نسخه چاپی

عذرخواهی اردوغان، تركیه را به آغوش گرم روسیه بازگرداند

بی‌بی‌سی در گزارشی به گرم شدن روابط مسكو - آنكارا در پی عذرخواهی رئیس جمهور تركیه پرداخت.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ به دنبال حملات تروریستی در فرودگاه استانبول، جمعی از شهروندان روسی به نشانه همدردی با مردم ترکیه، شاخه‌‌هایی از گل رز و میخک را در مقابل در ورودی سفارت ترکیه در مسکو قرار دادند تا همه چیز گویای آن باشد که فضا اکنون متفاوت از زمانی است که صدها روسی با سنگ و تخم مرغ در مقابل این سفارتخانه تجمع کردند.
تیرگی روابط مسکو – آنکارا زمانی آغاز شد که جنگنده‌های ترکیه‌ای در نوامبر گذشته یک هواپیمای نظامی روسیه را در مرز سوریه سرنگون کردند.
ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور سوریه – با انتقاد از این رفتار ترکیه، از آن با عنوان "یک خیانت بزرگ" یاد کرد و پس از آن بود که تحریم‌های مختلف علیه ترکیه از تحریم گردشگری گرفته تا تحریم واردات کالا از این کشور آغاز شد.
در طول چند ماه پس از این حادثه، یک نظرسنجی نشان داد ترکیه در حالیکه پیش از این هرگز جزو دشمنان روسیه محسوب نمی‌شد، در فهرست کشورهایی که مردم روسیه آنها را دشمن خود قلمداد می‌کنند، پس از آمریکا و اوکراین در جایگاه سوم قرار گرفته است.
اما این خشم و نفرت عمومی با همان سرعتی که پدیدار شد اکنون در حال ناپدید شدن است و بسیاری از شهروندان روسی معتقدند اگر آنکارا اشتباه گذشته خود را تکرار نکند، حادثه نوامبر در آینده نه چندان دور به طور کامل به فراموشی سپرده خواهد شد.
هفته گذشته، رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – رسماً از بابت ساقط کردن هواپیمای نظامی روسیه عذرخواهی کرد یا دستکم روسیه پیام وی را به عذرخواهی رسمی آنکارا از مسکو تعبیر کرد.
پوتین که پیش از این اصرار زیادی بر عذرخواهی ترکیه داشت، بلافاصله پس از پیام عذرخواهی اردوغان، دستور انجام مذاکرات برای ازسرگیری روابط را صادر کرد و وزرای خارجه دو کشور نیز خیلی زود در شهر سوچی برای تمدید تفاهم‌نامه‌های همکاری نظامی و ضدتروریستی دو کشور دیدار کردند.
پوتین به دنبال از سرگیری روابط با ترکیه، تحریم‌های گردشگری این کشور را نیز لغو کرد. ترکیه همواره یکی از مقصدهای مهم گردشگری برای شهروندان روسی بوده است و تیرگی مقطعی روابط این دو کشور، ضربه سنگینی به صنعت گردشگری آن وارد کرد. آنکارا اکنون اعلام کرده است که پروازهای مستقیم خود با روسیه را تا پیش از هفتم ژوئیه (17 تیرماه) از سر خواهد گرفت.
روسیه همچنین در دوران تیرگی روابط با ترکیه همواره آنکارا را به حمایت از گروه‌های افراطی در سوریه متهم می‌کرد؛ اما اکنون به دنبال از سرگیری همکاری‌های نظامی و ضدتروریستی با ترکیه است. ترکیه معتقد است حملات تروریستی مرگبار به فرودگاه استانبول نشان می‌دهد که این کشور برخلاف تصور عمومی، متحد داعش نیست بلکه هدف این گروه تروریستی به شمار می‌رود.

۱۳۹۵/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...