نسخه چاپی

عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با نما :

قاضی زاده هاشمی گفت: برجام مدرك زنده برای بی اعتمادی به غربی هاست/ 80 درصد اسناد امضا شده پس از برجام تفاهم نامه بود

عکس خبري -قاضي زاده هاشمي گفت: برجام مدرک زنده براي بي اعتمادي به غربي هاست/ 80 درصد اسناد امضا شده پس از برجام تفاهم نامه بود

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: آنچه ما در این برنامه برجام هدف گذاری كرده بودیم رفع تحریم ها در مقابل محدود كردن برنامه هسته ای بود اما در عمل این امر انجام نگرفت.

به گزارش نما ، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار نما درباره مهمترین نتایج اجرای برجام عنوان داشت: همانطور که پیش بینی می شد اقداماتی که گروه 1+5 در برجام متعهد به انجام آن شده بودند به شکل عینی محقق نشد.
وی افزود:به هر حال این تجربه مجددی بود که در آن، طرف های غربی به حسن اعتماد دولتمردان ما پاسخ مناسبی ندادند.
نماینده مردم فریمان به انتظارات برآورده نشده ملت پس از برجام اشاره کرد و ادمه داد: آنچه ما در این برنامه برجام هدف گذاری کرده بودیم رفع تحریم ها در مقابل محدود کردن برنامه هسته ای بود اما در عمل این امر انجام نگرفت.
قاضی زاده هاشمی درباره سخنان رییس جمهور در رابطه با افزایش فروش نفت تصریح کرد: مسئله اصلی ما در تحریم ها، مربوط به مبادلات بانکی و سوئیفت بود، بنابراین اینکه ما بتوانیم بیش از 2 برابر فروش نفت داشته باشیم ولی نتوانیم پول آن را دریافت کنیم در عمل فایده ای نخواهد داشت، ضمن آنکه شنیده های بنده حاکی از آن است که توان تولیدی وزارت نفت با ظرفیت صادراتی آن همتراز نیست.
قاضی زاده در پایان بر ضرورت توجه به توانایی های داخلی اشاره کرد و گفت: برجام درس عبرتی برای ما شد تا بفهمیم هرگاه به عواملی اتکا کردیم که در اختیار ما نیست نه تنها این موضوع در شرایط سیاسی و اجتماعی ما تأثیر مثبتی نخواهد داشت بلکه موجب تضعیف جایگاه مذاکره کنندگان ما که به طرف های غربی اعتماد کردند.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین درخصوص هیئت های خارجی که به ایران سفر کرده اند و اسناد امضا شده با آنها گفت: اگرچه من نمی خواهم بگویم که قراردادی پس از برجام میان ما و طرف های خارجی امضاء نشده، اما باید گفت بیش از 80 درصد اسناد منعقد شده، در قالب تفاهم نامه بوده که صرفاً به معنی مساعی مشترک است.
وی در توضیح این بخش افزود: این بدین معنی است که اسناد امضاء شده جنبه الزام آور برای طرف مقابل ما ندارد و ازاین رو حسن مساعی مشترک تاثیر عینی در توسعه پروژه ها نخواهد داشت. گرچه که ممکن است هم اکنون بحث چند میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی درمیان باشد اما آآنچه که من دریافت کردم آنچه که در عمل نمود پیدا کرده رقم بسیار محدود و ناچیزیست.
قاضی زاده تاکید کرد: هرچند بعد از برجام موجی از مذاکرات با طرف های خارجی به راه افتاد اما با این حال تمامی موارد مذکور نشان دهند آن است که ما باید وارد یک فاز عملیاتی در بحث سرمایه گذاری خارجی بشویم.
عضو هیئت رئیسه مجلس به یک مورد بدعهدی فرانسوی ها درخصوص موضوع فروش هواپیما اشاره کرد و ادامه داد: در زمان دولت اصلاحات، با اینکه رییس جمهور وقت یک قرارداد خرید هواپیمای ایرباس با فرانسوی ها امضا کرد، اما از آن روز تا کنون حتی یک فروند هواپیما هم به ایران تحویل داده نشده است که نشان دهند این معناست که غربی ها قابل اعتماد نیستند، تا چه برسد به اینکه امروز مورد منعقد شده با آنها از نظر حقوق بین الملل ارزش حقوقی هم ندارد.
نماینده مردم فریمان همچنین به ورود مجلس به موضوع قرار دادهای نفتی اشاره کرد و تصریح داشت: ما چیزی به عنوان محرمانه یا غیرمحرمانه در مجلس نداریم و لذا مجلس در موضوع قرارداد های نفتی ورود خواهد کرد و به صورت کاملاً دقیق و فنی این موضوع را پیگیری می کند. در همین رابطه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و بر اساس اطلاع بنده کمیته ای هم در همین رابطه تشکیل شده است.
قاضی زاده هاشمی درپایان خاطرنشان کرد: مجلس مطابق اصل 84 فانون اساسی به عنوان منتخب مردم در همه موضوعات کشور حق ورود و اظهار نظر را دارد.

۱۳۹۵/۵/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...