نسخه چاپی

توصیه های غلط اطرافیان بلای جان نوزادان

به گزارش نما- «خبرجنوب» نوشت: دستیار دوره تخصصی رشته کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: توجه به توصیه های غلط اطرافیان برای تسکین دردهای نوزادان، عوارض بسیار جبران ناپذیر و حتی مرگ را می تواند به دنبال داشته باشد.

پژمان شفي خاني افزود: متاسفانه برخي والدين در روزهاي اول تولد نوزاد به دليل ناآراميهاي بعضي از بچه ها اقدام به مصرف داروهاي محلي و مواردي از اين قبيل براي تسكين دردها و حتي رفع زردي نوزاد مي كنند.

وي يادآور شد: چندي پيش يك نوزاد 45 روزه از يكي از شهرستانهاي استان با ايست تنفسي به يكي از بيمارستان هاي شيراز انتقال داده شد كه پس از بررسي متوجه علائم مسموميت با يك ماده مخدر شديم به طوري كه به توصيه اطرافيان براي تسكين سرفه و علائم سرماخوردگي نوزاد به او خورانده بودند و متاسفانه اين مورد به مرگ منجر شد.

شفي خاني گفت: اين توصيههاي غلط به حدي است كه حتي در برخي موارد براي درمان زردي به مصرف داروهاي محلي بسنده کرده و به مراكز درماني مراجعه نمي كنند و همين مساله باعث بروز عقب افتادگيهاي شديد در نوزاد مي شود.

وي افزود: مصرف هر دارويي بدون نظر پزشك براي شيرخواران و كودكان زير 3 سال ممنوع است و مي تواند عوارض جبرانناپذيري را به همراه داشته باشد.

شفي خاني يادآور شد: شيرخواران تا 6 ماهگي بايد صرفاً با شير مادر تغذيه كنند و در اين ماه هاي زندگي اطفال، توصيههاي اشتباه اطرافيان حتي مصرف داروهاي ساده گياهي ميتواند جبران ناپذير باشد.

اين دستيار دوره تخصصي رشته كودكان دانشگاه علوم پزشكي شيراز در ادامه گفت: مراقبت شيرخواران و كودكان در مورد اسباب بازي ها نيز ضروري است.

در مواردي مشاهده شده كه باتريهاي كوچك ديسكي مورد استفاده در اسباب بازيها توسط اطفال خورده شده و به جدار مري مي چسبد كه مثل يك بمب سطحي است و باعث سوراخ شدن مري و بروز عوارض جبران ناپذير مي گردد كه اگر به موقع (حداكثر 6 ساعت) بيرون آورده نشود باعث مرگ ميشود.

شفي خاني افزود: آموزش به والدين و به ويژه مادر براي پيشگيري از عوارض ناشي از مشكلاتي از قبيل مسموميت ها ضروري است و توجه خانواده ها به اين موضوع نيز اهميت بسزايي دارد.

۱۳۹۵/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...