نسخه چاپی

تركیه از همكاری با آمریكا هیچ سودی نكرد

عکس خبري -ترکيه از همکاري با آمريکا هيچ سودي نکرد

كارشناس سیاسی روس با اشاره به كودتا در تركیه گفت: «آنكارا» از همراهی واشنگتن در منطقه هیچ نفع نمی‌برد، ضمن این كه حملات تروریستی اخیر در این كشور صنعت توریسم آن را از بین برد.

به گزارش نما؛ «نیکالای ستاریکاف» کارشناس مسائل سیاسی روس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به سفر آینده «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به روسیه و کودتای نافرجام در این کشور گفت: واشنگتن در اتفاقات اخیر در «آنکارا» دخیل بود و ترکیه را تحت فشار قرار داد اما با تمام این وجود نمی‌توان این کشور را دوست مسکو دانست.

وی گفت: روسیه در خاورمیانه تنها یک هدف دارد و آن هم برقراری صلح، فعال شدن سازمانهای حقوقی بین‌المللی و برقراری امنیت در این منطقه است.

کارشناس روس اظهار داشت: در مقابل روسیه که خواستار امنیت در این منطقه است، آمریکا خواستارناامنی در خاورمیانه برای رسیدن به اهداف خود است که یکی از دلائل حمایت این کشور از تروریست‌ها نیز همین موضوع می‌باشد.

وی ادامه داد: «واشنگتن» از وضعیت کنونی جهان راضی نیست به همین دلیل درصدد است تا با ناامنی در خاورمیانه از جمله سوریه و عراق به اهداف خود دست یابد.

ستاریکاف افزود: بدون شک منافع آمریکا و روسیه در خاورمیانه با یکدیگر ارتباط ندارند و دیدار روسای جمهور این 2 کشور در مورد سوریه کمکی به حل بحران این کشور نخواهد کرد زیرا تاکنون آمریکا برای از بین بردن گروههای افراطی در سوریه هیچ اقدام مثبتی نشان نداده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: ترکیه تاکنون به ابزار آمریکا برای ایجاد ناامنی در خاورمیانه تبدیل شده بود و تمام دستورات واشنگتن را اطاعت می‌کرد اما پس انجام کودتای نظامی در این کشور بار دیگر معلوم شد که وجود توافقات با آمریکا ضمانت همکاری نیست و واشنگتن به راحتی به توافقات خود عمل نکرده و حتی به کشورهای دوست خود خیانت می‌کند.

ستاریکاف گفت: به عنوان مثال ترکیه با دستور دوستان غربی خود از تروریست‌های داعش پشتیبانی می‌کرد و بارها از نظام «بشار اسد» انتقاد می‌کرد، در نتیجه این خدمات آنکارا چیزی به جز لغو سیستم روادید با اروپا و پول انتقال پناه‌جویان به دست نیاورد و در مقابل حملات تروریستی در این کشور رخ داد که بخش گردشگری آن را نابود کرد.

کارشناس روس به کمک آمریکا به کردها که دشمن ترکیه هستند، اشاره کرد و این سیاست را حیله‌ واشنگتن دانست که از یک طرف با ارائه تجهیزات نظامی و مشاوران متخصص به «اردوغان» کمک می‌کند و از سوی دیگر به دشمنان ترکیه نیز کمک نظامی می‌کند.

ستاریکاف با اشار به اینکه اردوغان یک سیاستمدار حرفه‌ای و حیله‌گر است، اظهار داشت: با اینکه ترکیه در حال حاضر علاقمند همکاری با روسیه است اما نباید این کشور را از دوستان کرملین دانست.

وی گفت: با وجود وضعیت فعلی ترکیه درخواست توقف ارائه کمک به تروریست‌های سوریه و پشتیبانی از «بشار اسد» کافی نیست بلکه باید در سوریه به پیروزی‌های بیشتری که همان امنیت در این کشور است،دست یافت.

کارشناس سیاسی روس تصریح کرد: از سوی دیگر نمی‌توان تمام افکار و علاقمندی‌های اردوغان را پیش بینی کرد اما همین طور که مشاهده می‌کنیم دولت ترکیه خواستار تبرئه کردن اقدامات خود از جمله سرنگونی جنگنده روس در حریم هوایی سوریه در سال گذشته است.

وی در پایان عنوان کرد: امیدواریم که مقامات دولتی ترکیه و روسیه درگیری و مشکلات موجود را نادیده گرفته و به توافقات جدیدی دست یابند.

۱۳۹۵/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...