نسخه چاپی

فاضلاب خزر را تهدید می‌كند

سرنوشت دریاهای ایران با ورود فاضلاب و پسماندهای خانگی، صنعتی و ... آن‌چنان بحرانی است كه كارشناسان بارها و بارها پیامدهای منفی آن را به مسئولان هشدار داده اند، چرا كه همین پسماندها با شنای مردم در ساحل و فعالیت صیادان می تواند باعث انتقال انواع بیماری ها، از بین رفتن گونه های جانوران، گیاهان دریایی و پرندگان آبزی شوند. آلودگی آب، در مقیاس بزرگ (منطقه، شهر) می‌تواند خطرساز باشد.

به گزارش نما به نقل از آرمان: سرنوشت دریاهای ایران با ورود فاضلاب و پسماندهای خانگی، صنعتی و ... آن‌چنان بحرانی است که کارشناسان بارها و بارها پیامدهای منفی آن را به مسئولان هشدار داده اند، چرا که همین پسماندها با شنای مردم در ساحل و فعالیت صیادان می تواند باعث انتقال انواع بیماری ها، از بین رفتن گونه های جانوران، گیاهان دریایی و پرندگان آبزی شوند. آلودگی آب، در مقیاس بزرگ (منطقه، شهر) می‌تواند خطرساز باشد.

در مناطق شهری، فاضلاب خانگی به طور معمول توسط گیاهان پاک کننده فاضلاب متمرکز تصفیه می‌شود. در ایالات متحده، بسیاری از این گیاهان توسط سازمان‌های دولت محلی، غالبا به عنوان راهکارهای عمومی تحت عنوان(POTW) در زمینه تصفیه فاضلاب خانگی ارائه می‌شوند. گیاهان پاک کننده مورد استفاده شهرداری برای کنترل آلاینده‌های متعارف نظیر BOD و جامدات معلق طراحی شده‌اند.

یک طراحی خوب و سیستم برنامه ریزی شده (به عنوان مثال، تصفیه ثانویه یا بهتر از آن) می‌تواند ۹۰ درصد و یا بیشتر از این، آلاینده‌ها را پاکسازی کند. بعضی از گیاهان زیرسیستم‌هایی نیز برای تشخیص مواد مغذی و عوامل بیماری دارند. گیاهانی که در سیستم تصفیه فاضلاب خانگی مورد استفاده شهرداری هستند برای پاکسازی آلاینده‌های سمی موجود در فاضلاب صنعتی طراحی نشده‌اند. این در حالی است که اواخر هفته گذشته فرماندار لاهیجان اظهار کرد: زباله و پسماند در اکثر شهرهای استان گیلان خصوصا لاهیجان یکی از مشکلات و چالش های مدیریت شهری است.

سیدمحمد احمدی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و گزارش‌های ارائه‌شده توسط مسئولان ذی‌ربط، شاهد تلاش و خرد جمعی برای برون‌رفت از وضعیت موجود میان مدیران شهرستانی هستیم. فرماندار لاهیجان تصریح کرد: تبعات آلودگی های ناشی از زباله مجددا وارد چرخه زیستی و زندگی ما انسان ها می شود، از این‌رو باید با همگرایی و اهمیت بیشتری برای برطرف کردن این معضل چاره اندیشی شود و باید عزم مان را برای برطرف کردن این مشکل جزم کنیم.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه زباله و پسماند این طبیعت زیبا را تحت‌تاثیر خود قرار داده و چهره زیبا استان ما را متاثر از خود کرده است. فرماندار لاهیجان راهکار مبارزه با این مشکل را عزم و اراده جدی و تفکر جهادی همه مسئولان برای برطرف کردن معضل زباله و پسماند دانست. این مقام مسئول گفت: با توجه به گردشگرپذیر بودن لاهیجان ارتقای زیرساخت ها ضروری به‌نظر می رسد. او با اشاره به نقش آموزش در فرهنگسازی و مدیریت زباله و پسماند، از شهرداری لاهیجان خواست نسبت به ارتقای سطح آموزش در این شهر اقدام کند. فرماندار لاهیجان گفت: شبکه بهداشت در بخش پسماند مطب های پزشکی به‌ویژه زباله های عفونی اقدامات عاجل انجام دهد و به مدیریت زباله های عفونی بپردازد. به گزارش ایسنا، احمدی از همه مردم و مسئولان خواست هر مدیر و شهروندی به‌علت حفظ سلامت فردی و اجتماعی خود در جمع آوری و امحای بهداشتی زباله‌ها همکاری داشته باشد.

آلودگی میکروبی دریای خزر بیش از حد استاندارد

همیشه زباله ها و پسماندها به عنوان یکی از مشکلات و چالش های کشورهای در حال توسعه مورد بررسی است و باعث می شوند که چهره زیبای طبیعت تحت تاثیر آنها قرار گیرد؛ موضوعی که به مدیریت شهری بر می گردد و بسیاری از شهرها به آن دچار هستند. با وجود این، حل پیامد و آسیب‌های ناشی از آن در گرو تصمیمات مسئولانی است که با چاره‌اندیشی مسیر پسماندها را کنترل کنند. تا جایی که مرداد سال گذشته رئیس اداره محیط زیست شهرستان رودسر اعلام کرد: آلودگی میکروبی دریای خزر بیش از حد استاندارد زیست‌محیطی است.

علی درویشی گفت: مهم‌ترین تهدید و بحران زیست محیطی دریای خزر، ورود فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، زباله‌ها، سموم کشاورزی و آلودگی نفتی است. او افزود: این آلودگی ها توسط کشورهای حاشیه دریای خزر صورت می‌گیرد که سهم ساکنان جنوب دریای خزر در مورد آلاینده ها مربوط به فاضلاب خانگی است. رئیس اداره محیط زیست شهرستان رودسر گفت: بیشترین بار آلودگی مربوط به بستر رودخانه هایی مثل پلرود و خشکرود است که نقش بسزایی در تکثیر و زاد آوری طبیعی ماهیان مهاجر دارند و به حوضه آبریز دریای خزر می‌ریزند. این مقام مسئول افزود: بیش از ۹۵ درصد فاضلاب‌ها وارد رودخانه ها و به دنبال آن وارد دریای خزر می شود. به گزارش مهر، درویشی تصریح کرد: با توجه به مدیریت اجرایی پسماند که بر عهده دهیاران است، طی مکاتبه با دهیاران در سطح روستاها با کمک اعضای شورا، نسبت به گشت و کنترل در سطح مزارع کشاورزی اقدام کرده‌ایم.

سرازیر شدن فاضلاب به خلیج‌فارس

بخش اعظم فاضلاب شهری شهر بندرعباس و برخی فاضلاب‌های صنعتی بدون تصفیه مستقیما به دریا می‏‌ریزد. آبهای سواحل شهر بندرعباس آلودگی شدید داشته و هرگونه برداشت آبزیان از آبهای ساحلی و شنا کردن در این آبها به دلیل آلودگی می‌تواند خطرناک باشد. ورود فاضلاب و پسماند به خورها، وضعیت نامناسب جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس، واقع شدن کشتارگاه دام در حریم شهر بندرعباس و مشکلات مربوط به ازدیاد سگ‌های ولگرد و حیوانات موذی از مهم‌ترین مشکلات زیست محیطی شهرستان بندرعباس است. دستیابی به محیط زیست سالم در هر کشوری با آگاهی‌های عموم مردم آن جامعه رابطه ای تنگاتنگ دارد و آموزش می‌تواند در این امر بسیار کارآمد باشد، چرا که انسان می تواند در سازگاری با طبیعت زندگی کند و در این راستا تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرد.

آن‌چنان که طی این تصمیمات باید به نسل‌های آینده توجه شود و سهم آنها را برای استفاده از نعمات الهی در نظر گرفت. بنابراین بیش از پیش نقش مدیریت شهری برای حل بحران ورود فاضلاب ها به دریاها اهمیت می یابد. خرداد سال گذشته یک دکترای محیط زیست گفت: عدم برنامه ریزی مناسب به منظور ساماندهی خورها، مدیریت اصولی پسماندهای شهری، تمرکز صنایع در غرب شهر، خشک کردن دریا و احداث اماکن تجاری و خدماتی از قبیل بازارچه ساحلی و پلاژ بانوان در اراضی ساحلی بدون اخذ مجوز از نهادهای ذی‌ربط از مشکلات بندرعباس است.

محمد میرحسینی ادامه داد: حاشیه نشینی و عدم ساماندهی مناسب سکونتگاه‌های غیررسمی شهر بندرعباس، وجود دامداریهای غیرمجاز و پراکنده در سطح شهر بندرعباس، عدم جابه‌جایی برخی کارگاه‌ها و صنوف مزاحم شهری و مشکلات مرتبط با فعالیت این واحدها در محدوده شهر، مشکلات مرتبط با گره‌های ترافیکی سطح شهر و افزایش آلودگی هوا به خصوص در مرکز شهر و وجود انبارهای مواد معدنی و شیمیایی از دیگر مشکلات زیست محیطی شهرستان بندرعباس است.

او با بیان اینکه خورهای «گورسوزان»، «شیلات»، «سورو» و «دوهزار» عمده ترین راه‌های ورود فاضلاب به سواحل بندرعباس هستند، تصریح کرد: گاهی تجمع فاضلاب و زباله در این کانالها موجب رشد نیزارها و تجمع حشرات و حیوانات ولگرد می‌شود که علاوه بر نازیبا کردن ظاهر شهر، می‌تواند موجب شیوع برخی بیماری‌های میکروبی و انگلی شود. او بیان کرد: با توجه به اینکه طبق آمار، روزانه ۱۳۰۰ تن زباله خانگی در هرمزگان تولید می‌شود، بنابراین مدیریت پسماند، جلوگیری از ورود آن به آبهای ساحلی و بازیافت زباله نقش موثری در کاهش آلایندگی و حفاظت از محیط زیست شهری خواهد داشت. به گزارش ایسنا، میرحسینی افزود: وجود واحدهای صنعتی بزرگی از جمله نیروگاه برق، کارخانه روی، واحدهای دانه بندی مواد معدنی، کارخانه سیمان هرمزگان در بندر خمیر، پالایشگاه نفت و آلومینیوم المهدی بندرعباس و کارخانه گچ خمیر تهدیدهای عمده‌ای را متوجه محیط زیست شهر بندرعباس می‌کند.

۱۳۹۵/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...