نسخه چاپی

ورود مجلس به جزئیات قراردادهای نفتی چه ضررهایی دارد؟

به گزارش نما- شرق نوشت:علی شمس‌اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران می‌گوید: قوانین جاری کشور اجازه می‌دهد که وزارت نفت قراردادهای نفتی را خود تنظیم کند و نیازی به بررسی آن از سوی مجلس وجود ندارد.

به گفته او، قطعا وزارت نفت مصالح ملی را در این قراردادها در نظر می‌گیرد. شمس‌اردکانی با اشاره به اینکه به مجلس کشیده‌شدن این قراردادها به صلاح کشور نیست، تصریح می‌کند: اگر قراردادهای نفتی قانونی شود، در مقایسه با رقبا نمی‌توانیم از فرصت‌هایی که ممکن است هر روز در بازار نفت به وجود بیاید، بهره‌مند شویم.

او با تأکید بر اینکه مجلس باید در این زمینه از بُعد نظارتی وارد شود، نه از بُعد قانون‌گذاری، می‌افزاید: دخالت مجلس برای تذکردادن درباره قراردادهای نفتی در قالب یک نهاد ناظر نیاز است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به اینکه عده‌‌ای با افراطی‌گری، مواضع دولت ایران را در صحنه بین‌المللی تضعیف می‌کنند و هم‌زمان انتظار دارند بهترین قرارداد‌ها را هم بتوانیم تنظیم کنیم، می‌گوید: کشوری که بر اثر همین زیاده‌روی‌ها، هنوز از منظر سوییفت دچار مشکل است، نمی‌توان انتظار داشت بهترین شرایط را در معاملات بین‌المللی داشته باشد. این امکان حتی برای بنگاه‌های خصوصی نیز فراهم نیست؛ چه رسد به شرکت ملی نفت.

شمس‌اردکانی با بیان اینکه در‌حال‌حاضر چارچوبی در قالب قراردادهای نفتی در وزارت نفت در اختیار است، می‌افزاید: این قراردادها ممکن است کمال مطلوب نباشد؛ اما حد مقدور است. وزارت نفت باید در چارچوبی که تعیین می‌شود، بتواند در معاملات تجاری و سرمایه‌گذاری نفتی بهترین قراردادها را منعقد کند؛ بنابراین بی‌توجه به این نقدها باید راه خود را ادامه دهد و در مواجهه با این نقدها، محافظه‌کارانه برخورد نکند.

۱۳۹۵/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...