت بین دو کره و صلح در شبه جزیره کره مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
این اولین بار است که کره شمالی در سال های گذشته چنین درخواستی مطرح می کند. این کشور تا قبل از این، مذاکرات کاری و دولتی را برای حل و فصل اختلافات خواستار شده بود.
خبرگزاری کره شمالی اعلام کرده که این درخواست طی یک نامه رسمی به اطلاع کره جنوبی رسیده و در آن آمده که پیونگ یانگ آماده برگزاری این اجلاس است.
کره شمالی افزوده است که این کنفرانس می تواند در شهر پیونگ یانگ و یا شهر مرزی «کائه سونگ» و با حضور شماری از سیاستمداران و سازمان های دو کشور و گروهی از کارشناسان دو کشور که در خارج بسر می برند، برگزار شود.
این کشور تاکید کرده است که زمان برگزاری کنفرانس می تواند 15 اوت (25 مرداد) مصادف با رهایی شبه جزیره کره از سلطه استعمار ژاپن باشد.
بنابراین پیشنهاد دو کشور می توانند از هم اکنون یک کمیته مشترک تشکیل دهند که مسئولیت برگزاری این اجلاس را بر عهده بگیرد و مقدمات آن را از حالا آماده کند.
کره شمالی و جنوبی پس از جنگ خونین سالهای 1950 تا 1953 میلادی و پایان حاکمیت ژاپن بر کره، تاکنون موفق به امضای پیمان صلح نشده اند و شرایط آنان به همین دلیل، همچنان در وضعیت سرد و شکننده ای قرار گرفته و گاهی تا مرز شروع مجدد جنگ پیش رفته اند.
از آن زمان به بعد برخی کشورها تلاش می کنند برای برطرف کردن تنش ها میان پیونگ یانگ - سئول مذاکرات صلح میان دو طرف از سرگرفته شود، اما کره شمالی به دلیل اعلام پیش شرط هایی از سوی آمریکا، حاضر به شرکت در دور جدید این مذاکرات نیست.
پس از آنکه در هفته گذشته کره شمالی دو فروند موشک بالستیک مدل موسودان پرتاب کرد، کره جنوبی اعلام کرد که درخواست های این کشور برای گفت و گو را نمی پذیرد و بر فشارها و تحریم های خود تا متوقف شدن برنامه های تسلیحاتی و هسته ای کره شمالی ادامه می دهد.
کره شمالی به دلیل انجام چهارمین آزمایش هسته ای خود که دی ماه سال گذشته انجام شد، تحت شدیدترین تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و برخی کشورها قرار گرفته است.

۱۳۹۵/۴/۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...