نسخه چاپی

لغو ممنوعیت حجاب برای همسران نظامیان ترك

ارتش تركیه طی تصمیمی ممنوعیت حجاب برای همسران نظامیان این كشور در هنگام ورود به تاسیسات متعلق به ارتش نظیر شهرك‌های مسكونی، باشگاه‌ها و رستوران‌های داخل پایگاه‌های نظامی را لغو كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: ارتش ترکیه طی تصمیمی ممنوعیت حجاب برای همسران نظامیان این کشور در هنگام ورود به تاسیسات متعلق به ارتش نظیر شهرک‌های مسکونی، باشگاه‌ها و رستوران‌های داخل پایگاه‌های نظامی را لغو کرد.

تصمیم ارتش ترکیه برای برداشتن ممنوعیت حجاب همسران نظامیان تحولی برای این ارتش که رویکرد سکولار داشته و همواره افسران محافظه کار و مذهبی به همراه خانواده‌هایشان را اخراج کرده و یا در لیست سیاه قرار می داد، محسوب می‌شود گرچه ممنوعیت پوشش حجاب برای افسران زن ارتش ترکیه همچنان پابرجاست.

این قوانین جدید راه را برای آن که همسران نظامیان بتوانند تصاویر شناسایی باحجاب را به کارت شناسایی صادر شده از سوی ارتش الصاق کنند هموار می‌کند.

این اتفاق پس از آن رخ داد که یک افسر تازه کار ارتش ترکیه اخیرا توانست در یک پرونده حقوقی درباره حق همسرش برای ورود به تاسیسات ارتش بدون اجبار برای نمایان کردن موی سرش در عکس‌های شناسایی پیروز شود.

در قوانین جدید تصریح شده: عکس‌های محجبه همسران کارکنان ارتش ترکیه در صورتی که اعضای صورت از پیشانی تا چانه در عکس مشخص باشد پذیرفته می‌شود.

ترکیه به رغم تصویری که از خود به عنوان کشوری برخوردار از اکثریت مسلمان در جهان ارائه داده به مدت چندین دهه تدابیر سفت و سختی را علیه حجاب در مکان‌های عمومی اعمال کرد. با این حال ترکیه به دنبال به قدرت رسیدن حزب "عدالت و توسعه" مجددا به دنبال احیای حقوق مسلمانان برآمد. در سال 2014 ممنوعیت پوشش روسری برای دانش آموزان دبیرستانی برداشته شد. چهار سال قبل از آن نیز دولت حزب عدالت و توسعه ترکیه این ممنوعیت را برای دانشجویان دختر دانشگاه‌ها برداشته بود.

در سال 2013 نیز شورای کشور ترکیه که عالی‌ترین دادگاه اداری محسوب می‌شود، ممنوعیت پوشش حجاب را برای وکلای زن برداشته و اجازه داد این وکلا در کانون وکلای ترکیه با عکس‌های با حجاب ثبت نام کنند.

۱۳۹۵/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...