نسخه چاپی

چراغ قرمز زمین روشن شد

اكنون كه این گزارش را می خوانید انسانها تا سقف آن میزان كه زمین بتواند در طول یك سال خود را بازیابی كند از آن برداشت كرده اند، حال آنكه هنوز حدود ۵ ماه تا پایان سال ۲۰۱۶ باقی مانده است.

به گزارش نما به نقل از مهر: اکنون که این گزارش را می خوانید انسانها تا سقف آن میزان که زمین بتواند در طول یک سال خود را بازیابی کند از آن برداشت کرده اند، حال آنکه هنوز حدود ۵ ماه تا پایان سال ۲۰۱۶ باقی مانده است.

نشنال جغرافی در گزارشی خبرساز به بررسی دقیق برداشت بی رویه کشورهای مختلف جهان از منابع زمین پرداخته و با توجه به اینکه هنوز نزدیک به ۵ ماه تا پایان سال ۲۰۱۶ باقی مانده است اعلام کرده که هم اکنون انسانها به سقف میزان مجاز برداشت و بازیابی زمین رسیده اند.

این روز که همه ساله به عنوان Earth Overshoot Day نامگذاری می شود در واقع چراغ قرمزی است که نشان می دهد مشکلات زیادی پیش روی زمین و به تبع آن ساکنان این سیاره خواهد بود.

نکته نگران کننده اینجاست که چنین روزی در امسال ۵ روز زودتر از سال گذشته و ۱۱ روز زودتر از سال پیش از آن فرا رسیده است.

روز Earth Overshoot Day توسط یک گروه بین المللی از متفکران و متخصصان عرصه محیط زیست موسوم به «شبکه ردپای جهانی» نامگذاری شده است.

بر اساس محاسباتی که توسط این گروه صورت می گیرد، روزهایی که پس از این روز به خصوص تا پایان سال باقی می مانند در واقع روزهایی هستند که هرگونه برداشت از منابع زمین در حکم برداشت بی رویه حساب می آیند که سیاره ما توانایی بازیابی آنها را نخواهد داشت.

آمارهایی که در این گزارش ارایه شده در نوع خود جالب توجه و البته تأمل برانگیز است.

این گزارش نشان می دهد اگر مردم جهان مانند استرالیایی ها زندگی کنند به بیش از ۵ سیاره زمین (دقیقا ۵.۴) برای پاسخگویی به نیازهایشان احتیاج داریم. همچنین اگر الگوی زندگی مردم دنیا مانند آمریکایی ها باشد این رقم به اندازه ۴.۸ زمین خواهد بود.

در رتبه های بعدی سوئیس، کره جنوبی و روسیه قرار می گیرند که اگر الگوی بهره برداری مردم دنیا از منابع زمین مانند آنها باشد به ۳.۳ تعداد سیاره زمین نیاز داریم.

این گزارش به طور کلی گویای آن است که با توجه به برداشت بی رویه از منابع زمین، جهت تأمین نیازهای بشر به ۱.۶ تعداد زمین نیاز داریم.

۱۳۹۵/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...