نسخه چاپی

قزاقستان معلمان مرتبط با فتح‌الله گولن را اخراج می‌كند

رئیس جمهور قزاقستان پس از دیدار با همتای تركیه‌ای خود قول داد تا همه معلمان مرتبط با جنبش فتح‌الله گولن را از این كشور اخراج كند.

به گزارش نما، خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان پس از دیدار و گفتگو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، تاکید کرد که قزاقستان هر معلمی را که با جنبش فتح الله گولن در ارتباط باشد، اخراج خواهد کرد.



در کودتای نظامی نافرجام اخیر در ترکیه حداقل 240 نفر کشته و حدود 2000 نفر دیگر زخمی شدند. دولت ترکیه بارها فتح الله گولن را عامل اصلی وقوع کودتای 15 جولای معرفی کرده است و خواستار استرداد وی از آمریکا شده است.



گولن نیز این اتهامات را رد کرده و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را طراح اصلی این کودتا معرفی کرده تا به بهانه آن، مخالفان و منتقدان دولت را سرکوب و پاکسازی نماید.



تاکنون هزاران نفر در بخش های آموزش، بهداشت و درمان و ارتش ترکیه و سایر بخش ها بازداشت یا از کار برکنار شده‌اند.



طرفداران گولن اقدام به تاسیس هزار مدرسه در ده‌ها کشور جهان کرده‌اند. تمرکز اصلی این مدارس، آموزش سکولار علوم مختلف است. مدارس گولن در کشورهای آسیای مرکزی از جمله قزاقستان نیز فعالیت دارند.



نظربایف در کنفرانس خبری مشترک با اردوغان در آنکارا تاکید کرد: این به نفع ما نیست که اقدامی را علیه ترکیه انجام دهیم. ما به یک توافقنامه دست پیدا کرده‌ایم.



وی نخستین رئیس دولت یک کشور خارجی است که از زمان وقوع کودتای نظامی نافرجام، به ترکیه سفر کرده است. نظربایف گفت: دولت قزاقستان به دنبال معلمان جدیدی از ترکیه برای جایگزین کردن کسانی است که بازگردانده می شوند.



هم اکنون 30 مدرسه مرتبط با جنبش گولن در قزاقستان فعال است و 9 هزار دانشجو را آموزش می دهد. حدود 90 درصد معلمان این مدارس شهروندان قزاقستانی هستند و حدود 8 تا 9 درصد معلمان را شهروندان ترکیه تشکیل می دهند.

۱۳۹۵/۵/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...