نسخه چاپی

سند راهبردی مدیریت منابع‌آبی نداریم

رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: عمده‌ترین مشكل در بخش آب، نبود سند راهبردی مدیریت منابع آب است و اختصاص نیافتن منابع آبی قابل توجه در این بخش باعث شده تا دستگاه‌های مرتبط در این مورد، جزیره‌ای و مقطعی عمل كنند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، امروز در اولین کنفرانس ملی اقتصاد آب با بیان اینکه دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی با موضوع آب مرتبط هستند، گفت: اما سیاست راهبردی برای آنها در کشور تعریف نشده است.



وی افزود: فقدان سند راهبردی موجب شده تا برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت در حوزه آب، جهت‌گیری یکسانی در کشور نداشته باشد و فقدان نظارت در این برنامه‌ها در این حوزه موجب شده که خروجی برنامه‌های توسعه کشور در این حوزه مورد قبول نباشد.



پورابراهیمی تصریح کرد: مشکل عمده بخش آب، نبود سند راهبردی مدیریت منابع آب است.



رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: همچنین اختصاص نیافتن منابع مالی قابل‌توجه در این بخش باعث شده تا دستگاه‌های مرتبط با این موضوع، به صورت جزیره‌ای و مقطعی عمل کنند.



وی تأکید کرد: ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی آب ادامه دارد و این شرایط مدیریت منابع آب را با چالش مواجه می‌کند.



پورابراهیمی با بیان اینکه ارزش افزوده بخش کشاورزی ناچیز است، گفت: بخش کشاورزی 30 برابر بخش صنعت از منابع آبی استفاده می‌کند.



وی گفت: سهم کشاورزی از مصرف منابع آبی کشور 90 درصد و سهم صنعت 3 درصد است، اما ارزش افزوده بخش کشاورزی در اقتصاد، تنها یک چهارم بخش صنعت است.



وی افزود: 90 درصد آب استان کرمان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، اما محصولات تولیدشده حتی توان پوشش قیمت آب مصرفی را هم ندارد.



رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بیان داشت: بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس، فرصت مناسبی برای تشکیل و توسعه بازار آب و قیمت‌گذاری آن در کشور است تا بدین ترتیب مدیریت آب از ریل سنتی خارج شود و زمینه برای تصمیم‌گیری‌های زیربنایی فراهم شد.



پورابراهیمی با تأکید بر اینکه قیمت آب باید واقعی شود، گفت: باید بازار آب کشور را مدیریت کنیم.

۱۳۹۵/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...