نسخه چاپی

سید جواد حسینی كیا؛ عضو كمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با نما:

چگونه اقتصاد كشور معطل برجام نخواهد نماند؟

عکس خبري -چگونه اقتصاد کشور معطل برجام نخواهد نماند؟

مسلما نسخه شفابخشی كه بتواند شرایط اقتصادی كشور را از این وضعیت خارج بنماید،همان تدبیرمقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی است كه بارها برآن تأكید داشته و تبیین نموده‌اند.

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس دهم با اشاره به وضعیت معیشت مردم و اقتصاد کشور در بیان راه برون‌رفت از این وضعیت به خبرنگار نما اظهار کرد: مسلما نسخه شفابخشی که بتواند شرایط اقتصادی کشور را از این وضعیت خارج بنماید،همان تدبیرمقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی است که بارها برآن تأکید داشته و تبیین نموده‌اند.
وی با اشاره به عوامل تشدید کننده وضعیت کنونی کشور و عدم لغو تحریم‌ها در شرایط پسابرجام اذعان داشت: البته ناگفته نماند که دشمن ما بدعهد و پیمان شکن است و مطمئنا با توجه به عملکرد آمریکایی‌ها در دوران پسابرجام، این توافق‌نامه که ماحصل مذاکرات است، راه به جایی نخواهد برد. کسانی مدعی هستند که برجام بر اقتصاد کشور تأثیرخوبی گذاشته است؛ باید گفت که چنین ادعایی غلط است. چرا که با بررسی اوضاع بازار، وضعیت رکود و وضع معیشت مردم و آمار بیکاری نشان از آن‌ دارد که برجام تأثیرگذار نبوده، و اگر نسبت به سنوات قبل در یکسری امور گشایشی اتفاق افتاده باشد! این به معنای حل شدن مشکلات اقتصادی کشور نیست.
حسینی کیا افزود: در فضای پسا برجام، شاید تنها صادرات از حالت صفر خارج شده باشد، لذا اینکه دائما تأکید کنیم که برجام تمام مشکلات ما را حل نموده،غلط است! حتی مسئولینی که به برجام معتقدند، به این نتیجه رسیدن که برجام نمی تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند! چرا که دشمن به همین اندازه نیز پایبند تعهدات خویش نبود و از آن فتح الفتوحی که آقای ظریف ازآن می گفتند خبری نیست؛ زیرا حقیقت ماجرا آن است که کاری انجام نشده است. بنابراین با این تفاسیر، باید تمام همت خود را در عرصه اقتصاد مقاومتی بکار بگیریم و به سمت نهادینه کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور باشیم.
نمایند مردم سقز در ادامه خاطر نشان کرد: مسلما برای ورود به مسئله اقتصاد مقاومتی دولت باید تمام قوا و با همت مضاعف در تمام عرصه‌ها و کارها چون تولید و صنعت به میدان عمل بیاید و چند کار را توأما باهم انجام دهد. اول آنکه تسهیلات بانکی را جهت‌دهی مناسب کند و در عرصه صنعت و اشتغال بکار گیرد؛ دوم آنکه به مدد صنایعی که مشکل پیدا کرده‌اند، برود، که بتوانند معوقات بانکی خود را تسویه کنند، لذا با تعیین زمان مشکلات آنها را رفع کند و به فکر تصاحب کارخانه و یا مرکز تولیدی نباشد. به گونه‌ای که برای این صنایع وام جدیدی در نظر بگیرد و با تعیین زمان مناسب برای باز پس‌گیری و پرداخت معوقات گذشته اقدام نماید.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن یادآور شد: سومین طلبی که از اهمیت بالایی برخوردار است، نرخ سود بانکی بسیار بالای بانک‌ها است. لذا به نظر می‌رسد در عرصه تولید و صنعت باید این نرخ را پایین بیاید منتهی با نظارت دقیق انجام گیرد که برخی نتوانند پول وام تولیدی و یا مرکز صنعتی را در محل دیگری هزینه کنند. اگر این اقدامات از سوی دولت به وجود بیاید و دولت یک حمایت همه جانبه‌ خود را از تولیدکننده داشته باشد، می توانیم از این شرایط خارج شویم.
وی با اشاره به واردات بی‌رویه کالاهای مشابه تولید داخلی خاطر نشان کرد: از دیگر اقدامات دولت در حمایت از تولید، جلوگیری از واردات بی‌رویه اجناس مشابه داخلی، به صورت جدی است. همچنین عرصه صادرات را برای کالای تولیدی که ظرفیت و کیفیت لازم را برای رقابت در دیگر کشورها دارد را باز کند. این موارد می تواند قدم‌های ابتدائی برای پویایی اقتصاد یک کشور باشد که اگر این قدم‌های ابتدائی ذزست برداشته شود و دولت حمایت‌های لازم را از تولیدکننده داشته باشد، قاعدتا دیگر تمام عرصه‌های دیگر اقصادی به حرکت در خواهد آمد و چرخه اقتصادی به سمت پویایی و و رشد اقتصادی به حرکت در خواهد آمد.
حسینی‌کیا در ادامه گفت: به طور مثال اگر دولت بتوانددر عرصه مسکن اقدامات لازم را انجام دهد و بازار مسکن را از این وضعیت رکود خارج کند، قطعا با به حرکت درآوردن این چرخه تولید مشاغل مختلفی ایجاد خواهد شد. در حقیقت اقدامات مناسب و حمایت‌های صحیح دولت باعث خواهد شد که چرخه اقتصادی کشور سامان یابد. آن وقت است که اقتصاد کشور معطل اجرای برجام نخواهد نماند.

۱۳۹۵/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...