نسخه چاپی

استفاده اسرائیل از داعش برای تضعیف ایران

یك اندیشكده اسرائیلی مدعی شد داعش یك ابزار مفید برای تضعیف تمایلات ایران جهت سلطه بر خاورمیانه بوده و نابودی آن یك اشتباه استراتژیك است.

به گزارش نما به نقل از فارس: در حالی که مقامات و سیاستمداران رژیم صهیونیستی همواره از لزوم نابودی داعش، مبارزه با تروریسم و تلاش‌های تکفیری‌ها برای حمله به اراضی اشغالی صحبت می‌کردند اما رئیس اندیشکده مطالعات استراتژیک «بگین-سادات» نظر دیگری دارد.

«افریم اینبار» تحلیلگر پیشکسوت مسائل خاورمیانه و رئیس این اندیشکده در یادداشتی، نابود کردن گروه تروریستی داعش را یک اشتباه راهبردی و استراتژیک توصیف کرد.

در ابتدای این یادداشت آمده است: «اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا اخیرا وزرای کشورهای متحدشان را گرد هم جمع کرد تا آنچه را که امید دارند مرحله تعیین کننده در نبرد برای ریشه‌کن کردن داعش است، برنامه ریزی کنند. این یک اشتباه استراتژیک است.»

اینبار با اشاره به جنایت‌های داعش و اعلام خلافت اسلامی از ژوئن 2014، نوشت: «اما داعش در هرجایی که خلأ سیاسی وجود داشته باشد، موفق است. با اینکه حملات آنها در عراق و سوریه توانایی‌های تاکتیکی آنها را نشان داد اما (باید توجه کرد که) این حملات علیه ایالت‌هایی ورشکسته با نیروی نظامی ضعیفی بودند. اما زمانی که با نیروهای آموزش دیده‌ای مانند کُردها برخورد کردند، عملکرد ناامید کننده‌ای از خود نشان دادند. با افزایش فشار نظامی و کاهش حمایت‌های ترکیه، داعش عقب‌نشینی را درپیش گرفت.»

به نوشته روزنامه «اسرائیل حیوم» درحالی که داعش برای بسیاری از مسلمانان جوان و خسته جذاب بنظر آمده و ایده خلافت اسلامی معتقدان زیادی را به خود جذب کرده، اما یک داعش ضعیف، بطور غیرمستقیم، ترجیح دادنی‌تر از داعش نابود شده است زیرا می‌تواند مسلمانان افراطی را از کشورهای مختلف سراسر دنیا را گرد خود جمع کند و اینگونه شناسایی آنها را راحت‌تر بوده و اقدامات اطلاعاتی کمتری را می‌طلبد.

رئیس اندیشکده «بگین-سادات» معتقد است اگر داعش به‌طور کامل نابود شود، بیشتر تروریست‌هایی که در عراق و سوریه مهارت‌های ویرانگر به دست آورده‌اند، به کشورهایشان بازگشته و دردسر ایجاد می‌کنند. اگر این گروه مناطق تحت تصرف خود را از دست، توانی را که برای حفاظت و اداره یک ایالت صرف کرده، بر روی انجام حملات تروریستی بیشتر در ورای مرزهایش متمرکز می‌کند.

بر این اساس، تداوم وجود یک داعش ضعیف می‌تواند منجر به کشته شدن تکفیری‌های افراطی بیشتری به دست دیگر «آدم بدهای خاورمیانه» و همچنین تضعیف جذابیت ایده خلافت شود. زیرا تلاش ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا برای نابود کردن خلافت داعش این ذهنیت را به وجود می‌آورد که غرب قصد ازبین بردن اسلام را دارد و نفرت مسلمانان از هرچیزی که غرب نماینده آن است، بیشتر می‌کند.

اینبار، کمک نکردن به رژیم اسد با نابودی داعش را یکی از اهداف تداوم خلافت آنها عنوان کرده و افزود نابود کردن داعش باعث تقویت روسیه در سوریه و همچنین نفوذ این کشور در خاورمیانه، کنترل بیشتر ایران بر عراق و فارغ شدن «حزب‌الله لبنان» از نبرد با داعش می‌شود.

در ادامه این یادداشت با بیان اینکه «ثبات» در خاورمیانه به خودی خود ارزشی ندارد، آمده است: «ثبات زمانی دلخواه است که منافع ما (اسرائیل) را برآورده کند. شکست داعش می‌تواند هژمونی و سلطه ایران را در منطقه را افزایش داده، نقش روسیه در خاورمیانه را تقویت کرده و رژیم اسد را طولانی‌تر کند. تهران، مسکو و دمشق ارزش‌های ما را نداشته و اهمیتی برای کمک به آمریکا و غرب نمی‌دهند.»

رئیس اندیشکده اسرائیلی در پایان مدعی شد «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا نتوانست بفهمد دشمن اصلی او در منطقه ایران است نه داعش. آمریکا با گسترش تهدید داعش، مسئولیت ایران به عنوان بازیگری که با داعش در خاورمیانه می‌جنگد را مشروعیت بخشید. این بخشی از منطق دولت آمریکا برای توافق هسته‌ای با ایران و مرکزیت میراث اوباما بود. دولت آمریکا قادر نبود دریابد داعش ابرازی مفید جهت تضعیف تمایلات تهران برای تسلط بر خاورمیانه است.

۱۳۹۵/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...