نسخه چاپی

افزایش خطر سكته قلبی با نوشیدن نوشابه‌

افراد سالمی كه دائما از نوشیدنی‌های شیرین با درصد فروكتوز بالا استفاده می‌كنند، بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند.

به گزارش نما؛ افراد سالمی که دائما از نوشیدنی‌های شیرین با درصد فروکتوز بالا استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند. نتایج حاصل از یک مطالعه جدید برای اولین بار نشان داد که دوز قند مصرفی در نوشیدنی‌های شیرین با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد.
این یافته‌ها بر نتایج یک مطالعه اپیدمیولوژیک قدیمی که حاکی از نقش نوشیدنی‌های شیرین در افزایش خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی بود، صحه گذاشته‌اند. این یافته‌ها نشان می‌دهند انسان به طور طبیعی به اثرات مضر مصرف قند اضافی در نوشیدنی‌های شیرین حساسیت نشان می‌دهد.
در این مطالعه که مجله آمریکایی تغذیه بالینی آن را منتشر کرده است، 85 شرکت‌کننده خانم و آقا در رده سنی 18 تا 40 سال حضور داشتند، شرکت‌کنندگان در چهار گروه مختلف قرار گرفتند. در 15 روز نخست مطالعه، آنها نوشیدنی‌هایی با 0%، 10% 17.5% و 25% فروکتوز مصرف کردند.
به گروه کنترل (0%) یک نوشیدنی بدون قند داده شد که با آسپارتام شیرین شده بود؛ در ابتدا و انتهای مطالعه، محققان از نمونه خون شرکت‌کنندگان برای ارزیابی سطح لیپوپروتئین، تری‌گلیسیرید و اوریک اسید استفاده کردند که به عنوان شاخصه‌های اصلی بیماری‌های قلبی عروقی شناخته می‌شوند.
بر اساس یافته‌های به دست آمده در این مطالعه گفته می‌شود که سطح این عوامل خطر با افزایش فروکتوز موجود در نوشیدنی، افزایش یافته است. حتی شرکت‌کنندگانی که از نوشیدنی‌های 10% استفاده کرده بودند، در پایان با افزایش سطح لیپوپروتئین و تری‌گلیسرید مواجه شدند. پژوهشگران همچنین دریافتند که عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی در آقایان بیشتر از خانم‌ها است و این شاخص ارتباطی با وزن فرد ندارد.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که مبحث نوشیدن نوشابه‌های شیرین به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. محققان بر این باورند که تنها راه کنترل مقدار قند مصرفی در نوشابه‌های شیرین، مستلزم داشتن یک برنامه منظم غذایی است.

۱۳۹۵/۴/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...