نسخه چاپی

بازگشت مگس های سفید به پایتخت

بازگشت مگس های سفید به پایتخت، نهایی شدن نماد میدان انقلاب و انتقاد از نگاه تصمیم گیران به موضوع ایمنی شهری از مهم ترین اخبار شهری این هفته بود.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، این هفته شاهد حضور دوباره حشره های ریز سفید موسوم به سفیدبالک ها بوده است. گرچه میزان این حشرات در مقایسه با ۲ سال گذشته کمتر است. این حشره های ریز سفیدرنگ که در برخی مناطق تهران مشاهده می شوند، اگرچه برای انسان بی ضرر بوده و ناقل بیماری نیستند، اما مزاحمت هایی برای رهگذران ایجاد می کنند.

گیاهان میزبان این آفت، درختان توت هستند. «پوره» ها یا همان نوزادان سفیدبالک ها با شروع فصل گرما متولد شده و در فضا پراکنده می شوند. آن ها در دوران پوره گی و در خواب زمستانی خود از برگ های درختان توت تغذیه کرده و شیره ی گیاه را مکیده اند.

محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر بی ضرر بودن این حشره ها برای انسان و گیاه، مقابله و مبارزه با ریشه کنی این حشره ها را غیرضروری دانست و بیان کرد که لزومی برای این کار وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به منشا سفیدبالک ها گفت: علت اصلی هجوم مگس های سفید به شهر تهران بر اثر تغییرهای آب و هوایی همچون، گرم شدن هوا، کاهش نزولات جوی، وزش بادهای شدید و ... است.

به گفته ی حقانی، سفیدبالک ها تنها روی گیاه میزبان می نشینند و به دلیل کمبود آب و افزایش دما ناچار به مهاجرت به مکان هایی می شوند که امکان تغذیه وجود داشته باشد. آن ها هیچ اثر سویی بر گیاهان و درختان ندارند.

در این رابطه ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﯿﻦ ﺑﺎﺯﮔﯿﺮ، ﺭﯾﯿﺲ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻣحیط ﺯﯾﺴﺖ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺑﯿﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﻣﺒﺎﺭزه ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺑﺎ مگس های سفید ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ، به یکی از خبرگزاری ها ﮔﻔﺖ: ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﮕﺲ ﻫﺎﯼ ﺳﻔﯿﺪ ﺟﻠﺴﺎﺕ ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ تهران ﻭ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺮﮔزﺍﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﯾﻢ.

او ادامه داد: ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﮐﺎﻫﺵ ﻣﮕﺲﻫﺎﯼ ﺳﻔﯿﺪ را ﺗﺸﺪﯾﺪ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺷﺴﺖ ﻭ ﺷﻮﯼ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﻭ ﺳﻼﻣﺖ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ نمی‌کند، انجام دهد.

ﻭﯼ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩ: ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺣﻔﻆ ﻧﺒﺎﺗﺎﺕ ﻭ مراکز مرتبط در ﺟﻬﺎﺩ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺷﺪﻩ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻣﯿﺪﺍﻧﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ می‌ﺩﻫﻨﺪ.

ﺑﺎﺯﮔﯿﺮ ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﺣﺎﻝحاضر ﺟﻤﻌﯿﺖ این ﻋﺴﻠﮏﻫﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻭﻟﯽ ﻫﻨﻮﺯ ﺣﺬﻑ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺭﯾﯿﺲ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻣﺤﯿﻂ ﺯﯾﺴﺖ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺑﯿﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﻣﺒﺎﺭزه ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺣﺸﺮﺍﺕ ﻣﺰﺍﺣﻢ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ، اظهار کرد: ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻣﺒﺎﺭزه ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺣﺸﺮﺍﺕ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ ﺷﻬﺮوندﺍﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ.

این هفته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در خصوص سرانجام نماد میدان انقلاب گفت: قضاوت در خصوص نماد میدان انقلاب با حضور اساتید این حوزه نهایی شد و نمادی برای میدان انقلاب انتخاب شده است اما به نظر می رسد این تیغه فلزی بلند در این میدان قابلیت اجرایی نداشته باشد و احتمال اینکه تغییر کند وجود دارد.

یکی از موضوعاتی که این هفته در حوزه شهری مطرح شد، انتقاد از نگاه مسئولان به موضوع ایمنی شهری بود. معصومه آباد رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان این که ایمنی نزد بسیاری از مسئولان، تصمیم گیران و تصمیم سازان جامعه به جای اینکه در جایگاه واقعی خود بوده و بتواند تأمین کننده اعتبارات لازم در این زمینه جهت پیشگیری و نهادسازی باشد متاسفانه جنبه ویترینی و دکوری دارد گفت: مردم نیز باید مسئله ایمنی را جدی بگیرند و خطر را به عنوان یک بیمار قلبی اورژانسی ببینند که به احیای قلب نیاز دارد بنابراین ما باید به کمک رسانه‌ها ایمنی را به فرهنگ تبدیل کنیم.

رئیس کمیته ایمنی همچنین به گزارش آمار و ارقامی که سازمان آتش نشانی از حوادثی که در تهران رخ می‌دهد و در اختیار او قرار می‌دهد اشاره کرد و گفت: من نمی‌دانم چگونه باید مردم را در جریان این آمار و ارقام‌ها قرار بدهیم که موجب التهاب جامعه نشود.

آباد افزود: متاسفانه تحقیقات نشان می‌دهد که شهر تهران در زمینه ایمنی در شرایط مطلوب به سر نمی‌برد و ما با شرایط مطلوب خیلی فاصله داریم بنابراین ما دوست داریم در روزهای باقیمانده بتوانیم این شرایط مطلوب را با سیاست گذاری‌ها، در تصمیم گیری‌ها و اعطای اعتبارات لازم بوجود بیاوریم.

این هفته رییس شورای شهر تهران در نشستی خبری به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد. مهدی چمران در پاسخ به سئوال خبرنگار شرق در خصوص دشواری اداره شورا برای وی و حضور در انتخابات آینده شوراها گفت: از اعضای شورا که منتقد نحوه اداره من در جلسات شورا هستند درخواست کردم مصادیق مشکلات را بگویند قانون اداره جلسات را من نوشتم و کاملا بر آن مسلط هستم. دوستانی که به این روش انتقاد دارند آن را با جاهای دیگر قیاس کنند.

وی ادامه داد: هنوز یک سال برای انتخابات آینده شوراها زمان مانده است و برای فعالیت های انتخاباتی زود است، متاسفانه در کشور ما سال آخر را به فعالیت های انتخاباتی اختصاص می دهند سال اول هم سال شروع کار است آن وقت ما چه زمانی کار کنیم در حال حاضر تصمیم خاصی در رابطه با انتخابات آینده ندارم، آرامش و آسایش فکری می گوید به کارهای فرهنگی خودم بپردازم اما روحیه انقلابی ما را از آسایش طلبی دور کرده است و اگر آسایش طلب بودیم به جنگ نمی رفتیم. در حال حاضر هیچ تصمیمی ندارم.

او همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص دلیل عدم رای اعضاء شورا به محدود کردن اختیارات شهردار که افزایش اختیارات اعضاء را به دنبال داشت و عدم رای گیری برای یشنهاد تغییر این طرح گفت: در ابتدا باید یک فوریت طرح محدودکردن اختیارات شهردار مشخص می شد و تا زمانی که برای یک فوریت رای گیری نشود، رای گیری برای اصلاح آن غیر قانونی بود.

وی ادامه داد: محدودیت اختیارات شهردار به افزایش اختیارات اعضای شورا ختم نمی شود. ما این اختیارات را داریم اما نمی شود که شهردار برای هر کاری و هر رقمی به شورا مراجعه کند. شهرداری یک نهاد غیر دولتی است و شهردار مانند رئیس یک شرکت می ماند. نمی توان که همه تصمیم گیری ها را هیئت مدیره انجام دهد و اگر ما مدیرعاملی برای شهر انتخاب کرده ایم باید به آن اعتماد داشته باشیم. به طور مثال شهردار نمی تواند برای تک تک معاملات معارضین یک بزرگراه به شورا مراجعه کند. اگر اینگونه باشد، اعضای شورا که نمی توانند چشم بسته رای دهند. باید به هر کدام از این معاملات نظارت کنند که امکان آن وجود ندارد. ما باید به فردی که به عنوان شهردار انتخاب کرده ایم، اعتماد داشته باشیم.

این هفته ایستگاه متروی سهروردی از خط ۳ متروی تهران به بهره برداری رسید و ایستگاه متروی تهران به ۱۰۳ ایستگاه رسید.

۱۳۹۵/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...