نسخه چاپی

اردوغان: آمریكا باید میان تركیه و فتح الله گولن یكی را انتخاب كند

به دنبال درخواستهای مكرر آنكارا از واشنگتن جهت استرداد «فتح الله گولن»، رئیس جمهور تركیه با آمریكا اتمام حجت كرد.

به گزارش نما به نقل از مهر ، در پی درخواستهای مکرر آنکارا از واشنگتن مبنی بر استرداد «فتح الله گولن» واعظ اسلامی و ترک تبار مقیم آمریکا که به سازماندهی کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه متهم است، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با آمریکا اتمام حجت کرد.
اردوغان خطاب به جمعیتی که در مقابل کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا گرد آمده بودند، گفت: «دیر یا زود آمریکا انتخاب خواهد کرد. آمریکا باید میان کشور دموکراتیک ترکیه و فتح الله گولن تروریست و کودتاچی یکی را انتخاب کند».
پیش از سخنرانی اردوغان، «بنعلی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه نیز خطاب به جمعیت حاضر در مقابل کاخ ریاست جمهوری در آنکارا گفت که طرفداران گولن باید پاسخگوی جنایاتی باشند که مرتکب شده اند و دولت ترکیه شدیدترین مجازاتها را برای آنها درنظر خواهد گرفت.
شایان ذکر است که در شب کودتا،‌ رئیس جمهور ترکیه از مردم این کشور خواست تا در مخالفت با کودتاچیان به خیابانها بریزند. این درخواست اردوغان با همراهی گسترده هزاران تن از مردمی روبرو شد که در شهرهای بزرگ این کشور در برابر تانک و گلوله مقاومت کردند و از آن پس در تظاهرات ضد کودتا در سراسر این کشور شرکت می کردند.
دولت ترکیه مدعی است که کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه که ۲۴۰ کشته و حدود ۲۲۰۰ زخمی بر جای گذاشت، از سوی پیروان گولن سازماندهی شده است. این درحالیست که این واعظ مسلمان ترک تبار از سال ۱۹۹۹ در تبعیدی خود خواسته در ایالت پنسیلوانیا آمریکا بسر می برد و این اتهامات را رد کرده است.

۱۳۹۵/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...