نسخه چاپی

نخستین دیدار مقامات نظامی تركیه و آمریكا

رهبران سیاسی و نظامی تركیه قصد دارند امروز دوشنبه برای نخستین بار پس از كودتای نظامی نافرجام اخیر، در آنكارا با فرمانده ارشد نظامی آمریكایی دیدار كنند.

به گزارش نما، خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال ژوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک آمریکا قصد دارد امروز در آنکارا با ژنرال هلوسی آکار رئیس ستاد مشترک ترکیه و بن علی ییلدیریم نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کند.



تنش ها بین آمریکا و ترکیه به واسطه کودتای نظامی نافرجام به شدت افزایش یافته است. برخی مقام‌های ترکیه واشنگتن را متهم به دست داشتن در توطئه کودتای نظامی 15 جولای کرده‌اند. مقام‌های آمریکایی هرگونه دخالت در این کودتا را به شدت رد کرده‌اند.



کشورهای غربی اقدامات دولت ترکیه در سرکوب مخالفان و منتقدان را محکوم کرده اند. اردوغان که تلاش زیادی را برای اصلاح قانون اساسی و افزایش قدرت و اختیارات رئیس جمهور آغاز کرده است، فتح الله گولن را عامل اصلی این کودتا معرفی کرده است ولی گولن ضمن رد این اتهامات اعلام کرده است که اردوغان عامل اصلی این کودتا است تا مخالفان و منتقدان خود را سرکوب کند.



دولت ترکیه از آمریکا خواسته است تا گولن را به این کشور بازگرداند. آنکارا نیز شواهدی را از دست داشتن گولن در این کودتای نافرجام به واشنگتن ارائه کرده است. کاخ سفید روز جمعه رسما تایید کرد که شواهد و اسنادی را از ترکیه دریافت کرده است.



پس از اتهامات مطرح شده از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در خصوص دست داشتن آمریکا در کودتای نظامی نافرجام، ژوزف ووتل فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه تاکید کرد: هر گونه گزارشی درباره اینکه من با کودتای نظامی نافرجام ترکیه ارتباط داشته ام، کاملا نادرست و غیر دقیق است.



وی در ادامه تصریح کرد: ترکیه یک شریک مهم و فوق العاده در منطقه برای سال های زیادی بوده است. ما از ادامه همکاری ترکیه استقبال می کنیم و به دنبال گسترش همکاری ها برای مقابله با داعش هستیم.



ترکیه میزبان نظامیان و هواپیماهای جنگنده آمریکایی در پایگاه اینجرلیک است. آمریکا از طریق این پایگاه هوایی، حملات هوایی زیادی را علیه تروریست های داعش در سوریه و عراق انجام داده است.



ووتل گفت: ما قطعا روابطی با تعداد زیادی از رهبران ترکیه داشتیم، به خصوص رهبران نظامی. من نگران تاثیرات تحولات اخیر ترکیه بر روابط نظامی واشنگتن و آنکارا هستم.



ترکیه همچنین مرکز مهمی برای سازمان سیا است تا از به اصطلاح نیروهای مخالفان میانه روی سوری حمایت کنند.



وزارت خارجه آمریکا نیز هرگونه دست داشتن در کودتای نظامی ترکیه را رد کرده است. دانفورد همچنین قصد دارد از پایگاه هوایی اینجرلیک دیدن کند.



مقامهای ترکیه پس از کودتای نظامی نافرجام، به طور موقت برق این پایگاه هوایی را قطع کردند.

۱۳۹۵/۵/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...