نسخه چاپی

گردشگران به دنبال فرار از سرزمین حریم سلطان

به گزارش نما - روزنامه توریسم نوشت : حملات تروریستی، فرصت طلبی ترکهای طماع و حالا رژه تانکها در خیابان های آنکارا و استانبول، هر چه لازم بود تا صنعت گردشگری ترکیه نابود شود، با کودتای دیشب تمام مهیا شد.

صدایش خسته است و خش گرفته بی خوابی و خشم. می گوید: صدای بمب که بلند شد تازه می خواستیم وارد فرودگاه استانبول شویم و با پرواز برگشت به تهران بیاییم. مردم را دیدیم که کیف و چمدان به دست می دویدند، ما هم دویدیم بیرون تا جان خودمان را نجات دهیم.
عکاس است، درست تر بگوییم بازنشسته رشته عکاسی. می گوید: وحشت مردم به آن عظمت را فقط در صحنه های جنگ دیده بودم. صحنه ای که هواپیما روی شهر شیرجه می زد و هر کسی می دوید تا جان خود را حفظ کند. حالا همه آن صحنه ها دوباره تکرار می شد. صدای انفجار تروریست های انتحاری، رگبار مسلسل پلیس ها، فریاد مردم هنگام فرار و زمین خوردن شان، همگی تداعی کننده اضطراب مرگبار همان روزهای آتش و خون بود.
روی صندلی وا رفته و سعی می کند توضیح بدهد چه بلایی هنگام برگشتن از ترکیه سر او و خانواده اش آمده: تاکسی نبود. اگر هم مسافرکش های شخصی بودند، مسیر برگشت به هتل را ۱۰ برابر می گفتند. به هزار زحمت برگشتیم به هتل. تورگردان که آمد، او هم خسته بود و عصبانی. روی دستش مانده بودیم. پروازها لغو شده بود و معلوم نبود چه زمانی به هواپیمای چارتر اجازه فرود می دادند. تورگردان گفت برگردیم به هتل و هزینه را هم تور می پردازد. رسم اینطور است که هنگام ورود به هتل ها، مبلغی را بابت شارژ مینی بار اتاق و احیانا مصرف روزمره تنقلات، به عنوان ودیعه می گیرند. این بار هم ۱۰۰ دلار دادیم. عصر که پروازها به حالت عادی برگشت، هتل این ۱۰۰ دلار را گرفت و پس نداد. تورگردان زرنگ هم مدام اصرار می کرد باید به فرودگاه برگردیم چون همه منتظرند. ما هم قید ۱۰۰ دلار ودیعه را زدیم و به تهران برگشتیم. از ترک ها بدم می آید. دیگر حاضر نیستم برای تعطیلات، آنجا بروم.
به گزارش موج ،او یکی از هزاران مسافری است که به هوای دیدن مناظر طبیعی و جاذبه های گردشگری ترکیه، از تهران به استانبول رفته. گردشگرانی که از ایران به ترکیه می روند رتبه چهارم ورود گردشگران خارجی به این کشور را اشغال کرده اند. رتبه ای که به نظر می رسد با اتفاقات اخیر ترکیه از جمله جنگ علنی با روسیه در مرزهای جنوبی این کشور (سوریه)، حملات مکرر تروریستی و انتحاری اعضای داعش و حالا هم نابسامانی سیاسی و تلاش برای کودتا، به زودی سقوط خواهد کرد.
*ایرانی ها در ترکیه چقدر خرج می کردند؟
پایگاه خبری توریزم، اعلام کرد به عنوان نمونه در سه ماه ابتدایی سال جاری میلادی(از ۱۱ دی ۱۳۹۴ تا ۱۲ فروردین ۱۳۹۵) حدود ۴۷۰ هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند. اگر میانگین هر تور را در این کشور ۳ میلیون تومان بدانیم یعنی تنها در سه ماهه این نمونه گیری، ایرانیها بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان به کام ترکها ریخته اند. یعنی ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان پول بی زبان کشور به کام صنعتگران گردشگری همسایه غربی می ریزد.
البته نباید از یاد برد در این مدت سه ماهه یاد شده به دلیل حملات تروریستی و تنش موجود بین کشور ترکیه و روسیه، میزان کل گردشگران ورودی به کشور ترکیه ۱۰٫۳ درصد کاهش داشته است. اما با این وجود ورود گردشگران ایرانی به ترکیه نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۷٫۴ درصد افزایش داشته است.
سال پیش از آن یعنی در نوروز ۹۴ نیز حضور گردشگران ایرانی در ترکیه با افزایش ۴۴ درصدی نسبت به سال قبل (۹۳) جهت بی نظیری را تجربه کرد.
این در حالی است که طبق آمارهای اعلام شده این رقم تا پایان سال ۹۴ همچنان افزایش داشت و نسبت به سال ۹۳ بیش از ۵۰ درصد زیاد شد و تا پایان سال ۲۰۱۴ بیش از ۲ میلیون نفر گردشگر ایرانی وارد ترکیه شدند. پیش از آن یعنی در سال ۲۰۱۳، بیش از یک میلیون و ۱۹۶هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده بودند.
اکنون با توجه به عدم امنیت گردشگران ایرانی و سایر کشورها در ترکیه و احتمال رژه هر روزه تانکها در خیابان، شیرجه هواپیماهای کودتاچی در آسمان شهرها، انفجارهای مهیب و انتحاری تروریست های داعش در مراکز پرجمعیت مانند فرودگاه ها، به نظر می رسد مردم ایران برای گذراندن تابستان گرم امسال مقاصد دیگری به جای ترکیه را در برنامه سیر و سفر خود قرار می دهند. دور از ذهن نیست کودتای نافرجام ارتش ترکیه، شروعی برای نابودی صنعت توریسم این کشور باشد.

۱۳۹۵/۴/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...