نسخه چاپی

رئیس ستاد ارتش آمریكا وارد پایگاه اینجرلیك تركیه شد

به گزارش نما- ایرنا نوشت: ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا امروز (دوشنبه) وارد پایگاه نظامی اینجرلیک درجنوب ترکیه شد و قرار است عصر امروز نیز درآنکارا با مقامات ترکیه دیدار وگفت وگو کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «ان تی وی» ، رئیس ستاد ارتش آمریکا سرگرم دیدار با نظامیان آمریکایی مستقر در اینجرلیک است و عصر امروز با بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در آنکارا دیدار خواهد کرد.

به عقیده برخی کارشناسان، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سفر امروز خود به ترکیه درباره 5 پرونده با همتای ترک خود و دیگر مقامات ترکیه بر سر میز مذاکره خواهد نشست.

کارشناسان با تاکید براینکه سفر رئیس ستاد ارتش آمریکا به ترکیه اولین دیدار نظامیان ارشد دو کشور در پی کودتای 25 تیر می باشد، عقیده دارند که مسائل حساسی که موجب تنش میان دو کشور است دراین سفر مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

به عقیده آنان، استفاده کودتاچیان ازدو پایگاه اینجرلیک ودیاربکر درجنوب و جنوب شرق ترکیه در جریان کودتا، درحالیکه نیروهای آمریکایی دراین پایگاهها حضور دارند، چگونگی همکاری دو کشور پس ازاین درمبارزه با داعش، اختلافات دو کشور برسر حمایت آمریکا ازکردهای سوریه موسوم به اتحاد دموکراتیک و شاخه نظامی آن که از نظر دولت ترکیه گروهی تروریست و همدست «پ.ک.ک» است، موضوع استرداد فتح الله گولن که ازسوی دولت ترکیه به عنوان رهبر جماعت نور وعامل اصلی کودتای اخیر ترکیه معرفی شده وارتباط احتمالی محافل آمریکایی با کودتای ترکیه، 5 پرونده ای است که در کیف رئیس ستاد ارتش آمریکا خواهد بود.

حضور 'فتح الله گولن' رهبر جماعت نور ترکیه درآمریکا که ازسوی آنکارا به عنوان عامل اصلی کودتای 25 تیرماه معرفی شده، موجب ایجاد تنش میان ترکیه و آمریکا شده و آنکارا خواهان استرداد وی می باشد.

رد این درخواست دولت آنکارا ازسوی آمریکا وبرخی اظهارات مقامات نظامی آمریکا نیز موجب خشم دولت ترکیه شده است.
'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه جمعه گذشته به اظهارات یک مقام بلندپایه ارتش آمریکا که از پاکسازی های گسترده در میان سران ارتش ترکیه ابراز نگرانی کرده وگفته است، این وضعیت هم پیمانی با ترکیه را تحت تاثیر قرارمی دهد، واکنش تند نشان داد وگفت: اینها با اظهارات خود نشان می دهند که در قبال کودتای نافرجام، در کجا ایستاده اند.

اردوغان با متهم کردن فرمانده آمریکایی به اظهارنظر در ورای اختیارات و مسئولیت خود گفت: متاسفانه اینها به جای اینکه از مردم و دولت ترکیه به خاطر ایستادگی شجاعانه در قبال کودتا تقدیر و تشکر کنند، در کنار کودتاگران می ایستند.

۱۳۹۵/۵/۱۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...