نسخه چاپی

بی میل نبودن آمریكا، انگلیس و فرانسه به ایجاد نا امنی در تركیه

كارشناس مسائل غرب آسیا گفت: در جریان كودتای تركیه شاهد بودیم كه آمریكایی ها كه به همراه انگلیس و فرانسه اعضای اصلی ناتو هستند، عكس العمل فوری نسبت به كودتا در تركیه نداشتند كه این امر نشان دهنده آن است كه این كشورها به ایجاد ناامنی در تركیه چندان بی میل نبودند.

به گزارش نما؛ جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به کودتای شب گذشته در ترکیه اظهار داشت: آنچه در وهله نخست از کودتای شب گذشته در آنکارا و برخی دیگر از شهرهای ترکیه به ذهن می رسد این است که با تصور اینکه نارضایتی های سیاسی و اقتصادی و امنیتی مردم ترکیه به کودتاگران کمک خواهد کرد، این کودتا توسط نظامیان در ترکیه شکل گرفت.

وی افزود: تصور کودتاگران بر این بود که مشکلات موجود در ترکیه سبب همراهی مردم با آنها خواهد شد.

قنادباشی با بیان اینکه مداخلات نظامی ترکیه در سوریه ریشه همه مشکلات کنونی این کشور است تصریح کرد: در سالهایی که مداخله ترکیه در سوریه هنوز شروع نشده بود، ارتش ترکیه تضعیف شده بود و جایگاه و اراده چندان تاثیرگذاری در این کشور نداشت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در سالیان گذشته شاهد بودیم که کوچکترین اتفاق امنیتی در یکی از کشورهای عضو ناتو با واکنش فوری و محکوم کردن آنی کشورهای دیگر این سازمان همراه بود گفت: در جریان کودتای ترکیه شاهد بودیم که آمریکایی ها که به همراه انگلیس و فرانسه اعضای اصلی ناتو هستند، عکس العمل فوری نسبت به کودتا در ترکیه نداشتند که این امر نشان دهنده آن است که این کشورها به ایجاد ناامنی در ترکیه چندان بی میل نبودند.

قنادباشی با بیان اینکه بخش بزرگ ارتش ترکیه مسلمان هستند و با مردم همراهی می کنند و هیچگونه خطری ندارند تاکید کرد: دولت برای یافتن عاملین کودتای ترکیه باید به دنبال برخی از عناصر ارتش ترکیه که مراودات زیادی با آمریکا دارند بگردد.

وی در پایان با بیان اینکه اگر اردوغان اشتباهات راهبری را در مورد سوریه انجام نمی داد و به اسرائیل نزدیک نمی شد شاید این ناامنی ها نیز اتفاق نمی افتاد خاطرنشان کرد: نمی توانیم تمام ناامنی های ترکیه را به ارتش نسبت دهیم بلکه باید اقدامات اردوغان که زمینه ساز این کودتا شد را نیز بررسی کنیم.

۱۳۹۵/۴/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...