نسخه چاپی

پذیرش بدون كنكور دانشجو در 8 رشته

معاون آموزشی دانشگاه كردستان گفت: امسال این دانشگاه در هشت رشته در بخش روزانه و شبانه براساس سوابق تحصیلی و معدل دیپلم، دانشجو می‌پذیرد كه همزمان با انتخاب رشته كنكور سراسری، ثبت‌نام در این رشته‌ها نیز آغاز شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس از سنندج، عادل سی‌و‌سه‌مرده شامگاه یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران با ارائه یک آمار مقایسه‌ای در خصوص دانشگاه‌ها و دانشجویان در کشور و استان کردستان، اظهار کرد: دو هزار و 700 دانشگاه و موسسه آموزش عالی در ایران وجود دارد که 140 دانشگاه آن دولتی است و دانشگاه کردستان در زمره این دانشگاه‌ها قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در کشورمان به ازای هر 500 هزار نفر جمعیت، یک دانشگاه دولتی وجود دارد اما در استان کردستان با یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت تنها دانشگاه کردستان به عنوان دانشگاه دولتی فعالیت دارد.

سی‌و‌سه‌مرده همچنین با یادآوری اینکه کردستان دو درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد و براین اساس باید 12 هزار و 600 دانشجو در دانشگاه دولتی را داشته باشیم، گفت: اما اکنون 8 هزار و 200 دانشجو در دانشگاه کردستان تحصیل می‌کنند که 70 درصد آنها بومی استان هستند و نسبت به آمار دو درصدی جمعیت، پایین است.

معاون آموزشی دانشگاه کردستان اضافه کرد: در کشور 4 میلیون و 800 هزار دانشجو وجود دارد که تناسب آن 6 هزار و 200 دانشجو به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است اما در کردستان به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 4 هزار و 200 دانشجو مشغول تحصیل است.

وی ادامه داد: استان کردستان از لحاظ سرانه دانشجو نسبت به جمعیت نیز جزو سه استان آخر کشور است و این در چند سال اخیر و به دلیل بومی‌گزینی در دانشگاه‌ها، کردستان در رده‌های آخر قرار گرفته است.

سی‌و‌سه‌مرده همچنین به عدم توسعه‌یافتگی آموزش عالی در کردستان اشاره کرد و رتبه 15 کشوری استان در زمینه کیفیت علمی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در کنکور و رتبه 27 به لحاظ قبولی در کنکور را بیانگر این موضوع دانست.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعلام ظرفیت پذیرش دانشگاه کردستان برای سال جدید آموزشی، گفت: امسال دو هزار و 150 نفر برای روزانه و 500 نفر برای شبانه اعلام ظرفیت کرده‌ایم و این در حالی است که در کردستان حدود 18 هزار نفر در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند.

معاون آموزشی دانشگاه کردستان یادآوری کرد: 4 درصد دانشجویان دانشگاه کردستان در مقطع دکتری، 23 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 73 درصد در مقطع کارشناسی در 7 دانشکده و 45 گروه آموزشی تحصیل می‌کنند.

سی‌و‌سه‌مرده ضمن اشاره به وجود 315 هیأت علمی تمام‌وقت، تعداد رشته‌های کارشناسی را 54 رشته، کارشناسی ارشد 91 رشته و دکتری را 29 رشته عنوان کرد و گفت: متقاضی اخذ 20 رشته گرایش در مقطع دکتری و ارشد نیز هستیم.

وی در ادامه با یادآوری افزایش رشته‌های تحصیلی مقاطع مختلف در دو سال اخیر در دانشگاه کردستان، تصریح کرد: رشته زبان و ادبیات کردی، مهندسی علوم صنایع غذایی، بیوتکنولوژی کشاورزی، پژوهشگری اجتماعی، روانشناسی روزانه، علوم اقتصادی، مدیریت جهانگردی، مهندسی ماشین‌های صنایع غذایی و مهندسی فضای سبز در مقطع کارشناسی در طول دو سال اخیر ایجاد شده است.

سی‌و‌سه‌مرده همچنین گفت: در مقطع ارشد نیز رشته‌های آموزش زبان انگلیسی، شیمی پولیمر، آبخیزداری، ژئومورفلوژی، زمین‌شناسی و طراحی شهری و سنجش از راه دور و در مقطع دکترا نیز، تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی، فیزیولوژی ورزشی، نانوشیمی و بیوتکنولوژی کشاورزی ایجاد شده و یا برای سال جدید دانشجو می‌پذیرد.

معاون آموزشی دانشگاه کردستان با یادآوری تحصیل 6 نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه کردستان، گفت: برای ترم آینده با جذب 45 نفر دیگر موافقت شده که در مجموع تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه کردستان به 50 نفر افزایش می‌یابد.

وی گفت: همچنین امسال دانشگاه کردستان در هشت رشته علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی محیط زیست، مهندسی جنگلداری، مهندسی زراعت و اصلاح نباتات، مهندسی شیلات، مهندسی علوم باغبانی، مهندسی علوم دامی، مهندسی مرتع و آبخیزداری در بخش روزانه و شبانه براساس سوابق تحصیلی و معدل دیپلم، دانشجو می‌پذیرد که همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری ثبت نام در این رشته‌ها نیز آغاز شده است.

سی‌و‌سه‌مرده در پایان گفت: براساس سند توسعه دانشگاه کردستان و تا سال 1400 باید تعداد اعضای هیأت علمی این دانشگاه به 515 نفر، تعداد رشته‌های کارشناسی به 110 رشته، مقطع ارشد 190 رشته و دکترا به 90 رشته افزایش یابد.

۱۳۹۵/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...