نسخه چاپی

رادیو اروپای آزاد: موضوع دفاع از حرم برای ایرانی‌ها مقدس است

رسانه آمریكایی نوشت: حضور در عرصه نبرد سوریه و دفاع از حرم برای ایرانی‌ها مقدس است.

به گزارش نما به نقل از فارس، وبگاه «رادیوی اروپای آزاد» در مطلبی پیرامون شهادت مدافعان حرم در سوریه نوشت: برخی از اعضای سپاه پاسداران ایران اواخر ماه مه در مراسم تشیع شهدا در استان اردبیل حاضر شدند و پیکر «هاشم دهقانی نیا» نیز بین پیکر شهدایی بود که از نبرد در عرصه سوریه به وطن باز گردانده شده بودند. دهقانی نیای 28 ساله از جمله مدافعان حرمی بود که همراه با نیروهای افغانی داوطلبانه برای دفاع از اماکن مقدس اسلامی به سوریه رفته بودند.

بر این اساس، تصاویر تلویزیونی تشیع جنازه حضور گسترده هموطنان ایرانی را نشان ‌داد که در خیابان های اصلی شهر حاضر شده و نیروهای نظامی با لباسی یکدست در حال حمل تابوت‌هایی با پرچم پوشانیده بودند. در زمینه موضوع شهادت دهقانی‌نیا حتی نماینده «آیت الله خامنه‌ای» فرمانده کل قوی ایران نیز در اردبیل حاضر شد و دعا و نماز بر تابوت او به جا آورد.

وبگاه یاد شده نوشت: دهقانی‌نیا و صدها ایرانی دیگر که در سوریه کشته شده‌اند به عنوان «شهید» یعنی کسی که جان خود را برای اسلام و کشور از دست دادند، شناخته می‌شوند. تعداد شهدای مدافعان حرم البته در ماه‌های اخیر افزایش یافت مقام‌های ارشد سپاه نیز بین آن‌ها بودند. سپاه پاسداران ایران نیز دهقانی‌نیا را اولین شهید مدافع حرم استان اردبیل در شمال غربی ایران نام نهاد.

وبگاه رادیو اروپای آزاد در ادامه با ذکر مصائب و مشکلات مردم سوریه از نبرد در این کشور و حضور گسترده ایران در سوریه در حمایت از «بشار اسد» رییس جمهور و نبرد با داعش نوشت: این جریان یاد آورنده جنگ ایران و عراق خلال سال‌های 1980 تا 1988 میلادی بود که در آن صدها هزار ایرانی در نبرد علیه «صدام حسین» ریس جمهور وقت عراق کشته(شهید) شدند. موضوع «شهادت» که در مرکز اسلام شیعه قرار دارد از سوی مقام‌های ایرانی برای الهام بخشیدن و ترغیب نیروهای این کشور در نبرد استفاده می‌شود.

در بخش دیگر این گزارش با اشاره به پوشش رسانه‌ای ایران از شهدای ایران در سوریه نوشت: «محمد علی جعفری» فرمانده سپاه و دیگر مقام‌های رسمی با سر زدن به خانواده این افراد به آن‌ها ادای احترام می‌کنند. همچنین اشعار و ویدئو کلیپ‌هایی نیز در مدح این افراد نوشته و به نمایش درآمده می‌شود. عرصه نبرد در سوریه نیز همانند نبرد ایران و عراق دفاع مقدس نام گرفته و رهبر ایران گفته است که اگر مدافعان حرم با دشمنان در سوریه و عراق نبرد نمی‌کردند ، نیروهای ایرانی مجبور به مواجهه با آن‌ها در داخل کشور بودند.

در انتهای این مطلب به ذکر برخی تحلیل‌ها اشاره شده است که بر اساس آن ایران از موضوع حضور نیروهایش در سوریه به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کند. یک تحلیلگر ایرانی که مایل به افشای نامش نبود، البته در این زمینه گفت که بسیاری در داخل کشور باور دارند نیروهای ایرانی در سوریه علیه داعش که همگان از آن‌ها تنفر دارند، نبرد می‌کنند.

۱۳۹۵/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...