نسخه چاپی

افزایش تنش بین هند و پاكستان

سخنگوی وزارت خارجه آمریكا از كشته شدن غیر نظامیان در كشمیر و تنش های موجود بین هند و پاكستان در این ایالت اظهار نگرانی كرد.

به گزارش نما به نقل از مهر: به نقل از «روزنامه پاکستان»، به دنبال بالا گرفتن تنش ها در ایالت کشمیر تحت کنترلِ هند و کشته شدن ۳۰ غیر نظامی بیگناه در این درگیرها «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اظهار نگرانی از این وضعیت از دو کشور هند و پاکستان خواست تا این مسئله را از طریق مذاکرات حل و فصل کنند.

لازم به ذکر است که روز جمعه (۱۸ تیر) «برهان وانی»، رهبر ۲۲ ساله گروه جدایی طلب حزب «المجاهدین»، به ضرب گلوله نیروهای نظامی هند کشته شد و مرگ وی موجی از تظاهرات به راه انداخت.

در این تظاهرات گسترده که از شامگاه روز جمعه در کشمیر تحت کنترل هند آغاز شد، تاکنون ۳۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

گفتنی است که کشمیر در سال‌های اخیر عرصه درگیری‌های مرگبار بوده است. نیروهای ارتش همواره با مبارزانی که به دنبال جدایی از هند بوده‌اند، در حال جنگ هستند. دولت هند نیز در واکنش به این حملات، مقررات منع تردد و محدودیت‌هایی برای جابجایی مردم وضع می‌کند.

کشمیر کانون خصومت‌های ۶۹ ساله میان هند و پاکستان بوده است. دو کشور ادعای مالکیت کامل بر این منطقه دارند اما هریک کنترل بخش‌هایی از آن را در اختیار دارند.

این دو کشور سال ۲۰۰۳ برای آتش بس در مرز موسوم به خط کنترل در کشمیر توافق و یک سال بعد مذاکرات صلح را آغاز کردند. در ناآرامی‌های دو دهه اخیر در کشمیر تاکنون هزاران نفر جان خود را از دست داده‌ اند.

۱۳۹۵/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...